Pentingnya Teamwork Bagi Diri Dan Syarikat

oleh Team Richworks pada 12 July 2018


Serabut, penat, tak sempat lah. Inilah perkataan yang selalu terkeluar dalam mulut anda kalau anda tak dapat nak habiskan kerja yang dibuat. Betul betul? Manakan tidak, nak handle sorang-sorang memang tak cukup kaki tangan. Tapi ego. Nak jugak kerja tu selesai dengan sendiri. Tak nak langsung tanya team. Awas! Jangan selfish okay.

Anda nak tahu tak apa perkara yang boleh meringankan beban dan menenangkan fikiran anda ni? Haa..ni lah gunanya teamwork. Kalau kerja sorang-sorang dan tak ada kerjasama dari team memang sampai kesudah kerja tak pernah settle kan? Tapi kalau anda ada team yang hebat, semua kerja yang tengah diusahakan pasti dapat diselesaikan dengan mudah.

Kalau anda kononnya nak independent kerja sorang-sorang, terpulanglah. Tapi kena ingat, jangan sampai menyusahkan orang lain pula. Nanti kerja bertimbun-timbun menyusahkan pulak team yang lain nak buat kerja. Jaga-jaga ye.

Kalau anda nak tahu, teamwork ni sebenarnya memberikan manfaat dan kebaikan kepada diri anda dan juga syarikat. Jadi anda perlulah menurunkan ego dan menjaga hubungan silaturahim dengan team. Hindari sikap yang nak kerja sorang-sorang.

Work together!

Jadi jom kita lihat beberapa ‘alasan’ kenapa anda perlu bekerja dalam team. Sekurang-kurangnya 5 perkara penting ini harus anda sedari tentang kebaikannya dalam memajukan sesebuah syarikat.

5 Perkara Penting Teamwork Bagi Diri Dan Syarikat

  1. Meningkatkan Efisiensi Kerja

Setiap orang dalam team mungkin memiliki pemikiran yang berbeza. Namun setiap orang harus mempunyai kata sepakat dalam menjadikan kerja lebih berjalan lancar. Anda juga perlu memahami target dalam kelompok dan mempunyai visi yang jelas untuk bekerjasama.

Dengan adanya kerjasama yang baik antara satu sama lain, efisiensi kerja pasti akan meningkat. Setiap orang akan menjalankan fungsi yang sama dan bertanggungjawab sehingga kerja yang tengah dibuat itu dapat diselesaikan dengan cepat.

  1. Memiliki Banyak Idea Kreatif

Jika kita selalu bekerja sendirian, fikiran kita tak akan berkembang. Kita akan ‘terperangkap’ dalam fikiran kita yang di tahap yang sama sahaja. Cuba bayangkan jika fikiran anda buntu ketika sedang melakukan kerja, anda tidak akan dapat menemui idea yang kreatif dan inovatif. Tapi lain jadinya jika anda bekerja dalam team, anda akan dapat saling berkomunikasi untuk bertukar-tukar fikiran antara satu sama lain serta menemui idea yang anda sendiri pun tak pernah terfikir.

Kreativiti itu juga akan timbul kerana adanya perbincangan dalam team. Anda juga boleh mendapat idea yang terbaik dalam menyelesaikan masalah bersama-sama. Hebat bukan?

  1. Beban Kerja Jadi Lebih Ringan

Banyak perkara yang dapat diselesaikan jika dilakukan bersama-sama. Satu perkara atau kerja yang besar, akan terasa mudah jika diselesaikan oleh beberapa orang. Walaupun setiap orang dibahagikan tugas masing-masing tapi ia melengkapi antara satu sama lain untuk mencapai tujuan yang sama.

Apa yang paling best memiliki team adalah, anda boleh membahagikan beban kerja dan juga membantu ahli yang lain. Semua orang akan berperanan membantu antara satu sama lain dan tidak hanya mementingkan diri sendiri selain hanya mengutamakan kepentingan bersama.

  1. Saling Melengkapi Ketika Menghadapi Masa Sulit

Setiap seorang dari team mempunyai peranan masing-masing. Tapi kita hendaklah saling melengkapi dan bekerjasama antara satu sama lain. Terutamanya ketika menghadapi waktu yang sukar. Kebaikan teamwork ni sebenarnya akan terasa jika antara satu sama lain saling membantu.

Cuba bayangkan jika anda bekerja sendiri, mungkin anda akan terasa beban untuk menyelesaikan sesuatu perkara. Dan paling teruk jika anda membuat keputusan yang salah ketika anda sedang stres kerana tidak ada orang untuk berbincang dan tempat untuk meluahkan perasaan untuk mengatasi masalah yang terjadi. Betul betul?

5. Memajukan Syarikat

Kolaborasi antara ahli dalam team akan memajukan syarikat anda. Produktiviti kerja akan meningkat kerana setiap orang ada masa untuk sama-sama melakukan kerja sesuai dengan ketrampilan masing-masing.

Bukan itu sahaja, sesebuah projek yang anda sedang usahakan pun akan cepat disiapkan dan target masa depan syarikat anda turut tercapai jika anda saling bekerjasama. Setuju setuju?

Jadi sebagai kesimpulannya, setiap dari kita ni jangan ego. Banyak manfaat dan kebaikan yang dapat diperoleh jika kita bekerjasama antara satu sama lain. Kerja juga dapat diselesaikan dengan cepat dan pantas kerana kita mencapai tujuan yang sama. Hargai kepentingan masing-masing, setiap orang ada tugas dan peranan yang perlu diselesaikan demi menjaga reputasi syarikat. Bagi anda yang sedang menjalankan perniagaan. Jaga team anda dengan sebaiknya. Adanya team yang baik, pasti syarikat anda akan terus maju di masa hadapan.

 

Kenapa 8 Ciri-Ciri Pekerja Ini Menjadi Idaman Para Majikan?

oleh Team Richworks pada 12 July 2018


Pekerja silih berganti? Lecehnya kalau asyik nak kena rekrut staf baru je.. buang masa, tenaga dan rugi kos. Kenapa susah sangat nak dapat staf yang bagus dan boleh bekerja tanpa sebarang masalah? Dah penat-penat majikan ambil bekerja, tak sampai sebulan dah berhenti. Ada yang lagi dahsyat, baru masuk sehari keesokan harinya tak nampak batang hidung dah.

Inilah masalah yang selalu dialami oleh majikan yang ada bisnes dalam industri kecil dan sederhana. Ada juga syarikat-syarikat besar yang mengalami masalah ini, tetapi tak kritikal seperti yang dialami oleh syarikat-syarikat kecil.

Sebenarnya setiap majikan ada ciri-ciri pekerja yang mereka mahu berada dan bekerja di dalam organisasi atau syarikat mereka. Jom baca apa ciri-ciri yang menjadi idaman majikan:

  1. Intergriti

Intergriti merupakan ciri yang paling penting bukan sahaja untuk kejayaan dalam kehidupan tapi juga di tempat kerja. Tahap intergriti pekerja boleh dinilai melalui sejauh mana mereka jujur dengan diri sendiri. Kebanyakan masa, mereka akan bersikap jujur dengan majikan dan rakan-rakan kerja jika mereka mampu bersikap jujur dengan diri sendiri. Dengan bersikap jujur dan amanah, anda dapat melihat perbezaan kualiti diri yang ketara berbanding pekerja-pekerja yang lain. Intergriti boleh diukur dengan melihat prestasi kerja mereka bila majikan tidak ada di depan mata!

