Keperitan Hidup Jadi Pembakar Semangat ‘Wanita Besi’ Ini

oleh Team Richworks pada 23 March 2018

Tak ada orang yang nak dilahirkan susah dalam hidup dia. Tapi ramai yang jadikan susah tu satu alasan dan salahkan takdir.

Tonton perkongsian Puan Noor Farahdilah Najmuddin yang jadikan dugaan dalam hidup dia satu pembakar semangat untuk dia ubah hidup dan jadi #AnakDidikDrAzizan yang berjaya.

Tonton perkongsian beliau sekarang dalam showcase IMKK Mac 2018.

 

Adakah Anda Seorang LEADER Yang LEMAH?

oleh Team Richworks pada 23 March 2018


Leader atau ketua dalam sesebuah organisasi, tak kiralah organisasi syarikat, bisnes, atau keluarga sekalipun, jika anda tiada atau kurang rasa empati, anda bukan seorang ketua yang baik. Apa itu empati? Empati ialah kapasiti diri anda untuk memahami dan merasai apa yang dilalui oleh individu lain dalam konteks diri anda sendiri. Ia bermaksud anda mampu untuk faham dan rasa apa yang orang lain rasakan, seolah-olah anda yang sedang berada dalam situasi itu. Anda bukan setakat tahu, tapi juga faham dan hadam. Anda mampu untuk lihat setiap satu perkara yang berlaku itu pada beberapa sudut yang berbeza. Jika anda tiada empati, kemungkinan besar sifat kepemimpinan anda sudah hampir mati.

Kedua, anda bukan seorang ketua yang bagus jika anda takut untuk menghadapi sebarang perubahan. Perubahan penting untuk menaiktaraf diri dan anak buah. Setiap perubahan yang berlaku pasti ada pro dan kontranya tapi itulah risiko yang perlu diambil oleh seorang ketua yang berkaliber. Ketua yang tak mampu mengadaptasi pada perubahan akan ketinggalan dan ditinggalkan.

Terlalu berkompromi. Anda hebat jika tahu pada situasi mana perlu anda terima pendapat anak-anak buah. Tapi anda lemah jika anda terlalu kerap mengalah dengan idea mereka dan tidak tegas dengan pendapat anda. Anda perlu tahu menilai dan membuat keputusan untuk memilih mana satu yang terbaik untuk organisasi anda.

Jika anda terlalu suka mengarah atau bahasa mudah – bossy, berhenti sejenak dan fikir semula. Bagus jika anda mampu membuatkan anak buah anda mendengar setiap arahan tanpa gagal. Tapi adakah anda berikan mereka peluang untuk buktikan mereka itu sebenarnya berguna dan bukan pak turut semata-mata? Disini anda perlu tahu mereka hormat atau takut pada anda. Anda sebagai ketua perlu mengetuai dan memandu dengan contoh terbaik. Bukan mengarah 24 jam! Dan di sini juga keseimbangan antara sikap bossy dan kompromi harus ada.

Anda ketua yang hebat jika anda tahu dan mampu untuk membuat keputusan. Biar besar atau kecil, anda tidak was-was dan anda bukan seorang yang hanya tahu berangan atau cakap tidak serupa bikin. Jika anda mahukan A, anda buat tindakan dan ambil keputusan yang akan menjurus kepada A. Jika anda masih ragu dalam membuat keputusan, anda adalah ketua yang kurang keyakinan diri!

Sebagai seorang ketua yang berkaliber, anda perlu tahu membezakan antara hubungan peribadi dan hubungan profesional. Sungguhpun anak buah anda adalah rakan atau saudara anda, bila ianya berkaitan hal-hal profesional, anda perlu bertindak rasional. Salah tetap salah dan benar tetap benar. Tiada istilah benar kerana dia keluarga, atau salah kerana dia musuh.

