Perlukah Mendidik Jiwa? Kenapa Jiwa Itu Perlu Terdidik?

oleh Azizan Osman pada 30 May 2017

Jiwa. Sesuatu yang abstrak dan sukar diterangkan. Ada kalanya terang cerah dan ceria, adakalanya kelam gelap dan murung. Apa indikasi jiwa yang sihat? Apa pula indikator jiwa yang sakit?

Jiwa yang sihat sudah pastinya akan terpancar keceriaan dan kebahagiaan melalui raut wajahnya. Sering tersenyum, wajah yang tulus, perilaku yang sopan dan prasangka yang sentiasa positif.

Indikator jiwa yang kusut juga akan terlihat melalui perilakunya yang serabut, dan prasangka yang sering negatif. Dirinya sering saja terlihat kurang yakin, sering termenung dan bersedih.

Itu semua orang tahu. Cumanya seringkali terlepas pandang. Bila tersedar, sudah jauh melaut.

Menginginkan jiwa yang bersih, basahkan lidah dengan zikir. Hidupkan malam dengan solat sunat. Penuhkan tuntutan wajib. Hulurkan sedekah tanpa riak, tanpa sesal. Ikhlaskan setiap perkongsian dan pemberian. Penuhkan diri dengan ilmu bermanfaat. Bergaul dengan orang-orang yang “wangi” dan tepat. Berada dalam suasana harmoni, positif dan bersemangat.

Namun asam garam kehidupan, lebih senang menulis dan berkata berbanding melaksanakan. Juga lebih senang menasihati daripada diingatkan. Ego setiap manusia, biarpun tak semua setinggi langit, tetap juga membukit.

“Ah, jiwaku suci. Aku senang begini. Hidup tak mengacau orang lain. Tak perlu kau ingatkan aku. Jaga tepi kain mu yang terkoyak sendiri.”

Barangkali itu yang bermain dalam minda setiap kita yang dikaburi ego dan tinggi diri. Salah kah jika kita diingatkan? Bukankah hati-hati yang mati itu kerana tidak diingatkan?

Merendah diri lah. Barangkali tak terasa rezeki sempit kerana diganti dengan kemurahan nikmat sudut lain. Tapi hati dan jiwa yang sering gelisah jangan dibiarkan berlama-lama. Takut kelak kolam jiwa semakin berkeladak dan akan sukar dibersihkan.

Bertemulah dengan mereka yang mampu menegur bongkak hati. Memang pangkalnya diri sendiri tapi jika diri tidak mendekati  sumber-sumber ilmu, guru-guru, mahupun lingkungan sahabat yang benar dan membantu ke arah kebaikan, kebaikan pasti “takut” untuk mendatangi kita.

Ramai saja yang mahu menghulur membantu. Guru-guru agama, ceramah-ceramah saban maghrib di masjid dan surau, malahan kami dan program Intensif Magnet Kekayaan dan Kejayaan (IMKK), juga ada di sini bersedia menghulur bantuan. Perkongsian-perkongsian ilmu, circles yang positif, suasana bersemangat,  sentiasa kami sediakan untuk semua.

Persediaan mendidik jiwa untuk menjemput rezeki dan kejayaan itu penting. Rezeki dan kejayaan itu sifatnya positif dan hanya akan tertarik dengan jiwa-jiwa yang positif.

Kami sentiasa bersedia berkongsi cara, ruang dan peluang untuk mendidik jiwa-jiwa insan seramai mungkin. Tapi bersediakah anda untuk menerima segala teguran dan memperbaiki jiwa anda?

 

Bersediakah Mereka Tatkala Ditinggalkan?

oleh Azizan Osman pada 30 May 2017

Anda punyai keluarga yang disayangi dan dilindungi sepenuh hati? Masih beranak kecil, beristeri, beribu bapa yang sudah berumur lanjut? Siapa tak sayang keluarga? Tapi apa tanda sayang anda?

Salah satu langkah yang paling penting perlu kita sediakan untuk yang tersayang sudah tentulah nafkah kehidupan mereka yang terjamin andai kita terlebih dahulu dijemput bertemu Tuhan. Nafkah yang akan memastikan kehidupan mereka sentiasa terjamin dan tidak akan membiarkan mereka hidup terumbang ambing mahupun di gelandangan.

Skim-skim pencen, KWSP, ya memang ada. Skim-skim insurans juga ada. Tapi adakah ia mencukupi? Adakah ia berterusan dan mencukupi? Atau ia berterusan tapi tidak mencukupi?

Bagi mereka yang bergelar usahawan terutamanya, adakah simpanan anda cukup untuk menyara mereka kelak? Adakah cukup sekadar seketika atau berpanjangan. Itu yang selalu dirisaukan.

Perniagaan ada pasang surutnya. Kadang tinggi untung berkepuk. Jika rendah, hutang melambak. Di sinilah pentingnya mempunyai sebuah support system yang teratur dan berkesan. Sistem organisasi dan perjalanan bisnes yang mampu menjadikan perniagaan anda tetap utuh dan berjalan dengan sendirinya, meski anda sudah tidak lagi bergelar insan di dunia.

Adakah perniagaan anda kini bergantung sepenuhnya kepada anda? Anda harus ada di situ, untuk ia berfungsi dengan baik? Rugi. Anda memang rugi. Anda bukan saja rugi masa hadapan, tapi juga rugi masa sekarang. Pokoknya anda rugi sentiasa. Rugi dari segi masa dan tenaga. Sesuatu yang takkan dapat dibeli walau duit ada berjuta.

Hidup sebagai usahawan harus bijak merancang. Bijak membuat pelan dan melaksanakan pelan dengan teratur. Juga harus bijak membina empayar yang mampu berdiri sendiri tanpa anda di sisi setiap saat. Perlu ada orang kanan yang kuat dan dipercayai. Perlu ada sistem organisasi yang mantap dan tidak menindas pekerja serta diri anda sendiri. Perlu ada process flow yang tersusun, rancangan kecemasan, rancangan pemasaran yang sentiasa up to date dan efisyen.

Anda ada semua itu? Kuncinya, sistem. Perniagaan anda harus bersistem dalam segenap segi. Dari segi organisasi, pemasaran, perakaunannya, dari sudut sumber manusianya dan menyeluruh. Rancangan strategik perlu ada. Visi dan misi perlu kukuh dan diakui serta diikuti oleh warga kerja. Barulah perniagaan bukan saja maju tetapi berterusan dan berdikari tanpa anda perlu ada setiap masa.

Semua itu bukan datang pakej dengan keputusan anda untuk menjadi usahawan awal-awal dahulu. Ianya adalah pakej sampingan yang perlu anda cari dan cari untuk dilengkapkan.

Runsing? Kami ada. Kami sentiasa ada untuk bantu anda. Kami sentiasa berdiri teguh di sini bersama program Millionaire Marketing Mastery (MMM) kerana kami yakin dan kami tahu MMM mampu berikan apa yang dicari-cari itu. Dan kami bersedia berkongsi. Demi apa? Demi anda yang menyayangi keluarga anda. Demi anda yang mahukan masa depan keluarga anda terjamin andai anda tidak lagi membuka mata. Dan demi anda yang mahukan perniagaan anda, hasil keringat anda tetap utuh dan berterusan memberi manfaat kepada masyarakat.