  1. Kecerdasan

Berdasarkan kajian, tahap kecerdasan perkerja boleh menyumbang lebih 60 peratus daripada produktiviti mereka. Kecerdasan yang dimaksudkan adalah keupayaan pekerja untuk menetapkan keutamaan, merancang, menyelesaikan tugas yang diberi dan menyelesaikan masalah. Cara utama yang boleh dilihat oleh majikan tahap kecerdasan pekerja ialah melalui cara soalan yang ditanya. Seseorang pekerja boleh menunjukkan tahap kecerdasan dengan bertanyakan soalan dan mendengar jawapan yang baik.

  1. Mudah Mesra

Majikan sering mencari pekerja yang mempunyai sikap yang ramah dan senang untuk bekerjasama. Tak kira lelaki atau perempuan, sesiapa yang mempunyai personaliti yang bagus akan sentiasa lebih berjaya dengan apa sahaja yang mereka buat. Anda kenalah ingat bahawa kerjasama adalah kunci kepada kejayaan.

  1. Kecekalan diri

Bukan sepanjang masa anda dapat elak daripada masalah di tempat kerja. Kecekalan diri bermaksud mempunyai keupayaan untuk bersabar apabila menghadapi saat-saat yang sukar di tempat kerja. Sifat ini boleh dilihat jelas oleh majikan ketika sesi temu duga. Jika pekerja kelihatan tenang ketika sesi temu duga, perkerja tersebut telah menunjukkan bahawa dia berkemungkinan besar akan mampu bersabar dan kekal tenang ketika berdepan dengan masalah atau krisis.

  1. Kepimpinan

Kepimpinan dalam konteks ini adalah pekerja yang ingin dan sanggup menerima tanggungjawab untuk membuat keputusan. Ciri pekerja yang mempunyai sifat kepimpinan ialah mereka yang tidak suka memberi alasan apabila tidak tahu membuat kerja. Mereka akan cuba sedaya upaya untuk menyelesaikan masalah yang dibentangkan. Selalunya, pekerja seperti ini menunjukkan bahawa mereka bersedia untuk menjadi pemimpin dengan menawarkan diri untuk berusaha mencari strategi untuk mencapai matlamat syarikat.

  1. Kecekapan

Kecekapan merupakan aspek terpenting dalam meraih kejayaan. Ia merupakan asas dalam setiap bidang kerjaya yang diceburi. Kecekapan dalam melaksana dan menyelesaikan tugasan, mencari maklumat atau dalam mengendalikan masalah. Ia juga merupakan keupayaan pekerja dalam menetapkan keutamaan, membezakan tugas-tugas yang relevan dan kurang relevan dan bijak mengurus masa.

  1. Keberanian

Ia bermaksud kesediaan untuk mengambil risiko. Keberanian juga bermaksud kesediaan untuk menerima cabaran, kesanggupan untuk menerima tugasan besar atau bahkan pekerjaan baru di mana terdapat tahap ketidakpastian yang tinggi dan kemungkinan untuk gagal. Keberanian ialah kesanggupan untuk bersuara dan mengatakan dengan tepat dan jelas apa yang anda fikirkan tentang sesuatu situasi yang di hadapai di tempat kerja. Majikan mengagumi lelaki dan wanita yang tidak takut untuk meluahkan perasaan dan mengutarakan pendapat mereka. Para pencari kerja atau pekerja mampu menonjolkan sifat ini dengan bertanya soalan terus terang dan secara langsung mengenai syarikat, kedudukan semasa syarikat dan masa depan atau peluang anda di masa hadapan dengan organisasi tersebut.

  1. Motivasi Diri

Kekuatan dalaman bermaksud memiliki keazaman dan keupayaan untuk bersabar dan bersemangat kental ketika berdepan saat sukar di tempat kerja. Kekuatan dalaman akan terpamer jelas apabila anda kekal tenang dan santai semasa sesi temuduga kerja. Jika anda tenang dan bersahaja ketika sesi temuduga, ia merupakan satu petunjuk bahawa anda akan tetap tenang dan mampu bersabar ketika organisasi berdepan krisis yang tidak dapat dielakkan.

Inilah 8 ciri-ciri pekerja yang menjadi idaman setiap majikan, nak berurusan dengan pekerja bukanlah satu kerja mudah. Mereka juga manusia dan mempunyai ragam masing-masing. Tetapi jika anda sebagai majikan bijak untuk kawal dan uruskan pekerja anda, itu satu bonus yang menunjukkan anda adalah seorang pemimpin yang bagus di dalam syarikat anda.

Semoga sharing ni bermanfaat dan dapat bantu para majikan untuk mencari pekerja idaman masing-masing.

 

5 Sikap Anda Boleh Belajar Dari Wanita Kaum Etnik Di Lembah Sa Pa, Vietnam.

oleh Team Richworks pada 12 July 2018


Bagai anak dara! Cantik, pemalu dan tersembunyi.  Itulah 3 perkataan yang boleh digunakan untuk menerangkan tentang Lembah Sa Pa, Vietnam. Daerah Sa Pa – kecil tapi meriah. Daerah terpencil terletak lebih 300 kilometer di utara Hanoi ini menghidangkan jamuan mata kepada pelancongnya dengan pemandangan Lembah Sa Pa yang menghijau dengan teres-teres cantik padi bukit.

Bertulang belakangkan banjaran Fansipan yang memagari Vietnam dengan China, keindahan Sa Pa menoktahkan penat lelah dan memadamkan semua kesibukan kota. Dalam kesejukan mencecah 16 darjah Celcius, Sa Pa seolah-olah menghentikan detik masa.

Untuk sampai ke sini, anda boleh mengambil keretapi dari Hanoi sehingga stesyen keretapi terakhir di Lao Cai dan kemudiannya mengambil kenderaan ke Sa Pa. Perjalanan keretapi memakan masa selama 8 jam. Atau pilihan lain, anda boleh juga menaiki bas yang hanya memakan masa 6 jam. Cuma, dengan menggunakan keretapi anda mungkin boleh memilih cabin yang menyediakan katil kecil/ berth untuk berehat dan sedikit privasi.

Daerah asing ini dahulunya langsung tidak dikenali sehinggalah pengkaji dan jurugambar National Geographic mula hadir dan gambar teres-teres cantik padi bukit di Lembah Sa Pa mula tersebar. Sekitar akhir 1880an sehingga awal 1910 daerah Lao Cai dijadikan pusat perdagangan antara negara China dan Vietnam. Dan juga medan peperangan ketika era komunis.

Sa Pa didiami oleh beberapa kaum ethnik tapi yang terkenal ialah kaum Hmong dan Tze. Mereka tinggal di lereng-lereng bukit, wajahnya seperti kaum cina tapi berkulit agak gelap. Di Lembah Sa Pa hanya ada 2 buah sekolah dan para pelajar terpaksa berjalan kaki jauh untuk sampai ke sekolah. Motorsikal juga menjadi kenderaan utama di daerah ini. Pendidikan di sini masih tidak dilihat sebagai keutamaan kepada masyarakatnya.

Di bandar Sa Pa, semenjak kedatangan pelancong, boleh dikatakan setiap barisan kedai pasti terdapat hotel dan restoran yang menyediakan makanan barat.

Masyarakat wanita Etnik adalah kekuatan bandar ini. Di mana-mana sahaja kita dapat melihat mereka dari pelbagai lapisan usia gigih berniaga. Kami nak kongsikan 5 sikap penting yang boleh dipelajari dari wanita Hmong di Lembah Sa Pa, Vietnam ialah:

  • Kuat bertanam padi, gigih menenun kraftangan.

