Bersilaturrahim Di Aidilfitri

oleh Team Richworks pada 06 July 2016

image

Selamat Hari Raya Aidilfitri! Maaf Zahir Batin!

Bagaimana sambutan Hari Raya anda hari ini? Kami doakan semuanya berjalan lancar. Anda pasti sedang bergembira berkumpul bersama sanak saudara dan rakan-rakan.

Hari raya adalah waktu terbaik untuk kita saling mengeratkan silaturrahim. Budaya kunjung mengunjung sepatutnya kita terus amalkan. Bila kita fikirkan, hanya di hari raya sahaja kita berpeluang untuk saling bertemu dan beramah mesra dengan saudara mara dan rakan-rakan.

Menjalin silaturrahim adalah salah satu seruan dalam agama. Orang yang gemar bersilaturahim pun akan mendapatkan manfaat yang tak terhingga dalam kehidupan sehari-hari. Rasulullah SAW mengungkapkan, orang yang suka dan gemar bersilaturahim akan di luaskan rezekinya dan dipanjangkan usianya.

Tapi, dalam kita saling kunjung mengunjungi rakan taulan dan sahabat handai dan menjalinkan silaturrahim, ada beberapa pantang larang yang bagus untuk kita ikut :

1. Jaga batas aurat dan mahram.
Paling penting! Jangan masuk rumah selagi salam yang anda beri belum dijawab. Mungkin tuan rumah masih belum bersedia untuk menerima tetamu. Nak beri salam pun janganlah betul-betul di muka pintu, dibimbangi tuan rumah dalam keadaan tidak menutup aurat dengan sempurna. Sebaik-baiknya tunggulah sehingga 3 kali salam dan bila dijawab salam dan dijemput masuk, baru lah masuk. Jangan main redah je!

Bila nak bersalam pun, bersalamlah dengan yang mahram sahaja. Ingat tu ye!

2. Jangan Tanya Soalan Sentap.
Kadang-kadang bila terlampau seronok berjumpa sahabat handai dan saudara mara, jangan lah cemarinya dengan soalan-soalan sentap. Anda hanya mematikan mood raya. Contoh soalan sentap seperti:

– “Bila nak kahwin?”
– “Kau dah kahwin lama kan, bila nak dapat anak?”
– “Kerja apa sekarang, gaji berapa sebulan?”
– “Kau pakai kereta apa?”
– “Dah gemuk ye?”
– “Apasal muka kau banyak jerawat?”
– “Bisnes apa sekarang? Bisnes hari tu tak jadi ke?”

Dari niat baik nak bersilaturrahim, anda hanya buatkan orang menyampah dan meluat sahaja dengan anda. Lebih-lebih lagi jika anda bertanya di hadapan orang ramai. Anda hanya menjatuhkan air muka orang lain sahaja.

3. Beri Peluang Orang Lain Bercakap.
Pernah tak jumpa orang yang asyik nak kita dengar cerita dia sahaja? Pernah? Janganlah asyik nak dominasi perbualan sahaja bila berkunjung ke rumah orang lain. Lebih teruk, kalau anda bercerita dengan suara yang kuat dan ketawa berdekah-dekah. Tak senonoh betul! Beri peluang untuk orang lain berkongsi kisah mereka juga. Kadang-kadang, menjadi pendengar itu adalah yang lebih baik. Bila anda beri perhatian kepada orang yang bercerita, mereka juga akan beri perhatian bila anda bercerita.

4. Raikan Tetamu.
Ini satu lagi perkara pelik yang selalu terjadi di hari raya. Ada orang seolah tak suka bila orang lain datang beraya ke rumahnya. Mulalah nak tarik muka masam. Betul, kadang-kadang kita rasa penat kerana melayan tetamu yang tak putus-putus datang tapi ketahuilah setiap tetamu yang datang hadir dengan limpahan rahmat rezeki dari Allah. Bersilaturrahim itu sendiri sangat dituntut dalam agama.

Anda pun pasti tak gembira bila orang lain tak menyambut kedatangan anda dengan muka manis, kan? Tak payah nak mengeluh dan tarik muka masam bila tetamu datang. Senyum, salam dan syukur.

5. Jaga Adab Ketika Makan.
Tak dinafikan, setiap kali hari raya, juadah yang disediakan pasti enak-enak. Melihatnya sahaja dah buat kecur air liur. Apatah lagi setelah sebulan berpuasa. Semua pun rasa macam nak makan. Tapi, jangan lupa adab ketika makan. Jangan ambil banyak-banyak kemudian tak dapat habiskan. Ambil apa yang ada di hadapan mata dan paling hampir dengan kita sahaja. Jangan berebut-rebut dan macam nak terkam sahaja semua juadah! Sabar. Juga, jangan sibuk-sibuk nak bungkus bawa balik makanan tuan rumah, walaupun sesedap mana juadah yang dihidangkan.

Makan bukan tujuan utama kita berhari raya. Jadi berpada-padalah.

6. Jangan Terlampau Bergurau.
Ini selalu terjadi. Bila kita dah lama tak berjumpa, pasti ada banyak benda yang nak dibualkan. Dan pasti ada senda gurau antara kita. Boleh bergurau tapi jangan melampau. Kadang-kadang kita bergurau dan bertepuk tampar sampai tertumpah air, terpecah balang kuih, tersadung pintu dan macam-macam lagi.

Berhati-hati ye. Kalau bawa anak-anak, perhatikan dan jaga anak-anak anda sebaiknya. Jangan biarkan mereka menyelongkar rumah ruan rumah dan pecahkan barang-barang berharga

7. Jangan Banyak Komplen.
Bila berkunjung ke rumah orang, jangan biarkan mata anda melilau melihat setiap inci rumah orang. Tak baik. Ada pula ‘tu yang suka komplen, rendang tak masin, air tak manis, rumah berdebu, langsir tak bertukar, jangan!

Kita berkunjung ke rumah orang lain bukan untuk mencari kecacatan dan kesilapan mereka. Jika kita boleh melakukannya kepada orang lain, mungkin orang lain juga boleh cari dan nampak kekurangan kita. Amacam?

Sama-sama kita panjatkan kesyukuran kerana dipertemukan dengan Syawal kali ini. Bersama kita memanfaatkan Syawal kali ini untuk bersilaturrahim sebaiknya. Saling bermaafan dan saling memperbaiku hubungan silaturrahim di antara satu sama lain. Kita pun tak pasti dapat jumpa lagi di lain kali.