Tanya diri anda. Adakah anda menghabiskan masa sehari suntuk di pejabat sahaja atau anda bekerja mengikut waktu yang ditetapkan dan selebihnya adalah waktu untuk diri dan keluarga? Jika anda digelar orang yang terlalu kuat bekerja atau pak jaga di pejabat, anda bukan seorang ketua yang bagus. Ketua yang bagus mampu membahagikan masa antara kerja dan rehat dengan betul. Ia penting kerana amaun rehat yang tubuh dan minda anda terima memberi kesan pada keupayaan untuk anda membuat keputusan.

Anda tak malu dan gila kuasa? Jika ya, anda perlu hentikan tabiat itu! Ketua yang baik tahu bila waktunya untuk mereka tawarkan diri membuat sesuatu kerja, dan bila pula masanya untuk mereka serahkan tugas pada individu lain yang lebih layak. Anda tak boleh conquer semua. Anda perlu divide & conquer.

Sekarang, anda sudah tahu dimana letaknya tahap kepimpinan anda? Anda seorang ketua yang lemah, sederhana atau berkaliber? Anda yang tentukan siapa diri anda!

 

Selain Manfaat Kesihatan, Apa Lagi Yang Boleh Anda Beri Pada Pekerja Anda?

oleh Team Richworks pada 23 March 2018


Kebanyakan syarikat-syarikat besar yang memiliki ratusan pekerja rata-ratanya memberikan manfaat kesihatan dalam bentuk insurans perlindungan medikal mahupun dental dan sebagainya. Anda mungkin mahu memberikan manfaat yang sama pada pekerja anda, tapi anda dapati ia masih belum kos efektif bagi anda. Apa agaknya manfaat lain yang serupa boleh anda tawarkan?

Beri gaji yang mencukupi untuk untuk bantu mereka dapatkan perlindungan sendiri.

Kos perlindungan perubatan mungkin besar jika ia adalah untuk keseluruhan syarikat sebab anda mungkin akan perlu melindungi seluruh ahli keluarga mereka! Jadi anda mungkin boleh ambil langkah alternatif dengan tukar kos itu kepada bonus tambahan pekerja atau gaji mereka. Mereka kemudian boleh memilih untuk dapatkan pelan perlindungan peribadi ataupun keluarga mengikut kesesuaian mereka.

Beri peluang kebebasan ruang untuk bekerja

Zaman dimana internet boleh dicapai dimana sahaja ini membuatkan anda tak perlu ke pejabat sekalipun untuk bekerja. Anak muda sekarang lebih suka jika mereka boleh bekerja tanpa terikat dengan peraturan pejabat. Sebagai ganti pada insurans perubatan mereka, anda boleh beri mereka kebebasan untuk bekerja dari rumah sehari seminggu, atau seminggu sebulan, ataupun mereka boleh bekerja terus dari rumah secara sepenuh masa atau separuh masa. Dan jika diberi pilihan antara kad medikal atau kebebasan memilih waktu kerja, pasti ramai anak muda akan memilih alternatif kedua.

Beri lebih masa yang fleksibel atau waktu bercuti

Antara pilihan yang boleh anda pertimbangkan ialah dengan beri mereka masa bekerja yang fleksibel. Apa penyebab utama mereka boleh dihinggapi penyakit atau menjadi asbab untuk mereka gunakan perlindungan perubatan mereka? Tentulah stres! Stres adalah sumber utama bagi kebanyakan sakit-sakit pening mereka. Jadi, kurangkan stres mereka dengan beri kelonggaran waktu bekerja. Biar mereka ada keseimbangan dalam hidup antara kerja dan rehat. Beri mereka ruang untuk bercuti bila mereka perlu.

Jadi lebih kreatif

Bagaimana untuk anda jadi lebih kreatif berbanding syarikat saingan anda dalam mengawal masalah pekerja yang sering bertukar ganti?