Indah mata memandang tapi tak mudah untuk menghasilkannya. Bertanam padi di lereng bukit bukan sesuatu yang mudah. Mereka perlu pastikan padi yang ditanam cukup untuk bekalan sepanjang tahun. Mereka juga membuat kraftangan  dan bahan utama untuk kraftangan dibuat sendiri dan juga diwarnakan menggunakan asas tumbuhan. Selain dari menanam padi dan membuat kraftangan, mereka juga menternak kerbau, ayam, dan haiwan lain.

Kegigihan mereka dapat dilihat dari cantiknya susunan teres padi bukit dan kehalusan hasil kraftangan yang dibuat tanpa menggunakan sebarang mesin.

  • Berani mencuba sesuatu yang baru

Kemasukan sistem komunikasi dengan jaringan internet yang pantas membuka mata wanita Etnik untuk melibatkan diri dalam lebih banyak aktiviti. Sebahagian dari wanita Hmong yang muda, berani menjadikan pemandu pelancong sebagai sumber pendapatan tambahan. Seawal pagi mereka akan menunggu pelancong yang mahu hiking dan tracking di pintu hotel dan mereka akan menawarkan perkhidmatan mereka.

Walaupun tidak ada pendidikan, mereka boleh berbahasa Inggeris dan mereka belajar sedikit demi sedikit dari pelancong yang datang.

  • Rajin mencari jalan rezeki

Tidak ada makna penat bagi wanita Etnik Sa Pa. Jika sebelah pagi sehingga tengahari mereka menjadi pemandu pelancong, sebelah petang mereka berjualan di pasar. Ada juga yang mengambil upah memberikan servis urut kaki dan bagi wanita etnik yang lebih moden, ada antara mereka bekerja di hotel.

Gadis Etnik yang remaja juga selalu dilihat menjual hasil kraftangan kepada pelancong luar di Bandar Sa Pa. Mereka tanpa malu dan segan akan berjumpa pelancong dan menawarkan hasil kraftangan yang dibuat oleh mereka sendiri atau ahli keluarga.

  • Kreatif menyulam benang dan manik

Rasanya seolah tidak sanggup untuk tawar menawar harga jika berurusan dengan wanita etnik ini tika mahu membeli hasil kraftangan mereka. Sangat halus dan teliti pembuatannya. Dengan susunan manik dan sulaman benang berwarna di atas kain yang asalnya kosong, hasil kraftangan mereka sangat berharga dan bernilai tinggi.

Corak pakaian mereka yang ditenun sendiri dengan warna-warna yang terang juga seolah-olah mewarnai lembah yang menghijau dengan padi bukit dan menguning bila padi masak.

  • Pikul tanggungjawab

Jangan hairan dan rasa belas jika melihat kaum etnik Sa Pa menjaja di bahu-bahu jalan sambil menggendong anak kecil. Tak dapat dibezakan sama ada yang digendong ialah adik atau anak sendiri kerana kebanyakan mereka berkahwin pada usia muda! Namun tuntutan ekonomi memaksa mereka untuk mempelbagaikan sumber pendapatan.

Sebahagian kecil dari mereka masih tinggal di pondok-pondok tetapi kebanyakannya sudah mula membina rumah yang lebih moden. Ada juga yang mula membuka kedai kopi ditengah-tengah teres padi bukit.

Syukur kerana kita tak perlu untuk bertanam padi, mengembala kerbau, menternak itik dan ayam dan menjalani kehidupan yang masih jauh dari kemodenan seperti kaum Etnik Lembh Sa Pa, tapi keselesaan kita hari ini bukan sepatutnya dijadikan alasan untuk kita tidak mahu berusaha untuk hidup lebih baik.

Sementara para lelaki mula mencari rezeki di bidang pembinaan yang mula pesat berlaku di Lembah Sa Pa, Vietnam ini, kaum etnik wanitanya masih cuba menyeimbangkan kemodenan dengan tuntutan untuk melibatkan diri dalam cabaran ekonomi yang lebih moden.

Kadang-kadang, kesukaran, kesulitan, kesederhanaan hidup memaksa kita untuk mencari jalan untuk kita hidup lebih baik dari sebelumnya atau dari situasi yang ada. Wanita etnik Vietnam dah buktikannya.  Hidup selesa dengan setakat apa yang ada bukan lagi satu kecukupan untuk mereka.  Mereka mahu pergi lebih jauh lagi…10 tahun dari sekarang, Lembah Sa Pa dan kaum etnik Vietnam ini mungkin sudah jauh berbeza.

Persoalannya, berapa ramai dari anda adalah wanita yang sanggup bekerja keras untuk hidup yang lebih baik, atau sekadar redha dengan keadaan hidup yang ada? Apa yang anda sanggup buat untuk hidup lebih baik? Jika kaum wanita Etnik Lembah Sa Pa ini sanggup berkorban apa sahaja untuk memperbaiki hidup sendiri dan keluarga, kenapa tidak kita?

www.imkk2018.com

 

Usahawan Dan Muflis: Bagai Kertas Dengan Dakwat

oleh Team Richworks pada 12 July 2018


Perkara yang kurang dipandang serius oleh usahawan ataupun individu adalah mengenai status muflis. Bahasa lain yang boleh difahamkan tentang muflis adalah ‘Bankrap.’ Menurut Jabatan Insolvensi Malaysia, muflis terbahagi kepada dua iaitu:

  1. Kebankrapan Individu

– Kebankrapan adalah satu proses di mana seorang penghutang itu diisytiharkan sebagai bankrap lanjutan daripada suatu Perintah Penghukuman yang dibuat di Mahkamah Tinggi terhadap penghutang tersebut atas kegagalan atau ketidakupayaan untuk membayar hutang sekurang-kurangnya RM50,000.

  1. Insolvensi Korporat

– Proses penggulungan syarikat bermula dari penyerahan petisyen, proses pentadbiran penggulungan syarikat memerlukan penekanan yang berbeza mengikut kes-kes yang berbeza. Oleh yang demikian pengkhususan bagi menangani isu yang berbeza telah diwujudkan, ini bagi membolehkan pentadbiran yang lebih terancang. Bahagian Likuidasi terbahagi kepada dua Seksyen iaitu; Seksyen Operasi dan juga Seksyen Polisi dan Pentadbiran. Walaupun berfungsi secara berangsingan kedua-dua Seksyen ini bertindak bersama bagi mencapai kehendak Insolvensi Koporat.

Menerusi sebuah petikan akhbar:

Sejumlah 85,338 rakyat Malaysia diisytiharkan bankrap dalam tempoh lima tahun sejak 2013 hingga Februari 2017 dengan suku daripada jumlah itu membabitkan golongan muda berusia 34 tahun ke bawah.

Ketua Pengarah Jabatan Insolvensi, Datuk Abdul Rahman Putra Taha, berkata kebanyakan golongan muda diisytihar bankrap disebabkan hutang sewa beli kenderaan, kad kredit, pinjaman perumahan, pinjaman peribadi dan perniagaan selain mereka yang menjadi penjamin sosial atau korporat.

“Berdasarkan statistik, sejumlah 21,676 atau 25.4 peratus adalah mereka yang berusia 34 tahun dan ke bawah; 29,370 atau 34.4 peratus (berusia 35 hingga 44 tahun); 22,683 atau 26.5 peratus (45 hingga 54 tahun) dan 10,917 atau 12 peratus (usia 55 tahun ke atas).