Tanyakan kembali dalam diri, adakah mereka sudah bersedia untuk anda tinggalkan?

 

4 Functions of Marketing Live

oleh Azizan Osman pada 23 May 2017

Ok! Ini sangat penting.

Untuk anda yang nak tahu macam mana nak ramaikan pelanggan, macam mana nak mereka beli banyak-banyak dari anda dan macam mana nak mereka beli berkali-kali dari anda, MESTI tonton sesi ‘Live Video’ perkongsian Dr Azizan Osman, sekarang.

Tonton dan invite semua rakan- rakan untuk sama-sama belajar.

Jika anda nak lagi ilmu percuma atau nak tahu tarikh program akan datang, PM kami sekarang.

 

 

Slow Results atau No Results?

oleh Azizan Osman pada 23 May 2017

Sebelum ini ramai orang percayakan kata pertama iaitu “Slow Action, Slow Result.”

Bila lambat bertindak, lambat hasilnya. Walau bagaimanapun,  pendapat para peserta berubah ketika menghadiri seminar IMKK Dr Azizan Osman.

Kini kata kedua lebih diyakini.  Mengapa agaknya?

Para peserta masih ingat lagi bagaimana Dr Azizan mengajar di sesi IMKK. Dari atas pentas, beliau dengan gaya general perang bertanya, Tuan Puan semua,  sambung ayat ini: “Fast Action, Fast Result. Slow action?”  Peserta ramai-ramai meneriakkan sambungannya: “Slow resuuult!”  Bergema dewan dibuatnya.

Punyalah kuat kami menjerit seolah yakin itulah jawapan paling tepat.  Siap bertepuk tangan ramai-ramai lagi.

Dr Azizan tersenyum.  Beliau memperbetulkan mikrofonnya lalu menjawab, “Salaaah….  Slow action no result!”

Para peserta terperanjat. Semua yang hadir tiba-tiba terdiam.  Terkejut agaknya Dr Azizan meneruskan, “Waktu terbaik untuk anda berubah adalah sekarang dan kunci yang menentukan sama ada anda berjaya atau tidak adalah speed.

Bertindak kena laju. Orang yang berjaya dia selalu bertindak pantas manakala orang yang gagal sering terhegeh-hegeh bertindak.

Bila tindakan slow, rezeki takkan terhegeh-hegeh datang kepada anda, tetapi ia langsung tak datang.

Peserta semua khusyuk mendengar.  Memang kata-kata agak sentap tetapi itulah kebenarannya.

Banyak rezeki dan kebaikan yang ingin Tuhan sampaikan hilang kerana perangai kita. Sikap yang perlahan atau terhegeh-hegeh.

Masalahnya bila kita lambat menyambar peluang yang lalu lalang depan mata, ia akan diberikan kepada orang lain kerana bagi Tuhan, sikap perlahan yang ditunjukkan memberi isyarat bahawa kita tidak serius inginkan perubahan.

Tidak komited untuk bertindak.  Maka adillah apabila Dia salurkan rezeki itu kepada hambaNya yang lebih pandai bersyukur.

Hamba yang lebih cepat mengambil peluang untuk memperbaiki diri dan melakukan perubahan, sambung Dr Azizan lagi. “Kalaulah selepas pulang dari seminar ini anda masih bergerak dengan kelajuan sama sebelum ini,  tak gunalah kita bersemangat dalam dewan ni….  Sekali lagi saya tanya,  Fast Action Fast Result, Slow Action?”

Kami menyambung katanya, kali ini jeritannya cepat dan tepat, “No Result!”

Kejayaan hari esok ditentukan dengan langkah dan tindakan kita hari ini. Jika lewat bergerak, lewatlah tiba ke destinasi yang diimpikan.

Lewat sampai, merungut. Tapi dah diri sendiri lambat bergerak. Salahkan siapa?

Berhenti salahkan diri sendiri mahupun orang lain. Rezeki akan datang jika dipanggil. Dan kami, mahu anda “panggil” rezeki anda.

Bagaimana? Dengarkan panggilan istimewa kami!

Dapatkan buku 25 Formula Hidup Luar Biasa – sebuah karya hebat yang akan buat anda rasa “terpanggil” untuk terus kejar ‘5K’ impian anda. Kebahagiaan, kejayaan, kekayaan, kesihatan dan keberkatan kehidupan.

Layari hidupluarbiasa.com segera dan dapatkan buku ini sekarang.

Untuk maju ke hadapan, kita tidak boleh selalu menoleh ke belakang. Pengalaman dan pengajaran yang diperoleh harus dijadikan persediaan. Paling penting, ILMU perlu sentiasa ditambah, diupgrade dan diamalkan. Baru rezeki akan datang menyusul kemudian. InsyaAllah.

#FastActionFastResult

 

Apa Yang Anda Terutamanya Usahawan Perlu Belajar Dari Kisah Klasik Kejatuhan Empayar Rom

oleh Azizan Osman pada 23 May 2017

Perhatian: Jika Tak Nak Jatuh Dalam Bisnes Atau Hidup Seperti Empayar Rom, Ini 15 Kesilapan Yang Usahawan Mesti Elakkan

Julius Caesar, Pompei, Hercules, Cleopatra, Colosseum adalah nama-nama yang sinonim dengan Tamadun Rom. Rom, sebuah kota besar yang menempa sejarah pada saat negara-negara lain masih berada dalam keadaan yang baru nak letak batu asas. Pada ketika negara lain baru mahu membina sempadan kampung, Rom dah mula luaskan wilayah.

Walaupun sudah beribu tahun berlalu, sehingga kini keagungan Rom sering diadaptasikan dalam berbagai cerita sehingga kita pun rasa terpegun dengan kisah Empayar Rom. Siapa yang pernah tonton kisah Gladiator, Pompei, The Spartacus dan banyak lagi yang membuatkan kita lupa sebentar tentang hakikat sebenar yang terjadi kepada sebuah empayar tua ini. Hero-hero yang gagah perkasa yang ditonjolkan, barisan ahli Senat yang tekun dan bijak membina negara, puteri-puteri cantik yang penuh rahsia, dan angkatan kesatria yang kuat yang teguh menguatkan empayar, membuatkan kita rasa kagum dengan negaranya.

Empayar Rom terbina dalam beberapa jangkamasa. Beberapa proses telah mereka lalui untuk membinanya. Beberapa perang besar telah mereka hadapi sehingga negara itu cukup kaya dengan hasil sejarahnya. Namun sekukuh mana pun sebuah negara, sikap manusia ‘lah yang menjadi punca utama keruntuhannya. Ketamakan pangkat dan harta, pengurusan kewangan dan perbelanjaan peperangan yang buruk, kebangkitan hamba abdi untuk menentang ketidakadilan pemerintahan. Para pemerintah Rom yang berlumba-lumba nak membina nama dan meluaskan empayar tanpa memikirkan ‘resources’ dan kemampuan yang ada. Rasuah dan ketidakseimbangan politik juga menjadi sebab utama Empayar Rom runtuh.