Salam Syawal
Team Richworks.

 

Berniaga 8 Hari Sebulan : Lelaki Ini Mampu Dapat Lebih Dari Gaji Bulanan

oleh Team Richworks pada 05 July 2016

image

Anda nak mulakan perniagaan katering untuk majlis rumah terbuka di musim raya ini?

Nak tahu? Hanya dengan berniaga 8 hari sebulan, lelaki ini bersama isterinya mampu capai sehingga RM50,000 sebulan dengan perniagaan kateringnya.

Bekerja lima hari seminggu, kadang-kadang sudah cukup memenatkan bagi sesetengah orang. Namun, bagi sebahagian orang lain yang tidak mudah rasa selesa dengan apa yang ada, mereka sanggup mengorbankan hujung minggu dengan aktiviti yang mampu meningkatkan taraf kehidupan mereka.

Bagi Zulkarnain Mohamed Noor dan isterinya Norlaili Mohamad Nor, bekerja sebagai pegawai bank lima hari seminggu tidak menghalang mereka untuk menjalankan perniagaan katering pada setiap hari Sabtu dan Ahad. Malahan, dengan ilmu yang mereka ada mereka mampu menguruskan perniagaan tersebut secara bersistem tanpa mengabaikan tugasan seharian.

Menurutnya, beliau mungkin tidak akan dapat melakukan perniagaan ini tanpa ilmu-ilmu dari program Dr. Azizan Osman. Bermula hanya dengan menyediakan 300 pek makanan, kini Zukarnain dan perniagaan Serambi Kateringnya mampu menyediakan lebih dari 3000 pek untuk sesebuah majlis.

Kata Zulkarnain, “Bukan senang nak menguruskan majlis dan menyediakan jamuan. Sebelum ini, kami hanya redah sahaja, segalanya kami lakukan tanpa ilmu pengurusan yang betul. Akibatnya, kami pernah kena tipu. Semuanya akibat tiada ilmu perniagaan.”

“Namun, Alhamdulillah, selepas belajar dari Dr Azizan Osman, saya dan isteri lebih memahami konsep perniagaan dan berhati-hati dalam setiap urusan di samping lebih mendekatkan diri dengan Allah SWT. Ini yang saya suka tentang program Dr Azizan Osman. Beliau mengajar kami untuk mengenal semula diri kita yang sentiasa kekurangan.” Ujar beliau lagi.

Hanya dengan berniaga hujung minggu, Zulkarnain kini mampu membuat jualan sehingga 6 angka setahun. Beliau bertekad untuk terus menghadiri program Dr Azizan Osman untuk menyediakan dirinya untuk melebarkan sayap perniagannya.

Pesan Dr Azizan Osman “kalau nak berperang, kena sediakan peluru secukupnya, kalau nak berniaga perlu ilmu sepenuhnya” dipegang utuh.

Macam mana? Anda pun boleh miliki perniagaan seperti beliau. Mulakan dengan menyediakan perkhidmatan katering kecil-kecilan untuk majlis rumah terbuka di musim raya ini. Mana tahu, InsyaAllah akan jadi sebuah perniagaan besar nanti.

Anda juga boleh mulakan dengan hadir ke Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK). Layari www.azizanosman.cok/imkk untuk IMKK KUALA LUMPUR atau www.azizanosman.com/imkk-sabah untuk IMKK SABAH.

Salam Kejayaan
Team Richworks.

 

9 Tradisi Menjelang Aidilfitri Yang Kian Dilupakan

oleh Team Richworks pada 04 July 2016

Blog Poster

Mengimbau kembali zaman kanak-kanak, pasti anda dapat rasa bahawa kemeriahan Aidilfitri sekarang seperti kurang umph! berbanding zaman dahulu, bukan? Zaman semakin berubah, teknologi semakin maju, tapi memori manis yang kita alami dahulu itulah yang paling berharga dan menyeronokkan. Anak-anak zaman dahulu juga tidak kekok bergelak tawa dan bermain bersama sepupu dan saudara. Tapi kini, hanya gajet jadi teman setia. Mana nak cari lagi kemeriahan suasana sekeluarga di hari raya seperti itu? Jom flashback sikit tradisi yang orang dulu-dulu selalu buat.

1. Malam 7 likur

Malam 7 likur adalah budaya Melayu yang mungkin masih lagi diamalkan oleh orang-orang yang tinggal di kampung, tapi ianya dah semakin ditinggalkan. Apabila tiba malam 10 terakhir Ramadhan, kawasan halaman rumah dan jalan masuk ke kampung akan meriah dihiasi lampu pelita kerana ingin meraikan kedatangan malam Lailatul Qadar. Tujuan utamanya ialah untuk menerangi jalan-jalan supaya mudah untuk orang ke surau atau masjid di 10 malam terakhir.  Biasanya anak-anak muda kampung akan rajin bergilir-gilir memasang pelita. Sekarang ianya dah diganti dengan lampu hiasan atau lebih dikenali dengan ‘lampu lip lap”.

2. Pasang pelita buluh atau minyak tanah

Ingat lagi zaman kecil anda, bersama atuk dan sepupu ramai-ramai menyalakan pelita minyak tanah. Ada juga yang berpengalaman menggunakan pelita buluh. Keliling rumah penuh dan meriah dengan cahaya pelita. Tapi sayang, bila orang lama tiada, tradisi ini semakin dilupakan. Pokok buluh pun susah untuk didapati sekarang ini.  Entah-entah, cara nak buat pelita buluh pun dah tiada siapa yang tahu lagi.

3. Gotong royong buat kuih raya

Mungkin kesibukan para ibu yang bekerja dan menguruskan anak serta keluarga menjadikan tradisi ini semakin lupus. Tambahan pula dengan lambakan kuih raya yang tersedia dari kilang-kilang sejak awal Ramadhan lagi. Selain dari itu, kos membuat lebih mahal dari kos membeli.  Faktor lain ialah kerana ramai wanita yang sibuk dan kesuntukan masa menyebabkan para wanita mungkin berfikir 10 kali untuk membuat kuih. “Kuih tunjuk” lagi mudah dan murah.

Cuma rasa air tangan ibu mana nak sama dengan rasa kilang ‘kan?