“Kira-kira 49.54 peratus atau 42,258 daripada jumlah diisytihar bankrap ini adalah mereka yang bekerja di sektor swasta, 8,845 peniaga, 3,459 kakitangan awam manakala selebihnya bekerja sendiri, golongan profesional, pesara awam, tidak bekerja dan lain-lain. – sumber Berita Harian 6 April 2017.

Melihat pada statistik, perkara ini amat membimbangkan kerana kesan buruknya bukan saja pada individu dan syarikat yang diisytihar muflis, tetapi juga pada pembangunan ekonomi negara.

8,845 jumlah peniaga yang diisytiharkan muflis bukanlah satu angka yang kita pandang remeh. Sedih rasanya bila melihat ramai orang mulakan perniagaan, tetapi kerana tiada ilmu yang betul mereka ditipu dan gagal dipertengahan jalan.

Bagaimana anda dapat elakkan diri anda dari tergolong antara usahawan yang bankrap? 5 perkara ini boleh anda jadikan panduan supaya anda tidak melakukan kesilapan seperti orang lain.

  1. Buang Ego dan Syok Sendiri

Anda wajib buang perasaan ego dan syok sendiri dalam diri. Disebabkan 2 perkara ini, kita merasakan diri sentiasa hebat, tahu serba-serbi. Melaburlah sedikit untuk ilmu perniagaan. Gabungkan apa yang dipelajari di universiti dengan ilmu daripada bengkel pengajar di luar. Tidak rugi pun malahan banyak sangat yang akan dipelajari dan dipraktikkan. Bukan sahaja ilmu pemasaran, malah pengurusan syarikat dan kewangan.

  1. Jauhkan Diri Daripada Semua Jenis Pelaburan Segera

Kalau dulu skim cepat kaya yang mula diperkenalkan dan menjadi isu hangat bila ada yang jadi OKB (Orang Kaya Baru) dan ada juga yang tinggal sehelai sepinggang kerana ditipu. Ingatkan dah serik, rupanya makin banyak tumbuh macam cendawan selepas hujan. Semuanya sebab nak kaya dengan cepat. Maka, inilah jalan terbaik untuk menjadi jutawan segera dengan modal kecil tapi keuntungan 3 kali ganda. Melabur RM100, pulangan RM300 secara konsisten selama  12 bulan. Kemudian boleh top up untuk pulangan lagi besar. Siapa yang tak nak kan? Sebaik sahaja upgrade pakej baru, masuk bulan ke 5, tiba-tiba mereka kata sistem kena upgrade, pulangan kena tunggu, lewat berbulan-bulan, website pun hilang, tuan tanah pun lesap. Tiada jalan singkat untuk menjadi kaya. Buang angan-angan kosong menjadi jutawan segera melalui pelaburan haram ini. Hentikan pelaburan ini. Banyak lagi cara yang halal untuk menjadi kaya. Setiap kemahuan, anda harus bijak tentukan.

  1. Elak Buat Pinjaman Ketika Mulakan Perniagaan

Modal adalah menjadi faktor utama untuk memulakan perniagaan. Modal besar atau kecil tetap memerlukan sumber kewangan. Cara mudah buatlah “easy loan” dengan mana-mana bank yang banyak menawarkan pakej menarik. Memang sangat mudah. Tidak perlu tunggu lama untuk menerima duit. Hanya bawa kad pengenalan dan statement KWSP, ‘nah duit sudah dikreditkan dalam akaun anda. Wah, gembira bukan kepalang. Kalau bisnes beroperasi dengan baik, tersusunlah pembayaran.. kalau tidak? Mana mahu menggagau mencari duit? Pinjam duit Ah Long hanya tambah masalah bukan selesaikan. Silap-silap satu keluarga terima padah.Mula berniaga tanpa modal. Tanpa modal? Bunyi macam tak logik. Budak-budak sekolah mampu buat. Kenapa kita tidak? Buat saja “ dropship”. “No money, can talk”. Maksudnya tak ada modal, tapi kena rajin berkomunikasi menggunakan media sosial. Menjual produk dengan untung atas angin. Produk terjual, duit pun dapat. Upah yang dapat dikumpulkan dan boleh upgrade kepada agen atau stokis. Nah, nampak tak perjalanannya? Dropship kepada agen, kemudian menjadi stokis.

  1. Belajar Merendah Diri

Satu hari nanti anda sudah berjaya, jangan mudah bertukar menjadi orang lain. Setiap kejayaan yang Allah hadiahkan itu adalah ujian. Lagi banyak kekayaan, lagi banyak ujian. Orang kata “tangan emas Midas”. Sentuh apa pun,semua menjadi duit. Elakkan daripada sikap bermegah-megah. Walaupun perniagaan anda sudah besar, stabil dan mempunyai ramai pelanggan tetap, sentiasa merasakan rendah diri. Kejayaan anda hari ini disebabkan Allah yang menggerakkan hati pelanggan anda datang membeli dan menyokong anda. Jangan terlalu gembira dengan menerima pujian yang boleh menimbulkan rasa riak, cepat berpuas hati, hebat dan terbaik. Anda tidak tahu mungkin satu hari nanti anda akan jatuh kembali lebih teruk daripada waktu memulakan perniagaan dek termakan pujian hingga memakan usaha untuk kekal berjaya.

  1. Kawal Transaksi Kewangan

Duit masuk banyak bukan penentu menjadi ada seorang yang kaya dan berjaya. Lagi banyak untung, lagi banyak keluar. Akhirnya, tanpa sedar jatuh muflis. Setiap sen keuntungan yang diperoleh harus dikawal dan diuruskan dengan betul. Ikut perbelanjaan yang telah ditetapkan. Selesaikan apa sepatutnya didahulukan. Letak tepi dulu bab shopping atau nak enjoy. Pastikan kewangan tidak bolos dan bocor. Anda kena kuat dan berdisiplin melihat nilai angka dalam akaun syarikat. Ingat! Itu bukan duit anda walaupun anda pemilik tunggal syarikat, anda adalah pekerja kepada syarikat anda sendiri dan masih makan gaji. Perlu jelas tentang belanjawan lain yang harus diselesaikan seperti cukai, caruman dan gaji pekerja, insurans, kos overhead dan sebagainya.  Dan tahu bagaimana pentingnya pengurusan kewangan syarikat ini supaya anda boleh merancang untuk sasaran perniagaan akan datang.

Perkara paling penting adalah pengurusan kewangan. Anda gagal urus kewangan dengan betul, anda hanya akan melihat kemusnahan perniagaan dan diri anda sendiri. Jika anda tiada ilmu dan pengetahuan tentang menguruskan perniagaan dengan betul, beri peluang pada diri anda untuk cari ilmu dan belajar demi masa depan perniagaan anda.

www.nakurusbisnes.com

 

Makna Sebenar Hari Malaysia 16 September

oleh Team Richworks pada 12 July 2018


Kita baru sahaja menyambut Hari Kebangsaan pada tanggal 31 Ogos yang lalu. Sambutan di Putrajaya yang meriah dan bermakna itu ternyata memberikan seribu satu kemanisan kepada rakyat dalam memperingati kebebasan kita sebagai rakyat Malaysia.

Sambutan Hari Malaysia pula dipilih untuk dirayakan pada setiap 16 September untuk memperingati penubuhan persekutuan Malaysia di tarikh yang sama pada tahun 1963. Ia adalah tanda penyertaan bersama Tanah Melayu, Sabah, Sarawak dan Singapura untuk membentuk Malaysia.