Banyak perkara yang usahawan boleh pelajari dari sebuah empayar yang satu masa dulu pernah menakluki hampir seluruh Eropah ini.  Uniknya Rom, sehingga tercatat dalam Al-Quran dalam Surah Ar-Rum. Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Orang-orang Rom telah dikalahkan. Di negeri yang dekat sekali, dan mereka sesudah kekalahannya itu akan mengalahkan lawannya.”
Ar-Rum: 2-3

Nak mengupas satu per satu helaian sejarah Empayar Rom, mungkin mengambil masa lebih dari sehari, tapi pernahkah anda terfikir, dalam anda sibuk berniaga nak membina perniagaan menjadi sebesar Empayar Rom, mampukah ia terus tegak berdiri untuk bertahun-tahun?  Atau, ianya juga boleh tumbang dengan sekelip mata?

Kami perhatikan, apa yang berlaku kepada Rom, mungkin boleh berlaku kepada usahawan-usahawan baru jika mereka tak berhati-hati dalam membuat tindakan.  Ada ramai usahawan tersilap langkah dan percaturan sehingga menyebabkan perniagaan mereka goyah dan runtuh tiba-tiba.  Nak memulakan bisnes adalah tidak mudah, nak membangunkannya penuh dengan cabaran dan ujian tapi bila bisnes mereka sudah mula ‘grow’, ianya akan mudah tumbang bila usahawan yang baru nak ‘up’  buat 15 kesilapan ini:

1) Bongkak
Bila bisnes dah semakin baik, cara hidup pun dah semakin baik.  Logistik pun dah berubah.  Mungkin ada sedikit perasaan riak dan bongkak di hati, melihat pencapaian sendiri.  Mungkin ada yang rasa ‘tak sangka aku boleh capai semua ini’  sehingga ada perasaan ‘aku lebih baik dari orang lain’ mula datang.

“Dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong, kerana sesungguhnya engkau tidak akan dapat menembusi bumi dan engkau tidak akan dapat menyamai setinggi gunung-ganang”  – Al-Isra: 37

Sejarah Rom juga menunjukkan kesombongan pemimpinnya menjadi faktor mereka dibenci rakyat.  Ianya jadi punca, masalah dalaman negara menjadi besar, para pentadbir dan ahli Senat mula berpecah belah.

2) Lupa Di Mana Mereka Bermula
Dr Azizan Osman pernah berkata dalam Inner Circle Meeting di Pulau Pinang awal Mei lalu “Kita asal orang susah, kita bersusah-susah nak bina bisnes, jadi jaga bisnes sebaiknya.”

Ramai usahawan yang baru nak naik, mudah lupa di mana asal usul mereka.  Mungkin sudah mula dikenali ramai, mungkin sudah ada pengikut yang agak besar, kita lupa zaman susah yang diharungi dulu.  Tak salah untuk menikmati kejayaan sekarang tapi jangan jadi lalang tegak berdiri tapi kosong, jadilah padi yang semakin berisi semakin tunduk ke bumi.

3) Berhenti Belajar Dan Berguru
Ramai usahawan mudah rasa dah pandai bila mereka dah mampu bina bisnes dan bawanya ke tahap yang ada sekarang ini.  Akibatnya, mereka mula berhenti belajar. Kononnya dengan alasan “takpelah, ilmu yang ada ni dah cukup.”  Tapi sebenarnya mereka tak tahu bahawa, ilmu yang mereka ada hanya mampu bawa mereka ke tahap sekarang sahaja.  Nak buat lebih lagi, nak capai tahap yang lebih tinggi, mereka perlu ada ilmu yang lebih tinggi.

Empayar Rom terbina hasil dari pemimpinnya yang banyak ilmu. Namun ianya runtuh kerana mereka menyalahgunakan dan memanipulasikan ilmu yang mereka ada. Sedangkan berilmu pun boleh runtuh, jadi bagaimana jika tiada ilmu?

4) Tidak Bina Struktur Bisnes Yang Kuat
Usahawan memang tak boleh lari dari aktiviti jual beli.  Tapi ramai usahawan baru, susah nak percayakan orang lain sehingga mahu melakukan semua perkara sendiri-sendiri.  Dalam hati ada banyak perasaan syak wasangka terhadap orang lain, susah sangat nak lepaskan sebahagian tugas kepada orang lain.  Semua benda mahu dibuat sendiri dan simpan dalam otak sendiri!
Masalahnya, anda tak kan mampu nak menguruskan semua perkara dalam satu masa seorang diri.  Di sinilah usahawan perlu pandai bina struktur bisnes yang kuat.  Bina Team yang kuat dan bina sistem bisnes yang teguh.  Sehinggakan, tanpa anda ada dalam bisnes pun, bisnes mampu berjalan sendiri.

5) Berhenti ‘Drive’ Bisnes
Ada beberapa sebab usahawan berhenti dari bina bisnes sendiri.  Mereka mungkin rasa:
● Dah rasa cukup dengan apa yang dicapai
● Sibuk dengan tugas-tugas sendiri
● Cepat sangat lepaskan urusan 100% kepada team
● Berhenti dari jadi ‘leader’ kepada team sendiri

Ramai usahawan gagal menduplikasikan diri sendiri di dalam bisnes, gagal untuk menjadi ‘leader’ yang baik tapi dengan cepat nak tinggalkan bisnes bergerak sendiri.  Akibatnya, bisnes akan mudah ke laut.

6) Mula Nak Bina Bisnes Lain
Yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran.  Ramai usahawan mudah rasa bosan dengan bisnes sendiri sedangkan masih banyak perkara yang mereka boleh buat untuk besarkan bisnes yang ada.  Ramai yang mudah rambang mata bila tengok orang lain buat bisnes dan nampak berjaya, sehingga terlupa yang bisnes sendiri pun masih huru-hara.  Struktur tak kuat, sistem pun tak ada tapi dah nak cuba buat macam-macam.

Jika kita baca sejarah Rom, antara sebab utama kejatuhan mereka ialah kerakusan mereka nak menawan dan menjajah kota-kota lain, tapi tidak ada perancangan yang khas tentang pembangunan dan pembinaan struktur kawasan jajahan baru.  Akibatnya mereka menerima serangan balas dan tercetusnya revolusi dan perang saudara.

7) Mula Nak Melabur Sana Sini
Pelaburan memang dilihat sebagai jalan singkat untuk membina kekayaan.  Masalahnya, melabur tanpa ilmu tak kan bawa kita ke mana-mana, bahkan boleh buat kepala lagi serabut dengan 1001 masalah.  Bila dah mula buat duit dan bina jenama, akan ramai orang datang dan tawarkan peluang nak Joint Venture dan peluang nak buat pelaburan.