4. Munjung

Amalan ini biasanya dilakukan sehari menjelang Aidilfitri. Para ibu akan sibuk memasak juadah dan bertukar hidangan dengan jiran terdekat seperti rendang, ketupat, lodeh yang diedar oleh anak-anak pada petangnya. Berebut-rebut anak-anak kecil nak tolong ibunya menghantar juadah. Mana tahu dapat duit raya dari jiran ‘kan. Tapi sekarang, kekangan masa para ibu bekerjaya juga mungkin jadi faktor amalan ini semakin hilang.

5. Berkampung sehari sebelum raya

Masih ada yang mengamalkan tradisi ini tapi jumlahnya mungkin kurang. Anak-anak yang merantau di kotaraya akan beramai-ramai pulang menaiki kereta mahupun pengangkutan awam sehari menjelang raya. Mungkin ketiadaan orang lama di kampung menjadi antara sebab tradisi ini semakin ditinggalkan selain kesibukan bekerja dan kekangan cuti. Mungkin juga faktor dah tiada orang tua di kampung, anak-anak ini lebih senang beraya di kota sahaja.

6. Gotong royong hias rumah

Biasanya apabila balik kampung awal, ahli keluarga akan bergotong royong menukar langsir, cadar, sarung kusyen dan menyusun atur perabot. Tapi apakan daya, ramai yang pulang lewat dan tak sempat nak hias rumah!

Selain dari itu, ramai orang yang lebih suka mengupah tukang cuci untuk membersihkan rumah menjelang raya.

7. Gotong royong masak ketupat, rendang dan lemang

Ini biasanya dilakukan sehari menjelang raya. Para ibu akan sibuk memasak juadah-juadah istimewa untuk hari esok beramai-ramai. Para bapa pula akan sibuk membakar lemang. Anak-anak biasanya akan habiskan masa bermain bunga api bersama sepupu di luar rumah. Suasana begitu meriah hinggakan tak sedar jam sudah pun menunjukkan angka 12 malam. Sekarang? Lebih ramai yang suka tempah sahaja dari katerer.

8. Main bunga api bersama sanak saudara

Ini lah yang paling ditunggu oleh anak-anak. Pakcik dan makcik biasanya akan bawa balik beberapa kotak bunga api dan habiskan masa malam raya dengan bermain bunga api. Dam dam dum bunyi mercun!  Ada yang lagi extreme main meriam buluh.

Tapi yang itu bahaya ya! Anak-anak paling suka main mercun “pop pop”. Aduh bingit telinga asyik ‘pop’ ‘pop’ ‘pop’ saja tak henti-henti. Tapi bingit-bingit pun, bunyi tu jugalah yang kita rindu bila hari raya nak tiba.

9. Tunggu pengumuman raya di televisyen

Dahulu ramai-ramai berkumpul depan televisyen untuk dengar pengumuman raya. Tapi sekarang semua dah tak bersemangat untuk dengar. Sebabnya? Hari raya dah ditentukan awal-awal di dalam kalendar dan tarikhnya tetap. Iyalah kan kira guna rukyah dan hisab. Kalau dahulu, ada kemungkinan tarikh raya akan berubah sebab hanya banyak bergantung pada sesi ‘tengok anak bulan’. Tapi sekarang, dek sistem perkiraan yang canggih, seakan hilang nikmat yang satu ini.

Nah, sungguhpun kita makin maju dengan teknologi, makin berubah peredaran zaman, tapi kadangkala perkara-perkara kecil sebegini yang memberi nilai tambah kepada nikmat dan suasana Aidilfitri.

Tak mengapa lah. Kita fikir yang baik-baik sahaja, dan mana yang kita boleh preserve tu, kita sama-sama hidupkan semula.

Salam Aidilfitri dari kami.

#TeamAzizan

 

7 Sebab Kenapa Anda Perlu Pulang Bergaya Di Hari Raya

oleh Team Richworks pada 04 July 2016

image

Yea!
Hari raya dah nak tiba. Ada yang dah sampai kampung dan ada juga yang mungkin dalam perjalanan. Ada juga yang mungkin masih bekerja. Apa-apa pun anda pasti sedang membuat persiapan terakhir, serba sedikit untuk menyambut Aidilfitri yang akan tiba beberapa hari saja lagi.

Ada yang dah buat persiapan awal, ada yang baru sahaja buat persiapan. Tak lupa juga ada yang suka buat persiapan di saat akhir! Anda bagaimana?

Tapi, dalam keseronokkan kita membuat persiapan raya, kami nak kongsikan dengan anda 7 sebab kenapa anda boleh pulang bergaya di hari raya.

1. SEBAB 1 : ANDA BOLEH BERGAYA DI HARI RAYA JIKA ADA DAH TUNAIKAN ZAKAT FITRAH.

Ada yang sibuk nak beraya dengan penuh meriah tapi zakat fitrah masih belum jelaskan. Selain zakat fitrah anda juga boleh beraya dengan penuh bergaya jika anda telah banyak bersedekah. Jika anda belum tunaikan zakat fitrah, anda masih ada masa untuk melakukannya.

Ramai orang yang membuat persiapan raya ala kadar atau ada yang langsung tak mampu nak buat persiapan raya. Anda boleh bantu meriahkan raya mereka dengan sedikit sedekah jariah anda. Takkan nak beraya sorang-sorang saja ‘kan?

2. SEBAB 2: ANDA BOLEH PULANG BERGAYA DI HARI RAYA JIKA ANDA SUDAH SELESAIKAN HUTANG DAN MENJELASKAN BIL.

Ini penting! Jangan asyik nak bergaya di hari raya tapi hutang tak bayar. Ada yang paling teruk, sanggup pula berhutang demi nak bergaya di hari raya! Hari raya bukan harinya untuk kita menunjukkan siapa yang lebih hebat, lebih cantik, lebih mampu tapi ianya untuk merayakan kejayaan kita mengawal nafsu sepanjang bulan Ramadhan.

Jangan pula bila habis saja Ramadhan, perangai boros dan suka berhutang kita kembali datang. Yang penting, pastikan anda bayar bil. Jangan bila pulang dari beraya nanti bekalan elektrik dan air anda di potong pula!

