Bila Berkomunikasi Dengan Pelanggan, Jangan Buat 7M Ini.

oleh Azizan Osman pada 14 July 2017

Ramai pelanggan masuk ke kedai atau berurusan dengan anda melalui online, tapi yang membelinya  – tak ada!

Apa masalahnya?

“Ada orang bomohkan bisnes aku ke?”

Banyakkan istighfar ye wahai usahawan sekalian.  Banyak sebab kenapa pelanggan tak membeli dari anda.  Salah satunya mungkin cara anda berkomunikasi dengan mereka agak menjengkelkan.  Jom baca 7 M yang tak patut anda buat bila berkomunikasi dengan pelanggan.

Semoga ini membantu anda, sharekan dengan 7 rakan bisnes, stokis, agen, dan kenalan yang anda rasa perlukan tips ini dalam menguruskan perniagaan seharian.

1/ Menjual.

Kesilapan utama pelanggan dalam berkomunikasi dengan pelanggan tak kira samada secara online atau offline, ikut telefon , WhatsApp, SMS, Email, atau bertentang dua mata ialah ramai sangat yang suka menjual produk masing-masing.

Rakus sangat nak buat sales, sehingga apa yang dibualkan semuanya ayat-ayat jualan.  “Belilah satu sekarang.”  “ Jom beli dari saya.”  “Rugi tak beli.”   “Aku ada jual ni..”  Apa yang menjengkelkan, baru masuk kedai, belum sempat bertegur sapa dah tanya “Ye, nak beli apa?”  Cuba luangkan masa berbual dengan mereka, kenali pelanggan, cuba selami apa masalah mereka dan tawarkan jalan penyelesaian, dengan produk atau perkhidmatan anda.  Barulah berbeza.

2/ Mengajar.

Ramai usahawan fikir mereka lebih pandai dari pelanggan.  Bagus sebenarnya, jika anda betul-betul pandai dalam hal yang berkaitan dengan perniagaan anda, contoh jika anda jual produk kecantikn, anda ada ilmu atau pakar dalam hal-hal masalah kecantikan.

Malangnya, ramai peniaga, suka sangat nak mengajar pelanggan dalam perkara-perkara yang tak sepatutnya dengan niat nak menunjuk pandai atau mahu dilihat lebih bijak dari orang lain.

Nak mengajar pelanggan boleh, tap biarlah kena gaya bahasanya.  Jangan sampai pelanggan anda rasa ‘insult’ dengan komunikasi anda yang seolah-olah nak tunjuk pandai dalam semua perkara.

3/ Membanding-bandingkan.

Jangan sekali-kali membanding-bandingkan diri pelanggan anda dengan pelanggan lain.  Walau pun sekadar nak berbual, jangan jadikan ini topik perbualan.  Berhati-hati dalam berkomunikasi dengan pelanggan anda.  Cuba buka perbualan yang lebih neutral seperti topik berkenaan cuaca, alam sekitar atau apa-sahaja yang ringkas.

Masalah akan timbul, bila anda cua membanding-bandingkan perkara A dengan perkara B, sedangkan anda sendiri tak yakin, pelanggan anda sokong yang mana.

4/ Merendahkan.

Kepantangan besar jika peniaga berkomunikasi dan memasukkan elemen merendahkan pihak lain dalam perbualan anda.  Tak kiralah samada merendahkan orang lain, merendahkan pesaing, merendahkan jenama lain, ianya disifatkan sebagai percubaan anda untuk menjatuhkan orang lain untuk menjadikan anda kelihatan lebih bagus.  Ini sangat tak bijak.

Pelanggan yang cerdik akan berfikir “kalau dia boleh merendahkan jenama atau pelanggan lain di hadapan aku, dia pun boleh merendahkan aku di hadapan pelanggan lain.”  Nampak tak kesannya?

5/ Mempergunakan.

Dalam berkomunikasi dengan pelanggan, peniaga tak boleh mempergunakan pelanggan dalam apa-apa situasi.  Contoh, mempergunakan testimoni mereka tanpa kebenaran, atau mempergunakan nama orang lain dalam perbualan anda dengan pelanggan. “Si A tu lah yang bagi tahu saya, dia pergi kedai B tapi produk B tu tak bagus untuk dia.”

Silap-silap ini boleh menjadi fitnah.  Jaga-jaga dalam komunikasi anda dengan pelanggan.  Pastikan anda kelihatan cerdik dan bijak bila anda buka mulut untuk berbicara.

6/ Menyalahkan.

Perbuatan anda menyalahkan pihak lain dalam komunikasi anda hanya akan menunjukkan kelemahan anda sendiri.  Selalunya ini berlaku bila ada masalah dalam berurusan dengan pelanggan.  Contoh, bila pelanggan datang dan buat aduan, anda tak tahu bagaimana nak uruskannya dan mulalah menyalahkan orang lain.  Ini tak bagus.

Walaupun ianya mungkin bukan berpunca dari anda, atau bukan kesalahan anda tapi menyalahkan orang lain, atau membuka kesilapan orang lain hanya akan menjatuhkan perniagaan anda sendiri.

7/ Memalukan.

Berkomunikasi dengan pelanggan jangan sampai memalukan mereka.  Mereka datang kepada anda, kerana mereka ada masalah dan mereka yakin perniagaan anda mampu bantu mereka atau mereka nak cuba bagaimana produk atau perkhidmatan anda boleh selesaikan masalah yang mereka ada.

Jangan sesekali memalukan mereka bila mereka bercerita tentang apa saja masalah mereka.  Ayat-ayat seperti “la, kenapa biar dah jadi teruk macam ni.”  “Puan tak tau ke sebelum ni, benda ni berbahaya.”  “Tuan ni, perkara macam ni pun tak tahu..”  Ayat-ayat seperti ini hanya membuatkan mereka rasa malu dengan kesilapan dan ketidak tahuan mereka.

#TeamRichworks #ResultMatters

Lagi mengenai artikel: media, Seminar, Tip Motivasi dan Inspirasi, Tip Pemasaran Bisnes, Tip Perniagaan
 

Ruangan Komen

  • Percuma! Dapatkan 50 Idea Pemasaran Luarbiasa Disini

  • Maklumat Anda Selamat Bersama Kami.

  • Post Terkini
  • Sertai Alumni Dr. Azizan Osman (Facebook)
  • Kategori
Hak Cipta Terpelihara 2016 © Richworks International Sdn. Bhd.
Open Chat
1
Close chat
Hello! Thanks for visiting us. Please press Start button to chat with our support :)

Start