Dengan tawaran keuntungan yang mereka berikan, memang mudah untuk gelap mata.  Tapi, ramai usahawan tak sedar, setiap pelaburan ada risikonya sendiri, dan setiap pelaburan takkan berhasil tanpa kita sumbangkan apa-apa usaha.  Jadi, sebelum melabur fikir dulu, adakah kita mampu fokus dan buat tindakan yang konsisten nak uruskan beberapa perkara dalam satu masa.

8) Tidak Memperbaiki Operasi
Banyak syarikat runtuh kerana gagal untuk memperbaiki operasi, akaun dan pengurusan syarikat.  Kesilapan usahawan ialah bila bisnes dah jalan, mereka mula rasa OK dengan sistem operasi, akaun dan pengurusan yang ada atau mereka rasa tak perlu atau juga rasa tak ada masa nak lihat dan kaji semula pengurusan operasi, akaun dan pengurusan syarikat keseluruhannya.  Bila kita rasa semuanya OK, mulalah kita tak sedar kesilapan dan kelemahan yang berlaku dalam syarikat.  Bila masalah dah besar, baru nak nampak dan  mungkin masa itu dah agak lambat untuk kita perbaiki.

Ada ramai usahawan yang berniaga tanpa pengurusan akaun yang betul.  Ramai yang masih guna akaun sendiri untuk terima bayaran, tidak ada pengurusan cukai dan GST yang betul, bahkan operasi syarikat tunggang langgang.  Kakitangan tak dipantau sebaiknya sehingga ada yang baru sedar, kakitangan sendiri curi duit syarikat.
Kan pening..?

9) Tidak Bina Team Yang Berkualiti
Antara sebab utama kejatuhan Empayar Rom ialah, para ahli Senat yang berpecah belah dan membina puak-puaknya yang tersendiri.  Mungkin ini dilihat sebagai satu masalah politik dan fahaman berbeza tapi inilah akan jadi bila sesebuah syarikat tak berkongsi visi dan misi yang sama.

Dalam bisnes, Team bukan sahaja terdiri dari kakitangan syarikat tapi juga stokis, agen dan dropshippers.  Semua ini perlu selari dan semua yang menjadi unsur dalam bisnes perlu faham misi dan visi perniagaan dengan jelas.

Ramai usahawan rasa ‘training’ atau latihan kepada kakitangan, stokis dan agen sesuatu yang tak penting, tapi inilah yang sebenarnya penguat sesebuah perniagaan.  Jika lihat syarikat besar seperti McDonalds, Air Asia, Google dan banyak lagi mereka mempunyai pusat latihan sendiri yang digunakan untuk melatih kakitangan.

Kakitangan yang dilatih sebaiknya akan memudahkan usahawan untuk menduplikasikan diri masing-masing menjadi kepada beberapa orang yang faham, percaya dan sanggup memperjuangkan misi dan visi syarikat.

10) Lari Fokus
Memang mudah untuk lari fokus bila dah ada duit dan dah ada masa sikit.  Ramai usahawan yang rasa macam tak sabar nak membesarkan empayar perniagaan, nak banyakkan jenis perniagaan dan nak buat macam-macam sehingga yang ada di tangan pun tak mampu nak diuruskan.

Uruskan sebaiknya apa yang sedang diusahakan sehingga anda jadi sangat mahir, sehingga anda dah sangat yakin ianya boleh bergerak sendiri tanpa anda perlu pantau setiap masa, barulah anda boleh cabar diri anda dan buat sesuatu yang lain.

11) Tidak Berkomunikasi Dengan Team
Kegagalan berkomunikasi dengan Team membuatkan banyak isu-isu kecil menjadi besar.  Jangan mudah nak harapkan Team faham 100% apa yang kita mahu.  Team kita bukan ahli nujum nak faham isi hati dan apa yang kita fikirkan.  Mereka perlu kita berkomunikasi dengan usahawan.  Mereka perlu ‘clarity’, mereka perlu ilmu untuk lebih faham dan yakin apa yang mereka perlu lakukan.  Ramai usahawan mudah lepas tangan dan harapkan Team faham dengan satu baris ayat arahan yang di Whatsapp atau diemelkan.

12) Abaikan Pelanggan Yang Ada
Dalam berbisnes, usahawan perlu sentiasa cari pelanggan baru TAPI masih kena jaga pelanggan lama supaya mereka terus kekal bersama kita untuk beli lebih banyak, beli berulang kali dan yang yang lebih baik jadi ‘referral’ kepada prospek baru.

Masalahnya, usahawan baru selalu abaikan pelanggan yang ada.  Kurang membina ‘engagement’ dengan mereka dan selalu sangka mereka dah tahu tentang perniagaan anda, jadi tak perlu lagi untuk diingatkan.

Masa inilah, pesaing mula timbul dan mereka pun akan lupakan anda kerana dah tertarik ke tempat lain.

13) Leka Dengan ‘Lifestyle’ Baru
Memang tak dapat kami nafikan, menjadi anak didik Dr Azizan Osman, hasil dari Program-Program Richworks mampu menjadikan ramai usahawan biasa-biasa menjadi luar biasa.  Kalau dulu tak berapa bergaya, dengan hasil yang ada, Alhamdulilah hidup dah lebih baik.  Kalau dulu tak dikenali, kini dah mungkin boleh jadi selebriti.

Ini kisah benar, ramai usahawan mudah leka dengan ‘lifestyle’ baru yang mereka ada setelah mampu bina bisnes.  Dah mampu melancong ke luar negara untuk jangka masa yang lama, dah mampu untuk ada masa dan luangkannya dengan cara tersendiri sehingga mula leka.

Bisnes pun tak dijengah.  Apa yang berlaku setiap hari dalam syarikat pun buat endah tak endah.  Saat ini berlaku, bersedialah untuk melihat keruntuhan bisnes sendiri jika anda terus nak leka dengan apa yang anda ada.

14) Sindrom “Selesalah Sangat”
Jangan mudah rasa selesa dengan apa yang ada.  Saat anda rasa selesa dengan kehidupan sekarang, saat itulah anda tak lagi ‘grow’.  Saat anda rasa tak ada cabaran dan semuanya senang, saat itulah hidup anda akan mendatar.

Rasa selesa boleh buatkan kita lalai.  Ramai usahawan yang berhenti buat tindakan untuk menjadi lebih baik bila mula rasa selesa.  Ramai usahawan tertipu dengan rasa selesa sehingga tak perasan segala masalah dan persaingan yang tiba-tiba muncul.

15) Tidak Perbaiki Kualiti Produk Dan Perkhidmatan
Kodak dan Nokia adalah dua contoh syarikat ternama yang jatuh kerana tidak mahu perbaiki kualiti produk mereka.  Kodak, walaupun antara yang pertama menghasilkan kamera digital, tapi sikap ‘tak apa’ dan yakin yang mereka boleh ‘sustain’ untuk satu jangka masa yang lebih lama membuatkan mereka jatuh terduduk dan hampir pupus.  Begitu juga dengan Nokia, keengganan mereka untuk berubah kepada ‘touch screen’ menyebabkan mereka hampir dilupakan.