3. SEBAB 3: ANDA BOLEH PULANG BERGAYA DI HARI RAYA JIKA ANDA DAH PASTIKAN TUGASAN DAN KERJA ANDA TELAH DISELESAIKAN.

Seronok ye nak raya? Kerja dah siap ke belum? Anda boleh beraya sepuas hati jika tugasan anda telah berjaya disiapkan sebelum cuti raya. Ini tanggungjawab anda. Jangan disebabkan nak berhari raya, anda ambil sikap lepas tangan.

Anda pun pasti tak seronok jika asyik dihubungi oleh tempat kerja anda ketika bercuti raya. Jadi ambil jalan terbaik, pastikan semua tugas penting anda siap sebelum raya.

4. SEBAB 4: ANDA BOLEH PULANG BERGAYA DI HARI RAYA JIKA ANDA DAH PASTIKAN RUMAH ANDA BERADA DALAM KEADAAN SELAMAT.

Bila tiba musim raya, kita selalu dengar berita kecurian dan rompakan berlaku bila tuan rumah pulang bercuti. Ada banyak juga kes kebakaran rumah berlaku di musim perayaan. Kadar kenaikan kes yang tinggi di musim perayaan menunjukkan ada tuan rumah yang seronok sangat nak pulang bercuti tanpa pedulikan keselamatan rumah sendiri.

Apa kata, sebelum pulang beraya anda pastikan rumah anda dikunci rapi, semua suiz elektrik dan dapur telah ditutup sebaiknya. Maklumkan juga kepada jiran atau balai polis berdekatan supaya mereka boleh tolong tengok-tengokkan rumah anda.

5. SEBAB 5:ANDA BOLEH PULANG BERGAYA DI HARI RAYA JIKA ANDA DAH PASTIKAN KENDERAAN ANDA TELAH DISERVIS DAN DALAM KEADAAN SELAMAT.

Selalunya, bila kita pulang berhari raya, kita akan nampak banyak kenderaan rosak serta bermasalah dan tersadai di tepi jalan. Keadaan ini boleh menyebabkan banyak masalah lain. Lebuh raya akan jadi sesak sebab semua orang pun akan memperlahankan kenderaan dan melihat apa yang berlaku.

Jika melibatkan anak-anak dan keluarga, akan lebih teruk. Mereka terpaksa menunggu bantuan sebelum meneruskan perjalanan. Ada yang lebih teruk, akibat keadaan kenderaan yang tak selamat boleh pula mengakibatkan kemalangan! Silap-silap mood raya pun boleh hilang! Jadi, pastikan kenderaan anda berada dalam keadaan terbaik sebelum anda mulakan perjalanan.

6. SEBAB 6:ANDA BOLEH PULANG BERGAYA DI HARI RAYA JIKA ANDA DAH PASTIKAN SEMUA PERSEDIAAN RAYA DAH LENGKAP.

Selalu juga berlaku situasi di mana bila kita dah sampai ke kampung halaman, kita dapati persediaan raya yang kita dah beli seperti pakaian raya, kuih raya malahan duit raya yang dah kita sediakan semuanya tertinggal di rumah sendiri!

Tak pasal-pasal dah kena beli segalanya baru. Itupun kalau masih ada budget. Gagal memastikan persediaan raya semuanya dah cukup dan lengkap boleh menyebabkan kita rasa malas dan beraya.

7. SEBAB 7: ANDA BOLEH PULANG BERGAYA DI HARI RAYA JIKA ANDA DAH PASTIKAN ANDA TELAH MENJALANKAN IBADAH SEBAIKNYA SEPANJANG RAMADHAN.

Ramai orang suka raya tapi tak suka puasa. Aidilfitri sebenarnya ialah hadiah kemenangan kepada mereka yang telah menjalankan ibadah puasa sebaiknya sepanjang Ramadhan.

Sebelum kita nak pulang bergaya di hari raya, tanya diri dulu adakah kita dah tunaikan sebaik-baik ibadah di sepanjang Ramadhan kali ini?

Jangan asyik seronok nak raya dan kita abaikan tanggungjawab lain. Yang penting sekali, manfaatkan musim perayaan ini sebaiknya untuk mengeratkan silaturrahim dan meneruskan amal ibadat yang telah kita lakukan di bulan Ramadhan.

Semoga bertemu lagi di Ramadhan akan datang.

Salam Kejayaan.
Team Richworks

 

7 Godaan Extreme Akhir Ramadhan

oleh Team Richworks pada 30 June 2016

Blog Poster

Godaan memang sentiasa ada. Tak kisahlah syaitan kena ikat, kena gari atau kena hambat ke, tetap ada. Paling tak tahan, godaan Ramadhan ‘ni makin menjadi-jadi di akhir-akhir perjuangan. Kenapa agaknya ‘ya? Sebab lagi dekat kita pada penghujung perjuangan, lagi galak cabaran datang.

Jom kita baca dan renungkan duri-duri godaan tu.

1. Malas dan mengantuk.

Ya Allah! Malasnya nak buat kerja! Mengantuknya mata! Nak tidur kejap lah lepas sahur! Bamm! Terlajak Subuh. Ha, pernah alami ini? Selalu? Dan disusuli rasa bersalah yang menggunung. Tapi lepas itu ulang lagi. Manusia! Petang pula, Ya Rabbi, panasnya petang ni. Mengantuk! Malas lah nak buat kerja rumah. Nak tidur sekejap. Sambil tarik bantal dan tidur. Selepas berbuka lain pula cerita. Kenyang ‘ni buat mata pun layu. Selepas Maghrib, lipat sejadah, tarik bantal lagi. Tidur. Tarawih? Sadaqallahul’azim ‘lah gamaknya. MasyaAllah manusia. Sudah-sudahlah tidur. Ramadhan bukan alasan letih, pura-pura letih, atau buat-buat letih supaya dapat tidur, tidur dan tidur.

Bangkit, manusia bangkit! Syaitan kan dah kena ikat? Sungguh manusia memang suka menyalahkan pihak lain. Ingat senang nak buat baik? Hati kena kental, jiwa kena cekal. Positif! Jangan lah makin akhir makin lemau. Patutnya makin akhir lah kita pecut sebab sikit je lagi tu dah nak menang!