Anak-anak muda yang bakal menerajui syarikat-syarikat anda kelak tidak lagi tertarik dengan tawaran insurans perubatan, sebaliknya akan lebih gemar pada syarikat yang menawarkan lebih kebebasan. Contohnya, syarikat yang menyediakan skim makanan bufet, tawaran tiket-tiket percutian, dan juga tawaran persekitaran kerja yang menyeronokkan danceria. Anda mungkin boleh sediakan pantri yang lebih wow dari segi stok makanan, kafe mini di dalam pejabat, percutian atau sesi makan-makan bulanan bersama staf atau barangkali boleh membina ruang rehat dan santai khas unuk pekerja anda.

Jadi lebih kreatif tak semestinya anda akan melabur lebih banyak kos terhadap pekerja. Yang penting, beri mereka ganti yang setara atau lebih baik lagi jika anda tak mahu beri mereka perlindungan perubatan yang mungkin merupakan kos besar bagi anda. Bila pekerja anda gembira dan selesa, mereka akan kurang sebab untuk jatuh sakit kelak!

 

Pemasaran Digital – Bagaimana Anda Mahu Bersedia?

oleh Team Richworks pada 23 March 2018


Anda perlu bersedia dari dulu lagi untuk menempuh fasa digital ini sebenarya. Tapi jika anda masih baru dan mahu berjinak-jinak, tak mengapa. Lambat adalah lebih baik dari tak buat langsung! Kenapa anda perlu berada dalam keadaan digital? Kerana pelanggan masa kini sudah tidak lagi bergantung pada stor fizikal atau cara konvensional untuk membeli belah. Mereka lebih suka berbelanja pada keselesaan di rumah sahaja. Klik-klik sampai! Jadi bagaimana anda boleh digitalkan bisnes anda?

Mesra-mudah alih / mobile-ready.

Anda perlu bina satu rekaan web dalam format yang lebih ringkas dan mobile-friendly. Dan jangan lupa disamping itu ialah strategi bagaimana anda nak tembusi pasaran pelanggan anda melalui hujung jari mereka. Ada kajian menunjukkan bahawa enjin carian menggunakan peranti mobil kini sudah melebihi peratusan penggunaan melalui komputer. Apa maknanya? Maksudnya, anda perlukan satu proses dan sistem baru yang lebih efektif dan interaktif untuk berurusan dengan pelanggan melalui telefon bimbit mereka.

Konten yang sesuai

Konten yang sesuai akan buat pelanggan anda sentiasa mahu berurusan dengan anda. Anda perlu tahu siapa sasaran anda dan apa konten yang mereka mahukan. Ia komunikasi dua hala antara anda dan pelanggan. Jika anda mampu untuk teka dan dengar dengan teliti kemahuan mereka, anda akan jadi raja!

SEO – Search Enjin Optimization / pengoptimuman enjin carian.

SEO adalah pelaburan jangka panjang anda. Ia bukan projek jangka pendek. Jangan buat SEO separuh jalan. Pastikan ia selari dengan konten web anda. Pastikan anda sentiasa kemas kini web anda berdasarkan pengumuman-pengumuman Google. Pelanggan anda hampir 100% menggunakan internet untuk buat segala kerja dan mencari segala informasi. Jadi anda perlu pastikan nama anda adalah teratas dalam senarai carian mereka.

Digital bukan bermaksud Media sosial.

Media sosial ialah satu platform digital tapi keseluruhan pemasaran digital bukan hanya bergantung pada media sosial semata-mata. Ia lebih banyak lagi. Peniaga terutamanya perlucepat untuk tangkap segala perubahan-perubahan waima yang kecil sekalipun sebelum perubahan tersebut menjadi ketinggalan. Dunia digital termasuklah konten pemasaran, bookmark, video, SEM, geo-target dan lain-lain. Ibarat kata-kata Scott David Cook, ‘Sebuah jenama kini bukan lagi apa yang kita beritahu pada pelanggan, tapi apa yang pelanggan kita beritahu pada pelanggan lain.’