Ramai usahawan sangat yakin produk mereka yang terbaik, perkhidmatan mereka yang paling memuaskan hati dan tak mahu untuk berubah dan buat lebih baik.  Akibatnya, bila pesaing datang dan jumpa peluang untuk menjadi lebih baik, baru anda nak gigit jari.

Sebagus mana pun bisnes anda, pasti ada ruang untuk lakukan semuanya dengan lebih baik lagi.

Dalam membina bisnes, jangan mudah sangat rasa kita dah cukup baik.  Belajar dari kejatuhan Empayar Rom.  Sikap tamak dan terlampau mahu meluaskan kuasa menjadikan Rom sendiri tidak stabil dan sarat dengan masalah dalaman.

Pastikan asas bisnes dan sistem perniagaan sangat kukuh dan kuat sehingga dapat bertahan dalam apa juga cabaran.  Jangan jadi seperti rumah besar tiangnya sebatang, mudah jatuh bila ditimpa gelombang.

 

Tarawih Malam Ramadhan. Kenapa Ianya Sangat Digalakkan Untuk Dikerjakan?

oleh Azizan Osman pada 23 May 2017

Tarawih. Solat 2 rakaat di malam malam bulan Ramadhan. Ada yang buat 8, ada yang buat 20.  Ditutupi pula dengan witir 3 rakaat 2 salam. Mana mana pun jumlahnya, pelbagai ganjaran pahala dan manfaat saintifik yang boleh diperoleh.

Solat terawih, sebagaimana solat-solat wajib dan sunat lainnya, memberikan suatu suasana positif mental, fizikal dan emosi pada mereka yang mengerjakannya.

Menyentuh aspek fizikal, pergerakan-pergerakan dalam solat menjadikan sistem kardiovaskular tubuh anda lebih baik. Pergerakan sujud dalam solat, umpamanya, mengurangkan kadar denyutan jantung anda sekaligus mengurangkan tekanan jantung. Ia sangat bagus untuk meredakan tekanan darah tinggi seseorang. Sujud juga melancarkan pengaliran darah ke bahagian kepala untuk lebih oksigen.

Gerakan solat adalah lebih kurang sama dengan senaman ringan. Solat jika dilakukan dengan sempurna mampu untuk memberikan kesihatan tubuh badan yang sempurna juga.

Pergerakan rukuk yang membawa pada posisi tulang belakang anda lurus dalam keadaan melintang, ianya berkaitan dengan kemampuan untuk melambatkan proses penuaan. Tisu-tisu di bahagian berkenaan akan diaktifkan dan membantu dalam melancarkan pengaliran fungsi sistem badan dan buah pinggang.

Solat terawih yang dilakukan berulang-ulang dalam satu malam, menjangkau masa kurang lebih 30 minit sebenarnya sama fungsi dengan senaman – membantu pengaliran darah lebih baik, membantu meningkatkan kecerdasan otak. Perhatikan, jika orang yang melakukan solat terawih atau solat malam atau solat sunat lainnya, mereka lebih tenang dalam berfikir dan membuat keputusan serta tindakan. Tumpuan mereka lebih tinggi, daya ingatan lebih hebat dan mereka selalunya lebih bersedia untuk melakukan apa jua tugasan meskipun ianya mencabar!

Satu rahsia juga, solat-solat sunat dan wajib sebenarnya mempunyai pergerakan yang memberikan manfaat pada sistem andrologi dan kesihatan lelaki. Dengan syarat ianya dilakukan secara sempurna setiap pergerakan. Solat ini punyai pergerakan umpama senaman yang mengaktifkan otot lantai pelvik (terutamanya jika dilakukan sama seperti komposisi waktu senaman biasa iaitu 30 minit setiap sesi, 3x kali seminggu). Ianya mampu mengelakkan masalah mati pucuk, dan melancarkan aliran darah dalam tubuh.

Satu perkara lagi, sesiapa yang bersolat terawih lebih mudah untuk bangun sahur. Tubuh anda umpama telah recharge dan bersedia untuk hari esok. Badan anda lebih segar, meskipun kadang kala semasa terawih anda terasa sangat mengantuk! Itu kerana anda mungkin terlebih makan, atau sindrom “malas” melanda diri anda.

Yang penting, lakukan solat terawih atau solat sunat lainnya dengan niat yang ikhlas dan betul, bukan kerana trend, bukan untuk riak. Fadhilat solat terawih yang banyak, sebaik-baiknya dikutip pada Ramadhan ini. Ianya hanya ada pada Ramadhan dan di dalam salah satu malamnya adalah malam Lailatul Qadar yang bermanfaat seperti seribu bulan.

Semoga Ramadhan ini menjadi platform untuk kita memperbaiki diri, akhlak dan tatacara hidup. Juga semoga kita sempat merasai nikmat Ramadhan dan ianya bukan Ramadhan terakhir buat kita.

Selamat Berpuasa.

 

Ramadhan Pasangannya Mesti Syawal. Dah Ada Plan Ke Belum Nak Sambut Pasangan Ni?

oleh Azizan Osman pada 23 May 2017

Bagi mereka yang dalam bidang keusahawanan pasti macam-macam bermain dalam minda, strategi apa nak guna nak sambut pasangan ni. Salah strategi, rugi! Jom kita kongsi sikit apa yang boleh anda buat sempena Ramadhan dan Syawal yang bakal menjelma.

  1. Kenalpasti produk atau servis laku keras

Untuk mengenalpasti produk atau servis apa yang paling on demand pada Ramadhan dan Syawal, anda perlu tahu PROBLEM (masalah) utama prospek anda. Adakah ianya masalah berkaitan kurang masa menyiapkan juadah kerana tuntutan pekerjaan? Ataupun masalah berkenaan tidur terlalu nyenyak sampai sering terlepas sahur? Apa jua masalah yang ada, ianya pasti peluang besar untuk anda!

Rata-rata orang yang berkerjaya ini seringkali tak cukup masa nak masak-masak di rumah untuk berbuka. Kadangkala mereka berbuka di office atau dalam kereta! Jadi bukankah bagus jika anda menjadi PROBLEM SOLVER dengan menyediakan khidmat delivery pada mereka?

Jika ianya berkaitan sahur, konsep sama boleh dipraktikkan. DELIVERY – door to door service! Tetapkan waktu untuk anda menghantar pesanan sahur. Mungkin jam 12 malam? Atau jam 2 pagi? Ikut keselesaan anda dan prospek anda.

  1. Setkan target anda?

Target adalah perkara wajib ada bila anda buat sesuatu kerja! Setkan berapa orang pelanggan yang anda mahu, atau berapa jumlah jualan yang anda mahu dalam sehari atau seminggu atau sebulan. Dengan target yang kukuh, anda lebih mudah dan fokus untuk ciptakan ruang dan peluang perniagaan anda.