2. Belanja Berlebihan

Ayam percik, keropok lekor, murtabak, tepung pelita, air katira, nasi lemak kukus, kalau boleh nak borong satu bazar! Tangan ada dua, jari ada sepuluh. Penuh! Subhanallah. Ini baru godaan bazar. Godaan pakaian raya lagi hebat. Sana sale, sini sale. Sana ‘merelip’, sini berkilau. Puasa belum habis, baju raya dah sepuluh. Macam mana tu? Sabarlah hati, tabahlah jiwa. Sederhanalah dalam berbelanja. Duit yang kita cari tu memanglah untuk kita belanjakan, tapi, bukan boros!

Sebenarnya banyak lagi kalau nak sebut pasal belanja ‘ni. Tapi, itu lah yang paling dominan dalam bulan puasa. Mula puasa mungkin ‘lah rajin memasak. Dah hujung-hujung ni, sempat pun tidak, jadi bazar lah yang di tuju ye tak? Ha, petang ni, kalau ke bazar, jangan lapar mata pula. Bazar bukan tempat membazir.

3. Rokok

Ha, ini terutamanya lelaki, perokok yang tegar. Menggigil-gigil lah jiwa tahan resah nak jadi naga. Bila berkumandang saja azan, tak sempat-sempat nak teguk air, lighter dulu yang dicapai. Astaghfirullah. Elok-elok udara segar, terus kelabu asap paru-paru anda. Tak sayang nyawa, sayanglah duit. Tak sayang duit, sayang lah orang yang sayang anda. Tak perlu cakap apa keburukan rokok, perokok lagi arif maklum tentang itu. Lagi hebat selok belok bahan yang digunakan dalam rokok. Lagi mahir hukum hakam merokok. Tapi, buat juga. Pokok pangkalnya balik pada jiwa, balik pada rasa, balik pada iman. Ini rasanya extreme sepanjang Ramadhan. Tak apa lah ya abang-abang kakak-kakak. Orang berjuang mana yang tak di uji.

Cubalah. Cuba dan cuba dan cuba untuk buang tabiat gila dan buruk ini. Anda puasa, anda berdoa, anda bersolat, anda mahu kaya, tapi mulut anda, terlekat suatu yang haram. Bagaimana?

4. Gosip

Ingatkan Ramadhan ni kurang-kurangkan bergosip. Rupanya sama saja. Kurang pahala puasa. Tak rasa rugi ke? Puasa penat-penat, harapkan pahala penuh, eh rupanya, dihiasi dengan aktiviti gosip dan mencela di siang hari. Jaga lah mulut anda. Tahanlah jiwa anda. Ramadhan kan melatih kita untuk jadi lebih baik? The best time to train. Sebab? Sebab semua orang pun puasa! Kita dikelilingi oleh aura-aura yang sepatutnya positif dan terbaik. Jadi, janganlah cemarkan aura tersebut. Kan nak jadi baik kena bergaul dengan orang baik? Allah dah datangkan satu bulan penuh kebaikan, kita yang tak nak. Lagi kita pula yang merungut. Jangan. Jangan. Jangan begitu. Didik hati untuk sabar. Boleh? Kita sama-sama usaha ya. Namun, kalau semangat di awal awal saja pun sedih juga. Yang hujung-hujung terbiar lagha. Astaghfirullah.

5. Emosi

Nak jaga emosi masa lapar memang tak dinafikan agak sukar. Asyik nak marah saja. Tapi, tapi, tapi, itulah tujuannya. Nak didik jiwa, hati dan minda untuk berfikir dengan lebih rasional. Jadi, apa nak buat? Istighfar banyak-banyak. sabar. Dan praktis untuk redakan gelodak rasa. Kalau nak marah, basahkan muka. Ambil wudhu’. Kalau nak gaduh, berlalu pergi dari tempat ‘tu. Kalau nak sedih, jangan terlampau. Pokoknya, masa ni kita boleh cuba untuk cari cara yang paling sesuai dengan kita untuk kawal emosi. Tak senang, tapi tak mustahil.

Banyakkan zikir, banyakkan selawat. Kalau anda tiada apa yang lebih baik untuk diperkatakan, diam. Kan kita dah diajar tentang basis ini?

6. Haus & lapar.

Antara haus dan lapar, haus lebih sukar untuk kita tahan. Nampak air paip pun rasa nak minum. Betul? Kadang-kadang nampak adik kecil minum air sirap kosong pun dah terliur. Padahal kalau hari biasa, tak pandang pun air sirap tu. Tu tandanya anda kurang minum air. Bulan puasa di kala terik panas ‘ni, anda perlu minum cukup. Masa berbuka dan malam ‘tu boleh saja minum air secukupnya. Sahur pun sama. Ada saja cara nak kekal hidrat. Kita ‘je yang tak buat! Lagi satu, itulah namanya cabaran. Untuk kuatkan mental anda melawan tiupan-tiupan halus untuk batal puasa. Belum masuk kes terlupa sahur, tak terbangun tidur lagi. Maklumlah, nak raya dah, semangat puasa pun dah bertukar.

Jangan lupa tahu, minum air secukupnya sewaktu berbuka, di malam hari dan semasa sahur. Anda boleh!

7. Nafsu

Ya, semua godaan pun berkaitan nafsu. Tapi yang ini, nafsu terhadap lawan jantina. Berhati-hati! Jaga mata, jaga semua deria.  Banyakkan istighfar, baca quran dan jagalah iman!

Selamat menjalani hari-hari terakhir ibadah puasa.

 Salam Kejayaan,

Team Richworks

 

Mencari Laylatul Qadr

oleh Team Richworks pada 27 June 2016

Blog Poster

Seperti firman Allah di dalam Al-Quran;

“Sesungguhnya kami telah menurunkannya (Al Quran) itu pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Rabb-nya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar.“ (QS. Al-Qadr)

Malam yang penuh keberkatan. Dari segi maksud, Laylatul Qadr boleh membawa maksud malam yang penuh kemenangan, malam yang penuh kehebatan, malam yang tersangat-sangat penting.

Melalui apa yang diriwayatkan, pada malam Laylatul Qadr inilah Allah mengumumkan ketentuan terhadap kedudukan rezeki, ajal maut dan segalanya yang berkisar dalam kehidupan setiap seorang hambaNya untuk tahun yang berikutnya kepada para-para malaikat. Jadi sepatutnya kita sebagai makhluk yang sentiasa menginginkan kejayaan dunia dan akhirat serta keberkatan seharusnya mengambil peluang dengan memanjatkan doa dan beribadat pada malam tersebut.