Pada awalnya, Hari Malaysia adalah cuti am di negeri Sabah sempena hari keputeraan Yang Di-Pertua Negeri namun bermula pada 2010, Hari Malaysia menjadi hari cuti am di semua negeri. Tarikh terbentuknya Malaysia ini perlu lebih dihayati, dikenang dan dihargai bukan sahaja oleh rakyat Sabah dan Sarawak tetapi juga seluruh rakyat Malaysia.

Bagaimana Hari Malaysia ini ‘diwujudkan’? Pembentukan persekutuan baru ini dirancangkan berlaku pada 1 Jun 1963 namun ditangguhkan ke 31 Ogos 1963 bagi membolehkan ia disambut bersama-sama dengan sambutan hari kemerdekaan ke-6.

Beberapa isu yang wujud berkaitan dengan bantahan Indonesia dan Filipina dalam pembentukan Malaysia memperlambatkan pengisytiharan hingga ke 16 September pada tahun yang sama. Penangguhan itu juga dibuat bagi membolehkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu memperuntukkan masa membuat pungutan suara di Borneo Utara (kini Sabah) dan Sarawak.

Apa makna sebenar Hari Malaysia?
Mungkin ramai yang belum faham tentang kewujudan Hari Malaysia ini. Hari Malaysia bukan sekadar disambut secara gilang-gemilang saja. Perkara lebih utama yang perlu diberi perhatian adalah sejauh mana pengertian detik-detik bersejarah dapat dihayati rakyat yang terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat. Betul betul?

Jika kita benar- benar menghayati peristiwa pembentukan Malaysia dan bagaimana hari ini membawa makna yang besar kepada kita, Hari Malaysia pasti menjadi meriah dengan cara yang tersendiri.

Apa yang perlu kita ukur adalah daripada segi hati sanubari setiap daripada kita dan hayati serta mengerti bagaimana keputusan yang dibuat oleh generasi terdahulu melalui Suruhanjaya Cobbold 50 tahun lalu untuk menjadi sebahagian daripada penyatuan negara yang lebih besar adalah satu keputusan yang sangat tepat.

Begitu juga keputusan yang kita buat dalam hidup kita.

Adakah keputusan yang kita buat ini memberi satu perubahan besar kepada hidup kita? Bila kita tanya hati kecil kita, adakah keputusan yang kita buat dalam hidup kita ini tepat? Perkara ini yang perlu kita titik beratkan. Ia pasti akan memberi impak yang besar dalam hidup. Ingat! Jangan salah membuat keputusan.

Jika ada satu ketika anda rasa jatuh, kecewa dan tak pasti adakah ini jalan yang benar, cubalah untuk bangkit semula dan jangan mudah putus asa. Cari lubang-lubang peluang yang wujud untuk menjadikan hidup anda lebih bererti.

Seperti yang kami selalu war-warkan dalam program Intensif Magnet Kekayaan dan Kejayaan (IMKK) sebelum ini, 5 magnet yang perlu kita lihat adalah Kekayaan, Kejayaan, Kesihatan, Keberkatan dan juga Kebahagian. Perkara ini jika kita dapat menjaganya dengan baik, maka ia akan menimbulkan rasa kesyukuran dan memberi impak yang positif dalam hidup kita.

Jadi bagi meraikan rasa syukur dalam diri serta menghargai makna sebenar sambutan Hari Malaysia, ayuh sama-sama kita menyaksikan sambutan Hari Malaysia yang bakal disambut pada 16 September ini dengan penuh kegembiraan dan penuh kesyukuran.

Selamat Menyambut Hari Malaysia! #SayangiMalaysiaku.

 

“Aku Dulu Pernah Hidup Makan Asap.” Wedding Planner Selebriti Ternama Kongsi Cerita Jatuh Bangun Dalam Bisnes.

oleh Team Richworks pada 11 July 2018

“OK, terima kasih kerana memilih Wedding By Emma.  I harap you puas hati…Selamat Pengantin Baru!”  Puan Emma mematikan telefon bimbitnya.  Senyum dan senyum lagi.  Syukur sangat.  Dalam banyak-banyak wedding planner kat Malaysia ni, penyanyi terkenal dengan lagu Oh Bulan – Yuna dan pasangannya, Adam Sinclair pilih Wedding by Emma untuk menguruskan majlis perkahwinan mereka.. Awesome!!

Puan Emma, belek-belek lagi handphone.  Ada beberapa lagi selebriti tanahair sedang minta untuk berjumpa Puan Emma.  Nak set appointment dengan artis bukan senang.  Semuanya sibuk.  Tapi Puan Emma perlu cari masa.  Mana nak uruskan majlis perkahwinan adik Erma Fatimah, wedding Syukri Yahaya dan yang paling besar satu Perkahwinan Di Raja!  Ala-ala princess gitu…

Sambil-sambil Puan Emma lukis-lukis idea pelamin, dia teringat cerita dolu-dolu. Cerita zaman dia bekerja sebagai Eksekutif Khidmat Pelanggan.  “Eksekutif ke kulikutif!” Itu yang dia selalu fikirkan. Itu jugak yang selalu orang sekeliling dia persoalkan.

“Bagus ke kerja Eksekutif Khidmat Pelanggan tu?” Besar ke gajinya.  Aku tengok hidup kau macam merana je..?”

“Nama jawatan macam bagus – Eksekutif Khidmat Pelanggan.  Tapi takkan gaji kau ciput je.?”

“Boleh ke kerja macam tu tanggung hidup kau kat KL ni.?”

“Kau tu anak bongsu…apa retinya!”

Tu antara suara-suara sumbang yang selalu membuatkan Puan Emma rasa bengang. Tapi, nak salahkan siapa.  Nak salahkan makcik-makcik bawang tu, tak ada gunanya.  Tapi sampai bila nak hidup dengan kata nista orang?

Puan Emma terus lukis-lukis lagi contoh idea pelamin.  Pelamin penuh bunga.  Pelamin penuh lampu hiasan.  Ada bunga putih dan pink, ada yang bunga warna warni. Sambil tu dia biarkan fikiran dia terbang ke zaman dulu.  “Syukurlah…hidup sekarang dah lega, dulu…tiap-tiap hari terpaksa makan asap, naik skuter pergi office, berpanas berhujan. Dapat naik gaji RM50.00 setahun pun dah syukur sangat.  Kerja susah macam nak mati, gaji seciput.  RM2,500 je. Macam mana nak hidup senang lenang dengan gaji macam tu.”  Puan Emma berbisik sendiri dalam hati. Bukan tak bersyukur tapi hidup kat KL ni, dengan gaji  RM2500.00  dah kira masuk statistik orang miskin bandar!

Sebak juga hati bila teringatkan dia dan suami terpaksa budget-budget nak makan.  RM10.00 je sehari! Jangan harap la nak makan kat restoran atau Food Court mewah..telan air liur je lah..kat kedai mamak pun dapat roti canai dengan teh tarik je. Itu pun dah kira mewah!

Puan Emma jenguk lagi skrin handphone.  Ada beberapa mesej WhatsApp masuk.  Ada ramai yang tanya quotation.  Ada yang tanya tarikh yang masih available untuk Puan Emma uruskan majlis perkahwinan mereka.  Puan Emma senyum. Happy dia dengan keadaan sekarang.  Happy dengan bisnes yang dia ada, dengan kenderaan yang dia ada, tak perlu lagi naik skuter buruk.