Contoh jika anda mahukan jualan sebanyak RM 100 sehari, dan sebulan minimum RM3000. Jadi, misalan jika 1 produk anda berharga RM 10, sehari anda cuma perlukan 10 orang pelanggan. Kalau mereka beli lebih dari 1 produk? Itu bonus untuk anda!

  1. Sediakan nombor capaian

Jika anda sudah bersedia untuk menjual, pastikan nombor capaian anda memang benar-benar mudah dicapai. Kebiasaannya anda boleh sediakan nombor telefon untuk whatsapp, email, facebook, instagram atau lain-lain untuk prospek hubungi anda. Jika anda menggunakan nombor telefon mudah alih, adalah sebaiknya anda asingkan dari nombor kegunaan personal anda. Ini bagi mengelakkan telefon anda “hang” atau anda tersalah panggil pelanggan anda!

  1. Pastikan ringkas dan mudah

Hebahan iklan anda, sebaik-baiknya ringkas dan mudah difahami. Lagi-lagi jika prospek anda tidak punya masa yang panjang untuk membaca atau mendengar iklan berjela dari anda! Biar ringkas, padat dan mendorong prospek untuk terus hubungi anda.

Tapi ingat, jangan terlalu berteka-teki dalam iklan. Ia boleh mendatangkan bosan pada prospek. Mereka kan nak cepat, jadi informasi kena ringkas, padat dan mudah. Bukannya ringkas mengundang padah! Ada sesetengah iklan terutamanya bagi peniaga offline, mereka amat gemar “sembunyikan” harga dengan harapan prospek akan datang bertanya dan mereka akan terus masuk jarum.

Adakalanya ia mengundang padah kerana “balik-balik nak beli kena tanya. Ah, bosan lah!” Lagi-lagi jika mereka sedang survey harga kuih tart strawberry nak beri pada mertua. Kedai sebelah pula terus pamer harga dan siap ada tester. Anda pula masih terkedek-kedek nak beritahu harga bila ditanya. Kadang mereka nak cepat. Kadang mereka cuma nak tahu harga dan survey banyak tempat. Kadang mereka sejenis manusia yang malas nak bertanya. Atau mereka cuma tak mahu pisang berbuah dua kali kerana pernah kecewa dengan harga yang terlalu tinggi!

Apa apa pun, iklan dan harga disesuaikan dengan produk dan servis anda.

  1. Berikan secara percuma

Apa? Percuma?

Ya! Siapa yang tak sukakan benda percuma? Percuma bermakna berikan tester anda pada mereka. Bukan offline saja yang boleh aplikasikan, online pun boleh. Cuma jika anda tak mahu menanggung kos pos, katakan saja mereka cuma perlu bayarkan kos penghantaran untuk dapatkan barang percuma!

Perkhidmatan percuma boleh?

Tentulah boleh! Gunting rambut percuma? Beli satu percuma satu? Khidmat nasihat percuma? Tusyen percuma bagi pelajar kedua? Boleh semua boleh. Sebenarnya, jika anda selitkan satu perkataan percuma atau free ini dalam iklan anda, pasti ramai orang berminat! Walaupun sebenarnya tidaklah percuma anda itu bererti “benar-benar percuma”. Anda faham maksud ini?

  1. Mulut ke mulut?

Mulut tempayan boleh ditutup, mulut manusia?

Ambil kesempatan pada peribahasa ini. Gunakan khidmat iklan percuma daripada pelanggan sedia ada anda. Pastikan mereka beritahu rakan taulan jika produk atau servis anda tiptop. Dan hanya beritahu anda jika servis atau produk anda kelaut.

Terutamanya perihal produk makanan. Ramadhan dan Syawal selain berkait dengan bulan kegembiraan, ianya juga bulan yang penuh dengan makanan!

Bila orang bercerita, mereka akan beri penjelasan, pengalaman, dan ekspresi yang tak boleh anda beli di mana-mana! Ianya testimoni bergerak. Anda akan dapat keuntungan lagi besar kemudian hari. Pastikan anda menjaga kualiti dan standard seperti yang diiklankan!

Di sini anda secara tak langsung mengguna pakai kuasa EMOSI pelanggan untuk lakukan produk anda.

  1. Suasana yang sesuai

Suai padankan suasana kedai anda, tak kiralah kedai atas tanah atau kedai maya, dengan suasana bulan atau hari tersebut. Contohnya bulan puasa, hiaskan dengan tema yang berkaitan. Ianya membangkitkan mood prospek untuk jejak langkah masuk ke kedai.

Betul. Ini tak tipu. Ada pula bulan puasa, dimainkan lagunya rock kapak sebagai background music. Jika itu kedai rock lainlah cerita. Ini kedai jual kuih. Cuba lah buka ayat mengaji atau sekadar irama lembut. Jika sekali sekala melepas gian tuan kedai, mungkin boleh dipertimbangkan.

  1. Sempena Ramadhan dan Syawal…

Perasan tak nama-nama besar suka betul gunakan ayat ini, “ Sempena bulan Ramadhan yang hampir tiba, kami melancarkan…”

Atau, “Sempena bulan Syawal yang bakal tiba, kami memberikan harga potong kepala…”

Ini satu strategi menarik pelanggan! Propek amat sukakan “sempena” ini. Ia memang sejak azali lagi. Jika ada saja “sempena”, mesti penuh kedai. Walaupun sebenarnya harga yang lebih kurang sama. Mereka tetap juga tertarik. Tak percaya, cuba.

Jadi cukup atau tidak 8 strategi ini? Semua strategi ini adalah rangkuman sebahagian dari 200 plan pemasaran yang dikongsikan dalam program Millionaire Marketing Mastery kami. Baru 8 sudah begini, apalagi 200?

Target setiap peniaga pasti mahukan pelanggan mereka untuk ingat, sampaikan dan ulang beli dengan mereka. Jadi, apa usaha anda untuk buat pelanggan anda sebegitu?

 

Jangan Jadi Macam Biskut Lemau Di Bulan Ramadhan Ini. Jom Lihat Tips Cergas Di Bulan Puasa!

oleh Azizan Osman pada 23 May 2017

Bulan puasa bukan kredit untuk anda lemau di siang hari. Lagi-lagi buat yang bekerja, tak kiralah di pejabat, di site, offshore, mahupun di rumah, semuanya perlukan tenaga untuk pastikan kerja selesai. Malam pula nak beribadah sebanyak-banyaknya.  Jadi jom ikuti tips elak lemau di bulan puasa yang kami ingin kongsi dengan anda.

Sebenarnya Ramadhan inilah waktu terbaik untuk bantu diri kita mengawal pemakanan dan berdiet. Jika kena caranya, ia boleh menjadi habit terbaik anda sampai bulan-bulan seterusnya.

  1. Janga tinggalkan sahur

Bersahurlah kerana banyak fadhilat di dalamnya. Antaranya memberikan anda tenaga untuk berpuasa, selain membantu mengawal paras gula dalam darah sepanjang waktu berpuasa. Semasa bersahur, ambil makanan yang mengenyangkan seperti karbohidrat dan protein. Roti, oat atau nasi umpamanya. Tak adalah anda rasa letih dan lesu di pagi hari. Nanti mula cari alasan tak nak puasa atau tak nak buat kerja!