Yang pasti, Lailatul Qadar atau Malam al-Qadr ialah satu malam dalam bulan Ramadhan yang lebih baik daripada 1,000 bulan. Sesiapa yang beramal pada malam tersebut sama seperti beramal selama 1,000 bulan, iaitu bersamaan 83 tahun 4 bulan.

Tip amalan di 10 malam terakhir di Bulan Ramadhan

1. BERSEDEKAH SETIAP MALAM

Bersedekahlah paling kurang pun RM1 satu malam di setiap malam.  Kerana, jika malam itu jatuh pada Laylatul Qadr, InsyaAllah kita diberikan pahala bersedekah untuk 83 tahun dan 4 bulan.

Dasyatnya sedekah di bulan Ramadhan ini kerana ganjarannya bukan sahaja diterima oleh si pemberi bahkan penerima juga. Paling kurang anda dapat membawa senyuman di wajah mereka yang kurang bernasib baik dengan sedekah jariah anda.

 2. SOLAT MALAM SEKURANG-KURANGNYA 2 RAKAAT

Jika ianya jatuh pada malam Laylatul Qadr, solah-olah seperti kita bersolat 2 rakaat setiap hari selama 83 tahun dan 4 bulan.

Solat malam adalah satu peluang keemasan ditawarkan kepada manusia untuk mengeratkan perhubungan kita dengan Allah swt. Ia menandakan usaha kita untuk mendekatkan diri dengan Allah swt dan mengharapkan rahmat dan rezeki dariNya.

 3. MEMBACA AL-QURAN SETIAP MALAM

Ganjarannya seperti membaca Al-Quran setiap hari selama 83 tahun 4 bulan.

Al Quran yang dibaca secara istiqamah dapat membantu menjadi saksi kita di akhirat kelak. Di dalamnya terkandung banyak ilmu yang boleh menjadi panduan hidup, kisah-kisah nabi yang dapat meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah saw dan pesanan-pesanan untuk setiasa taat kepada perintah Allah swt.

4. BERZIKIR

Jika saat anda berzikir itu, jatuh pada Laylatul Qadr, InsyaAllah pahalanya seperti anda berzikir selama 83 tahun 4 bulan.

Zikir membantu kita untuk sentiasa mengingati Allah swt.  Sesiapa yang mengingati Allah di kala senang akan juga diingat oleh Allah swt di saat susah. Mereka yang sentiasa mengingati Allah akan sentiasa tenang hatinya.

Kerana mulianya Laylatul Qadr, Rasulullah SAW menganjurkan supaya umatnya bersedia menyambut dan menghayati malam yang berkat itu dengan pelbagai jenis amalan dan ibadah yang diterangkan di antaranya hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a yang bermaksud: “Barangsiapa menghayati malam Lailatul Qadr dengan mengerjakan sembahyang dan berbagai jenis ibadat yang lain sedang ia beriman dan mengharapkan rahmat Allah Taala, nescaya ia diampukan dosanya yang terdahulu.”

Oleh itu, singkaplah tabir di sepuluh malam terakhir. Berlumba kita mencari keredhaanNya. Hidupkan malam beribadah dan iktikaf. Berdoa, bertasbih dan memohon keampunan. Semoga kita ditemukan dengan Lailatul Qadr dan meneguk segala kelebihan, diterima segala amalan dan diredhai segala perbuatan.

Jadikan malam-malam terakhir Ramadhan kali ini yang terbaik untuk kita.

 Salam kejayaan.

Team Richworks

 

11 Tip Elak Pokai Awal Di Musim Perayaan

oleh Team Richworks pada 24 June 2016

Blog

Kami kongsikan dengan anda 11 tip untuk elakkan anda pokai awal di musim perayaan.

Tip 1: Plan dulu apa yang kita nak beli.

Dan bawa wang hanya cukup-cukup dengan apa yang diplan. Tip yang paling senang, tinggalkan kad kredit di rumah dan bawa duit cukup-cukup untuk barang yang mahu dibeli.

Tip 2: Kerapkan makan di rumah.

Jarangkan makan di luar. Selalu bukak puasa banyak yang suka membazirkan duit dengan berbuka puasa di tempat-tempat mewah, makan dengan kawan-kawan dan belanja sakan sampai tak cukup makanan yang nak dibeli di pasar Ramadhan. Apa kata tahun ini, kita belajar masak, buat kuih sendiri dan siapkan juadah pagi raya sendiri.

Tip 3: Bagi duit Raya dan berbelanja mengikut kemampuan kita.

Jangan berniat nak bagi duit Raya hanya sebab nak menunjuk-nunjuk.  Umpama pepatah, ukur baju di badan sendiri.

Jangan berbelanja sampai kena pinjam duit dari mak ayah, adik beradik dan juga rakan-rakan. Contohnya, belilah baju raya yang dijual dengan harga yang kita mampu beli. Jangan beli yang ratusan ringgit tapi diri sendiri yang sengsara.

Tip 4: Elakkan daripada membuat pembelian secara spontan.

Sebahagian besar daripada pembelian yang dibuat didorong oleh naluri. Cuba elakkan daripada membuat pembelian secara spontan ketika membeli-belah.

Walaupun terdapat barangan yang nampak menarik di mata anda, fikirkan secara mendalam sama ada anda benar-benar memerlukannya sebelum membuat keputusan untuk membeli barangan tersebut.

Tip 5: Ikut kemampuan dan jangan bersaing.

Anda tidak sepatutnya terpengaruh dengan corak perbelanjaan rakan atau jiran anda kerana tahap kewangan serta tanggungan yang berbeza.

Oleh yang demikian, anda harus berbelanja mengikut kemampuan dan bukan atas tujuan untuk bersaing dan menunjuk-nunjuk kepada orang lain agar tidak melampaui tahap kewangan anda.

Tip 6: Guna kad kredit secara bijak dan elakkan daripada berhutang.

Penggunaan kad kredit sememangnya lebih mudah dan selamat kerana anda tidak perlu membawa wang tunai yang banyak ketika membeli belah.

Namun anda perlu berhati-hati menggunakannya dengan memastikan jumlah perbelanjaan menerusi kad kredit dibuat berdasarkan kemampuan untuk mengelakkan daripada berhutang.

Tip 7: Tawar-menawar harga barangan.