“Bang, ingat tak rumah kita dulu..?”  Tanya Puan Emma kepada suaminya yang duduk di sebelah. Suaminya pun pandang Puan Emma. Lama.  Kepalanya angguk-angguk perlahan.   Sambil imbas kembali kenangan yang mereka takkan lupa sampai bila-bila, zaman terpaksa duduk bersesak-sesak di apartment yang hanya bersaiz 700 kaki persegi.  Duduk pulak dengan 7 orang serumah! Boleh bayangkan sempitnya.  Nak berjalan pun susah.  Nak duduk makan pun tak cukup kerusi meja!

“Tak boleh jadi! Aku mesti buat something.”  Hidup yang sangat tertekan dan dengan kata-kata orang sekeliling yang buatkan dia terfikir nak mulakan bisnes. Puan Emma sedar, dia suka organize majlis dan dia ada bakat buat hiasan. Dari situ dia dapat idea bisnes.  Mula-mula dia ambik tempahan majlis cukur jambul dan majlis aqiqah, kemudian mula terima tempahan majlis bertunang, majlis akad nikah dan akhirnya terlibat dengan pengurusan majlis persandingan dan perkahwinan.

Sikap dan komitmen yang dia berikan kepada pelanggan dan kesungguhannya nak berikan moment terbaik kepada pelanggan pada hari bersejarah mereka, membuatkan nama Puan Emma makin jadi sebutan. Bisnesnya semakin berkembang…

Hidup dia dah mula berubah.  Duit hasil bisnes mula masuk.  Lifestyle pun dah jadi lain macam.  Eh..ok kot, dulu hidup teruk, gaji ciput dah ada bisnes sendiri mestilah ubah cara hidup! Betul tak?  Tapi rupanya panas tak selamanya, ribut taufan datang juga.  Tak sangka! Tiba-tiba Puan Emma tersedar, dia berhutang keliling pinggang sehingga mencecah RM800,000!  Hutang bisnes, hutang kad krediit dan macam-macam lagi sehingga nama dah tersenarai dalam CCRIS dan CTOS.

Seram sejuk bila dia ingatkan saat tu. Mana nak letak muka kalau geng-geng makcik bawang yang selalu mengata dia dulu dapat tahu. Paling tak sanggup dia fikir kalau terpaksa tutup bisnes. Ya Allah! Malunya muka…Puan Emma tak nak kembali hidup susah macam dulu, tak nak hidup kat rumah sempit, tak nak hidup dengan budget makan RM10.00 sehari, tak nak lagi naik skuter buruk dan makan asap setiap hari!

Dalam dia pening fikirkan jalan nak selesaikan hutang piutangnya…dia ternampak video Dr Azizan Osman lalu di laman Facebooknya. Dia pelik, “sapa mamat ni, tak pernah tahu pun?”  Dia belek-belek lagi laman Facebook Dr Azizan Osman, “ramainya orang datang program dia, dia ajar apa..?”  Dari situlah, Puan Emma mula tertarik hati nak tahu dengan lebih lanjut tentang Dr Azizan Osman.  Apatah lagi bila dia baca kisah-kisah kejayaan para peserta yang pernah hadir ke program Richworks.  Dari susah jadi senang, dari berhutang jadi lapang!

Itu yang memikat hati Puan Emma. Dia terjebak! Puan Emma tak nampak siapa lagi yang boleh bantu dia selesaikan masalah hutangnya.  Dia datang ke program Richworks dan terus belajar macam mana nak perbaiki bisnesnya dan macam mana nak perbaiki dirinya untuk menjadi usahawan yang berjaya. Dia jadi #AnakDidikDrAzizan yang komited belajar dan buat tindakan…

Alhamdulillah, tak lama lepas tu dia dah nampak hasilnya.  Sedikit demi sedikit hutangnya dah langsai.  Lega! Hidup dengan hutang bertimbun tak aman beb…nak tidur pun tak boleh! Hari raya baru-baru ni dia share dengan Dr Azizan Osman, tahun ni dia dah mampu raya dengan lebih baik, dah mampu beli dan tinggal di rumah yang lebih selesa.  Dah tak payah ke hulu dan ke hilir dengan skuter.  Kalau dulu bagi duit kat mak ayah RM30.00 je seminggu, sekarang dia dah boleh bagi mereka jumlah yang lebih besar.

Puan Emma pun dah makin terkenal.  Masuk majalah tu dah jadi perkara biasa.  Bukan setakat uruskan majlis perkahwinan artis tapi Wedding By Emma juga jadi pilihan Majlis Perkahwinan Di Raja.

 

Kurung Diri 3 Bulan Di Rumah Gara-Gara Bisnes Jatuh Merudum

oleh Team Richworks pada 04 July 2018

Life is tough! Ya betul, hidup ini banyak cabaran yang perlu ditempuhi. Kalau tak kuat, anda dah lama jatuh duduk tersungkur. Tapi sampai bila nak menangisi nasib tu? Anda perlu bangun dan berjuang.

Begitu juga dalam dunia perniagaan. Sudah menjadi adat, perniagaan yang diusahakan pasti ada pasang surutnya. Sama ada kita kuat atau tidak untuk terus berjuang bagi memastikan perniagaan itu terus kekal dan berdiri kukuh, ia terpulang kepada diri sendiri. Ada orang cepat berjaya dalam hidup. Ada orang lambat sikit. Yang membezakannya ialah ilmu dan tindakan yang dibuat. Cepat atau lambat.

Salah seorang Titanium Circle, Tuan Sudirman Abdul Rahman, founder Rizkifajar Sdn Bhd yang menghasilkan produk In3tree ini pernah mengurung diri selama 3 bulan di rumah kerana mempunyai masalah dalam perniagaan. Dan disebabkan itu jugak, berat badannya turun mendadak sebanyak 6 kilogram. Menurutnya, ada sesuatu yang beliau masih tercari-cari tapi tak jumpa-jumpa! Apakah perkara yang dicari itu? Tonton perkongsiannya sekarang.

 

Mamak! Roti Canai Satu! – Kenapa Bisnes Restoran Mamak Tak Mudah Gulung Tikar?

oleh Team Richworks pada 04 July 2018

Menurut kajian, sebelum tahun 1786, telah ada kaum India Muslim yang membuat aktiviti perniagaan di Kuala Kedah. Pada kurun ke-18, Pulau Pinang telah mencatatkan rekod kemasukkan peniaga India Muslim yang ramai. Antara mereka ini ialah keturunan yang membawa nama “Merican”, “Rawther” dan banyak lagi.

Kebanyakan dari mereka terlibat dengan perniagaan rempah ratus, pakaian dan juga kedai makan. Antara pendapat salah tentang bisnes mamak adalah, ramai orang beranggapan mereka ini berasal dari keturunan usahawan dan bangsawan di India yang memang sudah ada perniagaan, tetapi ramai yang tidak tahu perniagaan nasi kandar contohnya, merupakan makanan yang dijual kepada buruh kasar berbangsa India yang bekerja di pelabuhan.

Anehnya, bisnes restoran kedai mamak kini tumbuh dengan pantas di setiap pelusuk negeri.  Antara hidangan utama yang pasti ada di setiap kedai mamak adalah seperti teh tarik, roti canai, rojak, nasi kandar dan ada juga hidangan melayu seperti nasi lemak dan hidangan panas seperti mi goreng mamak dan lain-lain. Sehinggakan ramai yang kata “restoran mamak, pantang bukak bisnes pasti akan laku…”

Tak dinafikan, restoran mamak adalah nadi kehidupan di setiap kawasan. Di mana ada restoran mamak, pasti ianya akan menjadi tumpuan masyarakat setempat. Restoran mamak akan menjadi tempat perhimpunan keluarga, rakan pejabat, rakan kolej, sahabat, tempat mesyuarat, tempat gathering dan juga tempat pasangan ‘berdating’.