Pemasaran digital ini jika anda lakukannya dengan tepat dan cepat, anda mampu untuk beri impak yang besar dalam jangka masa yang lebih panjang. Anda perlu sentiasa pastikan konten anda pada tahap optima. CTA anda perlu sentiasa tepat dan ianya pasti bukan sesuatu yang anda boleh dapat dalam sekelip mata. Anda perlu cuba, cuba dan cuba sampai jaya kemudian konsisten dan komited melakukannya.

Teknologi yang kian pesat berkembang ini takkan pernah berhenti. Jenama dan konten anda harus seiring dengan pembinaan kualiti produk dan juga wajah pembungkusan produk itu sendiri. Apa-apa pun, dunia digital ini pasti memberikan anda lebih banyak keuntungan jika anda tahu apa yang patut anda laksanakan.

 

7 Realiti Berkaitan Kesihatan, Kegembiraan Dan Kejayaan.

oleh Team Richworks pada 23 March 2018


Yang paling utama ialah kita perlukan tidur yang cukup dan sosial media yang kurang. Pastikan malam hari kita bukan dipenuhi dengan aktiviti scroll instagram & facebook atau chatting hingga lewat pagi.

Anda tahu tidur penting untuk kesihatan tubuh tapi masih bertegas tak mahu tidur. Kenapa? Tidur itu satu nikmat! Melainkan anda ada masalah insomnia atau ada penyakit sleeping beauty disorder.

Rehat

Anda perlu rehat. Manusia adalah satu-satunya ciptaan Tuhan yang semakin gemar mengurangkan waktu tidur mereka. Tahukah anda apa kesannya? Ia beri kesan buruk pada memori, sistem imun dan prestasi kerja. Semuanya akan tergugat. Anda akan ada masalah mengawal berat badan, sering jatuh sakit dan macam-macam lagi. Tahukah lagi bahawa tidur adalah satu indikator utama kegembiraan, kesihatan fizikal dan juga mental anda? Ada individu yang boleh tidur seperti biasa, dan ada yang hanya boleh tidur pada waktu-waktu tertentu. Jadi sesuaikan waktu tidur anda dengan sistem jam biologi tubuh anda. Tak perlu yakinkan penggera anda untuk berbunyi pada jam 5 pagi jika anda tak mampu untuk bangun. Setkan waktu tidur dan bangun anda supaya anda tidur dengan cukup. Jika anda dah cuba untuk kononnya berdisiplin bangun awal tapi kemudian anda sentiasa letih dan tak bermaya, tukar strategi itu.

Buat satu kerja dalam satu masa.

Komposisi otak manusia sebenarnya bukan untuk buat semua perkara dalam satu masa – mutitasking. Tak perlu yakinkan diri anda bahawa anda boleh. Paling hebat pun kita hanya boleh switch task / ubah kerja dari A ke B dengan cepat tapi ini boleh mengakibatkan produktiviti dan prestasi kerja kita menurun. Kerana setiap kali anda bertukar-tukar tugasan, anda perlu bina fokus anda kembali dan untuk fokus, anda sekurang-kurangnya akan ambil masa 15 minit. Antara TV dan membalas emel, pilih satu. Antara mesyuarat dan sibuk membalas whatsapp atau mesej, pilih satu. Dan antara tugasan A dengan tugasan B di internet, pilih satu. Fokus dan siapkan segera.

Ketakutan bukan indikator motivasi yang terbaik.

Ada orang buat sesuatu dan ingin capai sesuatu kerana mereka takutkan sesuatu. Jangan menakut-nakutkan pekerja anda atau rakan kerja anda untuk suruh mereka buat sesuatu. Sebaliknya berikan motivasi lain. Contohnya melalui perubahan idea yang mereka ada tentang budaya syarikat, organisasi dan individu mengenai sesuatu kerja, mahupun melalui insentif-insentif yang boleh mereka perolehi. Anda tak boleh hanya fokus pada keuntungan syarikat atau nilai ekonomi sahaja sebaliknya perlu fikirkan mengenai keselesaan dan makna pada sesebuah pekerjaan itu juga.