Cuba amalkan tabiat suka menawar harga barangan, melainkan jika harga barangan tersebut tetap. Dengan tawar-menawar sebelum membuat pembelian, anda boleh mendapat harga lebih murah berbanding harga biasa. Manfaatkan membeli belah ketika potongan harga diadakan.

Walaupun dalam keadaan tertentu, potongan harga tersebut hanya merupakan gimik perniagaan, tetapi sekiranya anda membuat pertimbangan yang waras, anda mampu mendapat harga yang berpatutan.

Tip 8: Beli mengikut kesesuaian dan pastikan ianya berkualiti.

Pastikan anda membeli barangan yang berkualiti setimpal dengan harga yang ditawarkan. Anda boleh membuat perbandingan harga serta kualiti barangan yang diingini terlebih dahulu sebelum membeli.

Contohnya, bagi pakaian anak-anak yang masih kecil, anda boleh membeli saiz yang lebih besar sedikit kerana faktor tumbesaran mereka yang cepat meningkat. Pastikan pakaian mereka juga berkualiti dan tidak mudah koyak atau lusuh agar ia boleh dipakai berulang kali biarpun selepas perayaan kelak. Dengan cara ini anda dapat berjimat daripada kerap berbelanja.

Tip 9: Tidak mudah terpengaruh dengan iklan.

Apabila tiba musim perayaan, promosi iklan giat dijalankan. Ketika ini, pelbagai barangan dengan harga menarik ditawarkan kepada pengguna. Walaubagaimanapun, jangan mudah terpengaruh dengan tawaran yang dipaparkan. Anda harus mempertimbangkan kepentingan barangan tersebut.

Jika tidak penting, anda tidak perlu membelinya. Anda juga harus pastikan stok barangan tawaran istimewa seperti yang diiklan masih boleh didapati.

Tip 10: Ganti perhiasan yang perlu sahaja.

Perabot, langsir, permaidani dan cat antara perkara yang sering diganti setiap kali musim perayaan. Namun tidak semua perhiasan tersebut perlu diganti sekiranya ia masih dalam keadaan yang baik. Gunakan kreativiti anda untuk menjadikan ia lebih menarik contohnya seperti menjahit juraian kristal pada langsir lama anda.

Tip 11: Tidak menyediakan juadah hari raya secara berlebihan.

Cuba anggarkan jumlah tetamu yang akan mengunjungi anda dan masak sekadar diperlukan sahaja. Jika perlu, simpan stok makanan mentah yang boleh dimasak segera terutama ketika menerima kunjungan tetamu yang tidak disangka. Elakkan daripada membeli atau menyediakan juadah hari raya secara berlebihan hingga menyebabkan pembaziran.

Jadikan Hari Raya tahun ini sebagai hari raya terakhir untuk anda ‘ikat perut’.

Salam Kejayaan.

Team Richworks

 

Pernah Jatuh Akibat Lupa Diri

oleh Team Richworks pada 23 June 2016

image

Bekas Mat Rempit, Kini Disegani.

Memang tidak dapat kita nafikan, setiap perniagaan yang berjaya pastinya turut bermodalkan sistem pengurusan yang terancang. Gagal untuk merancang bermakna kita merancang untuk gagal. Kata-kata yang biasa kita dengar tetapi adakah ianya dijadikan iktibar?

Sistem perniagaan yang terancang bukan sahaja dapat menjimatkan masa ramai pihak, malah dapat mengurangkan kos dan juga mengurangkan risiko kegagalan anda.

Rizal Hakim yang sebelum ini pernah berkhidmat di bank selama lebih kurang 4 tahun dan kemudian mengambil keputusan untuk berhijrah dari pekerjaan beliau yang katanya sudah menjadi satu rutin yang mula membosankan. Perkara ini bukanlah sesuatu yang baru. Sememangnya, cabaran adalah salah satu elemen dan faktor untuk seseorang itu berkembang dari segi pemikiran dan kehidupan.

Beliau memulakan RNA Capital Limited yang telah beroperasi selama 9 tahun sebelum menyertai program Dr Azizan Osman yang mana telah banyak merubah persepsi beliau dalam sistem dan penstrukturan sesebuah perniagaan yang kurang di titik beratkan sebelum ini.

“Lepas join IMKK, I learn how to start to trust people and decentralized. I must free myself from doing everything on my own, so saya start build a team and we’re now have about 20 people.”

Kejujuran beliau dalam berkongsi perubahan yang dilalui dan kesilapan yang pernah beliau lakukan turut mengajar orang ramai yang sebelum ini kurang memberi perhatian terhadap salah satu lagi kunci kejayaan iaitu disiplin. Sikap suka bertangguh, tiada perancangan dan takut untuk membuat keputusan, telah dapat beliau atasi melalui tip-tip yang di pelajari di program kami.

“Sekarang ini hari-hari saya ada goal saya sendiri. Hari itu apa, hari ini apa saya nak capai. Saya akan ada goal harian, mingguan, bulanan.”

Perniagaan RNA Capital Limited kini telah berkembang dan dikenali di beberapa buah negara luar dan beliau sendiri turut menjadi sumber rujukan bagi beberapa usahawan yang telah menyertai program kami.
Melalui program kami, anda akan belajar langkah demi langkah bagaimana membina kebahagiaan dengan memahami strategi membina kewangan dan pelaburan yang sistematik samada di dalam kerjaya atau perniagaan anda. Anda juga akan diajar bagaimana menarik keberkatan di dalam hidup anda serta mengenali jenis ketakutan manusia yang menjadi penghalang utama dalam memperbaiki hidup atau mencapai apa sahaja impian.

Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK) adalah satu platform yang sesuai untuk membantu anda mengenali kemampuan diri anda sendiri.
Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK) adalah satu platform yang sesuai untuk membantu anda mengenali kemampuan diri anda sendiri.

Program IMKK akan dianjurkan di Kuala Lumpur dan Sabah.

Layari www.azizanosman.com/imkk (IMKK KL) atau www.azizanosman.com/imkk-sabah (IMKK Sabah).
Buat keputusan sekarang untuk ubah dan perbaiki kehidupan anda.

Salam Kejayaan.
‎Team Azizan

 

Dari Makan Gaji Kini Miliki Hotel Sendiri

oleh Team Richworks pada 22 June 2016

image

Setiap daripada kita dilahirkan dan diberi pilihan. Kita boleh memilih untuk hidup secara biasa-biasa atau hidup dengan luar biasa. Anda juga boleh memilih untuk menjadi manusia yang gagal dan kecewa atau manusia yang hebat dan bermanfaat.