Tahan kebal, dan tak mudah gulung tikar – Itu antara kejayaan penting yang sinonim dengan bisnes Restoran Mamak.  Tak kira apa saja situasi ekonomi, restoran mamak akan bertahan dan jika tutup pun, kedai yang akan menggantikannya tak lain tak bukan adalah restoran mamak juga, mungkin nama saja yang berbeza!

Asal lalu je depan kedai mamak mesti ‘full-house’ tak kira pagi atau petang, siang atau malam. Pantang ada ‘corner lot’ jer mesti ada restoran mamak. Tak cukup ruang makan di dalam kedai, bila malam menjelma mereka akan keluar susun kerusi meja di tepi jalan pulak. Haa…nampak tak laku tak laku restoran mamak ni?

Ada 4 perkara yang bisnes kedai makan lain boleh contohi dari Restoran Mamak yang menyebabkan mereka tahan lama dan tak mudah ‘gulung tikar’ ni.

  1. Servis yang terbaik

Mereka selalu memberikan servis yang pantas dan terbaik. Mereka juga ada sistem pengurusan yang cekap dan berkesan. Jarang kita lihat meja di restoran mamak yang tak dibersihkan segera dengan pinggan kotor yang berlonggok dan tak dibersihkan. Betul betul?

Mereka juga sangat cepat mengambil pesanan pelanggan dan mereka akan berusaha untuk sekurang-kurangnya menghantar pesanan minuman terlebih dahulu. Perasan tak kalau kita pergi kedai mamak, masuk saja ke kedai semua pekerjanya akan pandang dan dengan segera mereka cakap “bang duduk sini bang, abang sini ada meja…” Kebiasaannya, pekerja kedai mamak sangat faham dengan bahasa isyarat pelanggan. Contohnya, kita panggil “anne… (angkat tangan pusing jari telunjuk)” dia dah tau dah kita suruh dia kira.

Mereka juga sangat pandai menarik hati pelanggan dengan cara mereka menawarkan menu seperti yang mereka selalu guna “teh tarik ada, roti canai ada, nasi ayam ada, nasi lemak ada, semua ada, saya pun ada. Adik manis mau apa?”

  1. WiFi Yang Laju

Boleh kata semua restoran mamak menyediakan WiFi percuma dan laju. Ini menyebabkan lagi ramai pelanggan yang sanggup duduk lama-lama di kedai mereka, dan bila dah lepak berjam-jam lamanya, pasti mereka akan makanan dan minuman lebih dari sekali!

Restoran mamak tahu apa yang dapat menarik hati pelanggan dan apa yang dapat membuatkan mereka ‘melekat’ di restoran mereka untuk jangka waktu yang lama.  Dan, bila pelanggan duduk lama di restoran mereka, lagi mudah untuk mereka ‘pancing’ pelanggan untuk order lebih banyak minuman dan makanan.

  1. Konsep Stadium Terbuka

Restoran mamak pandai lihat peluang dan pandai ambil peluang. Mereka faham apa yang pelanggan nak. Di mana lagi orang ramai boleh dapat keseronokan untuk menonton bola sepak bersama kawan-kawan dan boleh sokong team masing-masing sambil menonton skrin besar dan boleh menjerit sekuat hati tanpa perlu ke stadium? Hanya di restoran mamak jer lah!

‘Lepak Mamak’ sambil tengok bola dah jadi seperti satu budaya moden untuk rakyat Malaysia. Kemampuan Restoran Mamak untuk jadikannya sebagai satu ‘budaya’ adalah sangat bagus untuk bisnes mereka.

  1. Menu Terbaik

Cakap pasal menu Restoran Mamak pula, boleh kata apa yang kita nak semua ada dari yang ringan sampailah ke makanan berat. Jadi pelanggan suka datang sebab mereka rasa tak jadi masalah untuk pilih makanan apa yang mereka nak, semua ada.

Restoran Mamak berjaya tukarkan masalah pelanggan sebagai satu peluang untuk mereka buat bisnes. Mereka gunakan konsep bantu selesaikan masalah pelanggan untuk tarik perhatian mereka. Persaingan yang sihat antara sesama mereka juga menjadikan mereka sentiasa cari jalan untuk berikan yang lebih baik.

Bisnes restoran kedai mamak yang bernilai RM8 billion ini juga adalah antara bisnes yang paling cepat perkembangannya di Malaysia. Jadi banyak perkara yang anda boleh pelajari dari mereka. Perkara-perkara yang disebutkan di sini lah yang boleh anda jadikan panduan untuk terus membina perniagaan yang maju seperti mereka. Perkara ini juga penyebab restoran mereka susah nak ‘gulung tikar’.

 

Adakah Anda Majikan Pilihan atau Majikan Buangan?

oleh Team Richworks pada 04 July 2018

Anda tahu syarikat manakah yang menjadi pilihan utama sebagai tempat kerja terbaik? Menurut Linkedin, 10 tempat kerja pilihan utama di dunia antaranya ialah Amazon, Facebook, Google, Apple, Netflix dan The Walt Disney Company.

Dan anda nak tahu sebab utama kenapa pekerja berhenti kerja? Antara sebab utamanya ialah, suasana tempat kerja yang tak seperti diinginkan, sindrom ‘bad boss’ di mana penyelia atau ‘immediate supervisor’ yang tak selari dengan pekerja, ’culture’ syarikat yang tak memenuhi kehendak pekerja, dan pakej gaji dan faedah yang tak seperti diharapkan.

Nak jadi majikan bukan satu perkara yang senang. Anda sebagai seorang usahawan yang juga seorang majikan.  Anda tak boleh nak besarkan perniagaan anda jika masih nak bekerja seorang diri. Bermula dari seorang kakitangan, lama-lama kelamaan anda akan ada satu pasukan atau team.  Bila dah ada team, akan ada pelbagai masalah baru. Paling kerap ialah anda terpaksa berhadapan dengan kakitangan yang mudah keluar masuk.  Masalah kadar staf berhenti kerja yang tinggi boleh menjadi kayu pengukur kepada kemampuan anda sebagai majikan untuk sediakan persekitaran kerja yang terbaik untuk kakitangan anda.

Berdasarkan kajian yang pernah dijalankan oleh Harvard Business Review, terdapat peningkatan sebanyak 19% peratus kakitangan yang kekal bersama majikan dalam tempoh setahun kajian dijalankan. Ianya berhasil apabila majikan mula menitikberatkan tentang perhubungan yang kuat dan rapat di antara majikan dan pekerja.

Antara perkara lain yang penting untuk anda menjadi majikan pilihan ialah:

  1. Persekitaran Kerja Yang ‘Mesra Pekerja’

Faktor imbuhan dan faedah yang diberikan oleh majikan sebenarnya bukanlah faktor utama yang menyebabkan majikan menjadi pilihan pekerja. Ramai pekerja kata, itu penting tapi tak ada gunanya juga jika dapat gaji besar tetapi terpaksa bekerja dalam persekitaran yang tak bagus, dengan hubungan sesama pekerja dan majikan yang sentiasa tegang, keadaan tak bersih, stress berganda, susah untuk mendapatkan bantuan dan nasihat dari sesama pekerja dan majikan.