Kejayaan perlukan kerja keras.

Menjadi usahawan sangat memerlukan anda untuk berusaha, dan bersabar. Menempa kejayaan selalunya bererti anda perlu korbankan waktu rehat, hujung minggu, waktu lepak dan tumpukan sepenuhnya pada komitmen kerja. Namun begitu anda perlulah bijak menyeimbangkan hidup anda. Anda perlu konsisten dan sentiasa buat penambahbaikan selain perlu bersedia untuk buat perkara yang sama dalam jangka waktu yang panjang.

Anda tak pernah betul.

Selalu tak anda alami situasi dimana perkara yang anda rasa betul kelmarin, hari ini ianya sudah menjadi salah? Dulu orang percaya dunia itu rata bukan bulat. Dulu juga orang percaya Bumi ialah titik tengah galaksi. Dan berlalunya waktu dengan pelbagai kajian membuktikan ianya salah. Jadi tak mengapa jika sekali sekala anda ada rasa ragu atau was-was. Ia buatkan anda lebih berhati-hati untuk buat sesuatu. Ia lebih baik dari berlagak tahu semuanya, dan ia buat anda lebih jujur dan tidak riak. Malah ia akan bantu memotivasikan diri untuk tambah lebih ilmu lagi dan lagi.

Media sosial tak baik untuk anda.

Penggunaan media sosial seringkali dikaitkan dengan kesedihan, depresi, kesunyian dan lain-lain. Masalahnya ramai yang memilih untuk menggunakan saluran media sosial itu untuk menunjukkan perkara-perkara baik dan gembira sahaja berbanding apa yang sebenarnya berlaku. Itu menjadikan anda selalu dan suka untuk membanding beza kehidupan anda dengan orang lain yang tak semestinya gembira pun! Jadi ia akan buat anda lagi depresi, cemburu, rasa terpinggir dan rasa tak cukup sentiasa. Anda menjadi pengejar ilusi! Bilamana anda sudah tidak lagi rasa gembira melihat kegembiraan orang lain, anda perlu berhenti seketika. Dan mulakan semula interaksi sosial peribadi anda secara realiti dan bukan virtual pada paparan skrin sahaja.

Kita perlukan interaksi sosial. Bukan interaksi skrin sosial.

Mereka yang memiliki hubungan yang kukuh antara keluarga dan komuniti terbukti hidup lebih lama. Bandingkan saja zaman atuk nenek yang tiada kemudahan internet dan gajet, mereka lebih bahagia, dan sihat berbanding anak-anak zaman sekarang. Skil interpersonal mereka juga lebih hebat berbanding kita.

Mengetik suka di facebook bukan interaksi. Ia tak buat anda rasa lebih rapat dengan seseorang seperti bila anda jumpa dan borak dengan mereka. Pergilah bersiar-siar dan bina perhubungan sosial. Sertai kelab atau perjumpaan mahupun kelas senaman.

Sebenarnya 7 poin ini anda semua dah pun tahu tentangnya tapi masih lagi tidak ambil kisah. Berhenti kata yang anda akan mula bercakap berbanding menulis di skrin. Cakap sahaja tak berguna jika anda tak bertindak. Semoga hidup kita semua lebih bahagia, sihat dan gembira kelak.

 

Coaching MMM – Biar Dikata Bodoh, Asal Bukan Sombong Dan Bodoh

oleh Team Richworks pada 23 March 2018

Malu bertanya sesat jalan,
Malu berdayung perahu hanyut.