  1. Garam? Kafein? Kurangkan!

Elakkan makanan berlauk yang terlalu masin dan bergaram kerana ia membuatkan tubuh anda lebih cepat terhidrat dan haus. Begitu juga minuman berkafein tinggi seperti kopi, nescafe dan bergas. Minuman sebegini merangsang anda untuk membuang air kecil lebih kerap nanti.

  1. Air jarang pastikan cukup

Minum air masak secara berpada pada. Biar cukup dengan keperluan badan, jangan terlebih kerana jika terlebih, badan akan automatik mengeluarkan lebihan dengan segera, dan buat anda lebih cepat haus. Sebaiknya minum 2/3 gelas saja semasa sahur. Kuantiti yang tepat pasti buatkan anda lebih selesa dan tidak cepat lesu kerana dehidrasi.

  1. Kurma sumber tenaga

Kurma memang banyak khasiatnya. Lagi-lagi pada ibu hamil dan menyusukan anak, jika mahu cergas, tetap berpuasa dan tidak lesu, amalkan pengambilan kurma dalam bilangan ganjil semasa sahur. Selain membantu pengeluaran susu yang konsisten,  struktur gula ringkasnya juga membantu penyediaan tenaga untuk hari anda. Niatkan juga sebagai usaha untuk anda cergas bertenaga di bulan Ramadhan. Jangan jadikan hamil atau menyusu sebagai alasan skip puasa, atau lemau sepanjang masa! Tak usaha, mana nak dapat hasilnya betul?

  1. Bersenam

Boleh bersenam ke puasa-puasa? Boleh! Tetapi bukan di waktu pagi. Sebaliknya sejam dua sebelum berbuka. Buat aktiviti ringan seperti jogging atau berjalan santai di taman atau di bazaar. Cuma jika ke bazaar, jangan “bersenam jari mengangkat beg juadah berbuka” pula ya! Jika waktu pagi, buat senaman regangan biasa saja untuk elak dehidrasi yang cepat. Jika mengantuk, rehat seketika dan basuh muka dengan air sejuk untuk kesegaran. Tapi jangan pura-pura lupa pula sambil teguk air. Elakkan senaman angkat berat kerana ia buat badan lebih berpeluh dan otot bekerja keras, lantas lebih banyak tenaga dibakar.

Senaman lepas berbuka pun tiada masalah. Tapi jika makan berat, pastikan perut diberi masa untuk hadamkan makanan terlebih dahulu dalam sejam hingga sejam setengah sebelum bersenam. Dan terawih adalah senaman paling mudah dan bermanfaat sepanjang bulan Ramadhan.

  1. Berbuka dengan sederhana

Untuk elakkan letih dan lesu secara tiba-tiba di waktu malam, elakkan terus buka dengan makanan berat. Mulakan dengan tamar dahulu. Atau air kosong. Tamar berikan tenaga ekspress untuk anda. Minum jus buah tanpa gula. Rasanya lebih fresh dan ia bantu anda kurangkan penggunaan gula dalam minuman.

Makan secara perlahan dan tertib. Perut anda baru saja kosong seharian, pasti terkejut jika tiba-tiba penuh! Itulah analoginya. Tetapi sebenarnya untuk elakkan ketidakstabilan paras gula yang tiba-tiba naik atau tekanan jantung yang tiba-tiba perlu pantas bekerja untuk menyalur oksigen ke organ-organ yang mengawal penghadaman badan.

Makan dalam kadar sesuai. Tak terlalu sikit tak terlalu banyak. Ini boleh bantu untuk elak gastrik atau sebu perut. Tak selesa pula nanti nak beribadah.

Lemak, minyak, pedas dan berempah. Kurangkan juga. Ini untuk elakkan ketidakselesaan perut dan penghadaman.

Itulah 6 tips penting untuk anda. Sebenarnya nak elakkan lemau di bulan Ramadhan ni berkait rapat dengan gaya pemakanan dan aktiviti harian. Makanan yang tepat dan seimbang mampu membekalkan tenaga yang mencukupi untuk anda berpuasa dengan cergas dan bersemangat.

Lagi satu, sentiasa positifkan minda kerana apa yang anda percaya, itu yang anda akan alami!

Salam Ramadhan!

 

5 Idea Bisnes Berbeza Untuk Bulan Ramadhan.

oleh Azizan Osman pada 18 May 2017

POSTER 00

Ramadhan Tiba..Ramadhan Tiba!

InsyaAllah, kita bakal menyambut Ramadhan dalam tempoh lebih kurang seminggu lagi.  Mesti ada antara anda yang terfikir nak cari duit lebih untuk kegunaan musim raya nanti.  Mungkin ada antara anda yang dah terfikirkan banyak idea, tapi banyak idea orang lain pun dah mula guna.  Macam mana?

Jangan risau, kami nak bantu anda untuk berikan 5 idea bisnes untuk bulan Ramadhan yang agak berbeza.  Jom baca dan sharekan dengan kawan-kawan.  Mana tahu ada gunanya.

Jika anda nak lebih banyak ilmu percuma, layari www.mentorusahawan.com/webinar.  Atau PM Tepi jika anda nak tahu lebih lanjut.

1. Perkhidmatan Pembimbing Tadarus.

POSTER 01

Dalam bulan puasa, ramai orang yang terbuka hatinya untuk mengaji dan membaca Al-Quran.  Tapi mengaji tanpa bimbingan  dan dengan bacaan tajwid yang salah maka akan kurang manfaatnya.  Dan selalunya, bila ada kumpulan yang khas untuk bertadarus sepanjang Ramadhan, ahli-ahlinya adalah akan lebih berdedikasi dan akan memberikan komitmen yang tinggi.

Jika anda, mahir dalam membaca Al-Quran, apa kata anda cuba tawarkan khidmat pembimbing  tadarus untuk sepanjang Ramadhan ini.  Anda boleh tawarkan servis ini dari rumah ke rumah, atau ke pejabat-pejabat dan anda bolehlah tentukan sedikit harga sebagai bayaran masa dan tambang perjalanan.

2. Perkhidmatan Pembelian Dan Penghantaran Makanan.

POSTER 02

Anda nampak ini remeh tapi sebenarnya ini ialah sesuatu yang boleh buat duit.  Berapa ramai dari manusia yang ada masalah malas dan tak suka nak bersesak-sesak di Bazar Ramadhan untuk membeli juadah berbuka?  Nak memasak, pasti tak sempat atau tak pandai.  Tapi tekak rasa nak makan macam-macam?  Bagusnya kalau ada orang tolong belikan dari mana-mana Bazar ramadhan.  Ayam percik, nasi kerabu, murtabak, cendol…

Jadi, apa kata anda berikan perkhidmatan seperti ini kepada orang ramai.  Mereka boleh order apa yang mereka mahu, dan anda belikan.  Anda mungkin boleh minta mereka bayar separuh dahulu dan selebihnya anda boleh  minta mereka bayar ketika penghantaran.