Dalam hal ini, ramai pekerja bersetuju untuk tolak ansur antara imbuhan dan persekitaran yang baik. Persekitaran yang baik menimbulkan rasa seronok untuk bekerja. Ramai pekerja sukakan ketelusan antara majikan dan pekerja. Mereka juga mahukan majikan untuk jelaskan misi dan visi syarikat supaya mereka tahu ke mana hala tuju, dan kenapa mereka perlu buat apa yang mereka perlu buat setiap hari.

  1. Latihan Dan Bimbingan

Satu keperluan penting yang dikehendaki oleh pekerja ialah peluang untuk mendapatkan bimbingan dan latihan. Pekerja sebenarnya mahu diri mereka sentiasa ada peningkatan dan ada ilmu yang lebih baik untuk melakukan kerja dengan lebih baik. Ini juga untuk membantu mereka memenuhi ‘expectation’ dari majikan.

Latihan dan bimbingan juga merupakan sesuatu yang dibanggakan oleh pihak pekerja di mana, mereka rasakan bahawa majikan sangat mempercayai kebolehan mereka untuk buat sesuatu kerja dengan lebih baik jika mereka ada ilmu yang lebih baik.

Latihan dan bimbingan adalah satu faktor yang dilihat boleh meningkatkan semangat kerja. Sesi motivasi dan ‘sharing session’ dari founder atau  pemilik syarikat juga dapat menjadikan pekerja lebih faham dan jelas tentang keseluruhan organisasi.  Mereka juga akan rasa lebih erat dan kenal majikan mereka serta tidak rasa seperti robot yang dipaksa kerja setiap hari.

  1. Budaya dan Identiti

Syarikat besar seperti Google dan Facebook adalah majikan yang mempunyai pekerja dari latar belakang budaya yang berbeza. Pekerja di dua buah syarikat ini, dan beberapa syarikat lain ada yang datang dari negara lain, berbeza bangsa dan latar belakang sosial.

Dengan mewujudkan satu budaya dan identiti dalam sesebuah syarikat, pekerja akan rasa mereka adalah sama, berada dalam satu budaya dan mempunyai identiti yang sama ketika di tempat kerja.

Ada juga majikan yang berjaya menwujudkan budaya dan identiti yang terbaik sehingga pekerja merasa bangga menjadi sebahagian dari syarikat tersebut.

  1. Aktiviti kumpulan dan Riadah

Sedikit hiburan tak akan menjejaskan prestasi syarikat malahan boleh menjadikan pekerja lebih kreatif, lebih gembira dan mahu memberikan yang terbaik kepada syarikat. Aktiviti sukan, aktiviti bersama keluarga semua pekerja dan aktiviti hiburan termasuklah percutian dilihat sebagai satu faktor sesebuah majikan dipilih menjadi majikan terbaik.

Seperti kami di Richworks, kami sangat bangga dengan budaya kerja dan identiti kami.  Walaupun kami masih lagi mencuba untuk menjadikannya lebih baik dari masa ke semasa, tapi kami sangat jelas dengan apa yang kami perlu lakukan, apa semangat yang perlu kami tonjolkan, dan apa ‘contribution’ yang kami perlu beri sebaiknya.

Anda juga boleh rancang dari sekarang apa yang anda perlu buat untuk menjadi majikan pilihan. Adakah anda mahu menjadi seorang bos yang suka marah-marah atau pun bos yang dihormati oleh staf. Pilihan di tangan anda.

 

Terima Kasih! Kerana Anda Kami Capai 1 Juta Likes Di FB Page Azizan Osman Official

oleh Team Richworks pada 04 July 2018

1 Oktober 2018, tarikh dan hari yang akan terus tersemat dalam ingatan dan hati seluruh warga Richworks. Tepat pada pukul 11 pagi Facebook Azizan Osman telah berjaya capai dan pecah rekod mempunyai seramai 1 juta likes.

Satu pencapaian yang besar buat seluruh warga Richworks khusus buat founder Richworks sendiri iaitu Dr Azizan Osman. Bagi sesetengah pihak pasti ada yang berfikiran, apa pencapaian yang nak dibanggakan? Setakat ada 1 juta likes je pun.

Bagi kami di Richworks, kami dididik oleh Dr Azizan Osman untuk sentiasa meraikan kejayaan dari sekecil-kecil kejayaan sehingga kejayaan yang besar. Budaya ini memang diterapkan dalam Big Hairy Audacious Goal (BHAG) kami di Richworks – We take pride in celebrating our success.

Dan semestinya kejayaan ini datangnya bukan saja dari kami, tetapi dari anda semua yang tidak pernah gagal menyokong dan percaya dengan apa yang Richworks lakukan.

Tapi setiap kejayaan pasti bukan terus datang bersama dengan kemanisan. Pasti akan ada banyak cabaran, perit jerih, jatuh bangun dan kepahitan sebelum sesuatu kejayaan itu tercapai.

Untuk Richworks capai 1 juta likes di Facebook Azizan Osman sendiri berbagai cabaran dan proses yang telah dilalui. Bermula hanya dengan 1 like, itu pun dari Dr Azizan Osman sendiri yang like page beliau. Adalah sikit penambahan like dari kalangan ahli keluarga beliau dan seterusnya sedikit demi sedikit bertambah sehingga kini berjaya memiliki 1 juta likes.

Jadi jika ada orang yang masih lagi nak tanya kami, kenapa 1 juta ni penting? Inilah BIG WIN kami sebenarnya. Hanya kami yang melalui journey dan proses ini sahaja akan faham dan hargai kejayaan ini. 1 juta likes ini juga akan menjadi pencetus kepada kekuatan branding Richworks itu sendiri dan menjadi satu inspirasi kepada semua warga Richworks untuk terus memberi manfaat dan bantu lebih ramai orang.

Tapi, walaupun dah berjaya capai 1 juta likes tak bermakna kejayaan itu adalah penamat kepada segala-galanya. Akan ada cabaran yang lebih besar menanti kami sebenarnya. Cabaran bagaimana kami nak terus kekalkan 1 juta likes kami dan pada masa yang sama ramaikan lagi likes dan followers kami.

Persoalannya bagaimana? Semestinya kami kena terus bantu lebih ramai orang, beri mereka lebih banyak nilai kerana kami yakin ramai orang memerlukan seseorang untuk bimbing dan bantu mereka buat sesuatu tindakan demi mencapai impian dan kejayaan. Selain itu juga, kami harus lebih peka dan faham setiap orang yang memerlukan pertolongan untuk ubah hidup dan tahap kewangan mereka. Tak mudah, tetapi ianya tidak mustahil.

Tanya lagi, kenapa penting 1 juta ni? Rugilah seseorang itu terutamanya usahawan yang ada mindset tak pentingkan untuk ada followers atau raving fan dalam perniagaan mereka. Siapa sebenarnya followers ni? Mereka boleh terdiri daripada berbagai lapisan masyarakat. Tetapi tetapkan dalam fikiran anda, mereka adalah pelanggan, client dan duta anda sebenarnya.

Dr Azizan Osman sendiri ada berpesan, jangan dengar suara-suara sumbang biawak yang cakap berapa ramai followers tak penting, yang penting adalah buat duit. Tapi, bila follower anda sikit potensi anda buat duit untuk jangka masa panjang juga sikit.

Jangan jadi usahawan yang kurang cerdik dan dengar cakap orang yang kita pun tak tahu apa kejayaan yang mereka dah capai. Lagi bagus kita dengar cakap mentor yang dah terbukti ada proven result dan yakin dengan pilihan diri sendiri.

 
Hak Cipta Terpelihara 2017 © Richworks International Sdn. Bhd.
Open Chat
1
Close chat
Hello! Thanks for visiting us. Please press Start button to chat with our support :)

Start