Janganlah kita jadikan Qada dan Qadar sebagai alasan untuk menyalahkan takdir Allah. Kedua-dua amal yang baik atau yang buruk walaupun merupakan Qada dan Qadar dari Allah SWT, adalah hasil daripada usaha dan pilihan yang dibuat oleh hambaNya.

Kejayaan itu adalah milik semua orang.

Pengorbanan, masa dan sentiasa mencari peluang untuk berusaha bersungguh-sungguh adalah jalan ke arah kejayaan.

Bagi Tuan Mustaffa, meskipun beliau pemegang ijazah dan berkelulusan Master, keadaan ekonomi masih lagi membelenggu tahap kehidupan beliau dari menjadi seseorang yang bermanfaat kepada orang lain. Setelah menyertai program kami, beliau telah dapat menghuraikan masalah pendapatan melalui perniagaan.

Beliau telah memilih untuk memberikan komitmen terhadap perniagaan dari bekerja makan gaji. Sebelum ini, pendapatan bulanan beliau lebih kurang RM7,000 sebulan sebagai pekerja berkelulusan Master. Namun setelah berniaga, bagi suku pertama tahun ini, perniagaan hotel dan perkhidmatan pembersihan beliau telah mencatat pulangan sebanyak RM400,000.

Hasrat untuk menjadi insan yang lebih bermanfaat melalui pendapatan yang lebih ini dengan menyalurkannya ke arah zakat dan sumbangan-sumbangan kebajikan yang lain adalah hasil dari ilmu dan azam yang digilap serta diperolehi dari program ini dan semestinya berserta berkat daripada Ilahi.

“Saya bekerja 6 tahun tanpa sebarang simpanan. Tetapi selepas saya belajar 6 tabung di IMKK, Alhamdulillah, tabung saya makin hari makin meningkat.”

Kita tidak akan dapat menikmati perjalanan ini sekiranya kita tidak berani untuk mencabar diri sendiri.

Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK) adalah satu platform yang sesuai untuk membantu anda mengenali kemampuan diri anda sendiri.

Program IMKK akan dianjurkan di Kuala Lumpur dan Sabah.

Layari www.azizanosman.com/imkk (IMKK KL) atau www.azizanosman.com/imkk-sabah (IMKK Sabah).

Buat keputusan sekarang untuk ubah dan perbaiki kehidupan anda.

Salam Kejayaan.
‎Team Azizan

 

Wanita Besi Cabar Lelaki

oleh Team Richworks pada 21 June 2016

009B

Mental yang kuat bantu Noorhayati ceburi industri pembinaan

Industri pembinaan memang sudah lazim dengan fitrah kaum lelaki yang kasar dan lasak. Baik dari segi pengendalian, pengurusan dan termasuklah kerja pembinaan itu sendiri. Agak jarang industri ini diceburi oleh kaum wanita.

Berbekalkan ilmu yang dipelajari di program yang kami tawarkan, Puan Noorhayati Ahmad, membuktikan yang seorang wanita juga turut boleh berjaya di dalam dunia perniagaan yang dipelopori kaum lelaki ini. Perniagaan beliau Bina Tegas Construction Sdn Bhd, yang bermula pada tahun 2007, telah mencecah pulangan pendapatan RM 3.3 juta pada tahun 2015. Setelah menyertai IMKK pada Oktober tahun itu, pendapatan perniagaan syarikat beliau untuk suku pertama 2016 sudah mencecah RM 1.4 juta.

Resepi kejayaan saya untuk berada dalam industri yag dipelopori lelaki ialah dengan mempunyai mental yang kuat.  Saya belajar bagaimana membina mental yang kuat di program Dr Azizan. Di situlah saya dapat kekuatan untuk berhadapan dengan cabaran yang ada dalam bidang construction yang cukup besar.”

Wanita besi ini sempat berkongsi antara resepi kejayaan yang diambil hasil dari penglibatan beliau bersama IMKK yang terus digunakan di dalam perniagaannya bagi mengatasi cabaran-cabaran yang ditempuhi.

Perkara yang pertama sekali yang perlu diatasi seseorang itu adalah, cara pemikiran orang itu sendiri. Minda. Kepercayaan yang karut tentang kebolehan diri, seperti “ah susah lah”, “asyik susah saja”, dan bermacam lagi adalah merupakan satu cara berfikir yang tidak sihat. Setiap yang kita fikirkan adalah doa. Buang sejauh mungkin sikap negatif ini kerana kita semua dilahirkan sebagai juara, bukan biarkan diri gagal dan menyalahkan takdir.

Siapa yang menentukan hala tuju hidup anda ini jika bukan anda sendiri?

“Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum itu sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri” – Ar-Raad, ayat 11

Kehidupan ini penuh dengan pilihan. Apabila anda fokuskan minda anda untuk berfikir secara rasional, teratur dan berkeinginan untuk mencapai impian dan kejayaan, ini dapat membantu anda melihat matlamat anda dengan lebih jelas. Seperti yang disebut Puan Norhayati, keinginan adalah perkara nombor satu yang perlu ada untuk kaya dan berjaya. Benar, seterusnya haluan menuju matlamat ini akan dilihat lebih terbuka dan luas berbekalkan niat yang murni, visi dan keberanian yang terbit terhadap keinginan untuk kaya dan berjaya.

Perlulah kita yakin bahawa Tuhan itu Maha Kaya. Ini merupakan ciri pemikiran yang sihat. Jika kita kekal pasrah dengan keadaan yang tiada kemajuan tanpa percaya terhadap diri sendiri, adakah kita yakin pada sifat Tuhan Yang Maha Kaya ini?

Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK) adalah satu platform yang sesuai untuk membantu anda mengenali kemampuan diri anda sendiri.

Berminat untuk mengetahui potensi diri adna yan gsebenar dan bagaimana anda boleh berjaya dalam kehidupan?  Layari www.azizanosman.com/imkk

Salam Kejayaan.

Team Richworks.

 
Hak Cipta Terpelihara 2017 © Richworks International Sdn. Bhd.
Open Chat
1
Close chat
Hello! Thanks for visiting us. Please press Start button to chat with our support :)

Start