Apa yang ‘best’ lagi, anda mungkin tak perlu pun pergi membeli belah di bazar Ramadhan, anda mungkin boleh uruskan sahaja dan ada beberapa ‘runner’ lain yang boleh bantu anda.

3. Perkhidmatan Menjaga Anak Di Waktu Solat Terawih.

POSTER 03

Tahu tak, berapa ramai ibu-ibu yang nak sangat bertarawih di masjid tapi terpaksa lupakan hasrat mereka kerana ada anak-anak kecil yang tak boleh nak ditinggalkan?

Adalah amat menyeronokkan bagi ibu-ibu ini, jika di bulan Ramadhan yang mulia, mereka dapat pergi bersolat terawih walaupun mungkin tak mampu setiap hari, sebahagian pun dah mencukupi.

Di sinilah anda boleh menawarkan perkhidmatan anda, untuk memberikan perkhidmatan menjaga anak-anak bagi membantu ibu-ibu untuk menunaikan ibadat solat sunat terawih.  Anda mungkin tak perlu menjaga kanak-kanak tersebut, mungkin anda boleh uruskan orang lain menjaganya dan anda boleh monitor sahaja, jadi anda pun boleh bersolat terawih juga.

4. Perkhidmatan Menyediakan Juadah Sahur.

POSTER 04

Berapa ramai dari anda, bila bangun sahur, rasa macam tak lalu nak makan.  Lebih-lebih lagi jika lauk-pauknya lebihan berbuka tadi.

Ada yang sanggup tak bersahur hanya kerana tak berselera.  Nak keluar mencari kedai makan pagi-pagi macam ni, macam malas lah pulak.

Jadi, inilah peluang anda untuk menyediakan satu perkhidmatan penghantaran juadah sahur kepada mereka yang nak bersahur makanan panas yang menyelerakan tapi malas nak memasak atau nak bersiap untuk ke kedai.  Anda mungkin boleh sediakan mangkuk tingkat dan ambil order dari awal.  Anda juga mungkin boleh berikan menu untuk mereka pilih hari apa yang mereka mahu menggunakan servis anda.

Nak lagi mudah, anda tak perlu masak atau tak perlu hantar, tapi anda uruskan sahaja orang lain yang memasak dan orang lain yang menghantar.  Anda hanya jadi orang tengah dan cari pelanggan.

5. Perkhidmatan Mengambil Tempahan Pakaian Dari Rumah.

POSTER 05

Bila tiba hari raya, ramai orang yang ada masalah nak cari tukang jahit.  Ramai tukang jahit tak mahu terima lagi tempahan.  Tapi jika anda kenal beberapa jiran atau saudara mara yang boleh menjahit tapi tak pandai nak ambik tempahan, anda boleh bantu mereka cari duit tambahan untuk hari raya dan bantu pelanggan yang ‘last minute’ nak buat tempahan.

Anda tak perlu pandai menjahit tapi hanya perlu tahu sedikit marketing, dan khidmat pelanggan kerana andalah nanti yang kena berurusan dengan pelanggan, ambil ukurannya, dan berbincang tentang fesyen yang mereka mahu.  Kan senang?

Nampak?  Kami dah kongsikan 5 idea busines yang lain dari lain, yang anda boleh cuba gunakan di musim Ramadhan ini. InsyaAllah, kalau komited dan konsisten, perniagaan anda akan jadi besar.  Ramai orang mula berniaga pada musim Ramadhan, jadi ini masanya anda nak rebut peluang.

#TeamRichworks #ResultMatters

 

Results Anda Akan Lebih Pantas Tercapai Bila Ada 5 Perkara Ini!

oleh Azizan Osman pada 17 May 2017

momentum-newsletter

Perkara yang paling penting yang anda lihat bila anak didik kami capai #ResultMatters, salah satu sebab utamanya ialah kerana mereka sentiasa pastikan mereka ada Momentum. Ibarat kita jarang jogging, jika kita baru nak mula, kita kena terus komited dan jika kita berhenti seminggu, InsyaAllah susah nak bermula sekali lagi.

Begitu juga kuasa tindakan especially bagi yang baru acah-acah nak mulakan perubahan dan tindakan. Dan momentum akan membantu untuk anda terus menerus create result. Persoalannya ialah bagaimana mereka yang berjaya memastikan momentum mereka sentiasa berterusan?

Ini ada 5 tips penting yang kami nak kongsikan, agar momentum anda sentiasa tinggi dan berterusan.

1/ Sentiasa connected dengan circle yang tinggi energi mereka dan sentiasa ada new achievement.

Inilah yang berlaku di dalam Titanium Circle. Setiap hari mereka akan berkongsi pencapaian mereka dan ia membakar yang lain untuk create result. Ingat, ‘Small daily success akan lead to bigger success.’

2/ Sentiasa mengingatkan diri dengan matlamat anda.

Ia satu proses yang penting dan anda perlu mempunyai strategi agar setiap hari, anda akan diingatkan tentang matlamat anda.

3/ Sentiasa mengingatkan diri sendiri tentangBIG WHY anda.

Ini juga adalah proses yang perlu anda ingatkan diri anda selalu. Samada dengan melihat siapa dan apakahBig Why kenapa anda mahu capai matlamat anda dan push diri anda untuk mencapainya.

4/ Mempunyai Mentor atau Coach yang akan tolak anda untuk capai matlamat anda.

Di luar sana, ramai orang suka nak tarik ke bawah tengok anda jatuh. Ada yang tengah bertaruh dan berteka-teki, berapa lama anda akan bertahan. Tapi bila ada mentor atau coach, anda akan sentiasa ditolak untuk naik ke atas, untuk buat hasil yang lebih baik dari sebelumnya, dengan bimbingan dan tindakan yang dah ada proven results.

5/ Sentiasa hadir kelas supaya anda tidak lost focus dan “lemau” serta sentiasa ada Momentum.

Hidup kita akan di kelilingi banyak ‘gangguan’. Bukan setakat dari media sosial dan teknologi yang disalahgunakan, tapi dari ‘suara budak kecil’ yang kita sendiri biarkan jadi besar. Sebab itu, hadir ke kelas atau program dapat jadi seperti minyak pelincir enjin kenderaan yang berikan anda lebih pecutan.

The Power of Momentum mampu menjadikan ombak yang kecil bertukar menjadi ombak yang besar sehingga mampu menghancurkan kapal.

The Power of Momentum mampu menjadikan api kecil menjadi api besar yang membakar hutan dan bangunan.

Dan bayangkan jika anda mempunyai The Power of Momentum di dalam tindakan anda dan ilmu yang anda aplikasikan?

#TeamRichworks

#ResultMatters

 
Hak Cipta Terpelihara 2016 © Richworks International Sdn. Bhd.
Open Chat
1
Close chat
Hello! Thanks for visiting us. Please press Start button to chat with our support :)

Start