Nampak biasa bukan peribahasa melayu ini. Tapi impaknya pada kehidupan sangat besar. Biar dikata bodoh, jangan disangka sombong. Apa salahnya mengaku sesuatu yang tidak kita tahu? Sekurang-kurangnya dapat ilmu. Bayangkan jika kita tak tahu, tapi diam saja membisu, satu habuk pun tak dapat! Yang memberitahu tu menipu atau tidak, pandai atau tidak, itu belakang cerita. Kalau dia tipu, dia bakal dapat karma. Kita ni apa usaha untuk tahu apa yang kita tak tahu? Asyik sibukkan dengan prasangka – entah-entah tipu, entah-entah tak betul, dan macam-macam lagi permainan buruk minda, sampai bila pun anda tak akan kemana. Duduklah di situ, panggil pelanggan cara lama, sampai ke tua. Untung kalau pelanggan datang. Kalau tak ada? Tutuplah kedai, bungkuslah bisnes.

Tahniah dan syabas pada para peserta MMM Super Supreme yang berjaya hadir pada sesi coaching kumpulan 17 Mac lalu di IDCC. Mereka tak malu mengaku apa yang mereka salah, apa yang mereka tak tahu. Dan hasilnya? Jualan mereka bukan saja meningkat 50%, malah ada yang 100-300% lebih tinggi berbanding sebelum menyertai MMM dan sesi coaching. Tidak hanya bertumpu pada jualan, tapi pada permasalahan mereka dalam bisnes. Biar remeh atau besar alam sekalipun, mereka sudah ada tempat untuk meminta tunjuk ajar, sudah ada pilihan jalan penyelesaian dan sudah lapang fikiran. Barulah hati senang dan bersemangat untuk bina lebih dan lebih lagi pendapatan.

Tanpa guru, anda memang boleh berjaya. Tapi jika ada guru, ilmu yang anda ada lebih hebat hasilnya. Anda lebih yakin, pasti, dan fokus selain jelas dengan hala tuju pilihan anda. Anda ada tempat bertanya yang fasih dan hak. Anda tahu jawapan yang anda terima itu terbukti dan berkesan berdasarkan pengalaman sahabat dan rakan bisnes. Apa beza anda dengan mereka yang hadir di sesi MMM Coaching Sabtu lalu? Mereka sudah certain, sementara anda masih lagi ragu-ragu! Dan perasaan was-was itu adalah pembunuh upahan paling handal dalam bisnes anda.

Hilangkan ragu dan was-was, buat pilihan dan keputusan bijak dalam bisnes, aplikasikan ilmu yang tepat, insyaAllah hasil pasti mengagumkan. Jumpa anda nanti di MMM Coaching seterusnya!

 

ICM PREMIER. Fasa Baru Cabaran Bisnes Global

oleh Team Richworks pada 23 March 2018

Benarlah bagai dikata orang lama, jika mahu mencari ilmu, biar dikuasai seantero dunia. Barulah ilmu yang diperoleh berkualiti, dan berguna buat kita. Bila sudah berguru pula, biar sepenuh hati, buat sehabis baik, menuntut sehingga hadam segala isi dan pengajarannya. Bukan separuh-separuh, mahupun berkira-kira untuk melabur demi ilmu.

Inner Cirle Meeting bagi Titanium Premier yang berlangsung 19 Mac lalu adalah contoh terbaik insan-insan yang mahu menguasai ilmu perniagaan sedalam-dalamnya. Berlangsung di Intercontinental Kuala Lumpur para Premier tekun menelaah ilmu perniagaan baru, mencari solusi dan memantapkan lagi ruang-ruang kosong dalam syarikat, selain saling berdiplomasi dan berdebat bersama mentor dan ahli circle dalam mencari kata putus yang terbaik buat perniagaan masing-masing. Sisi santai ilmu mereka dipenuhi dengan agenda seperti limousine ride yang bertujuan untuk menimbulkan rasa ‘Be, Do, Have’ dalam diri ahli Premier. Selain itu, mereka turut dibawa bersiaran di atas Putrajaya River Cruise sewaktu sesi coaching dijalankan.

Bukan mudah untuk kekal senang dan kekal berada dalam lingkungan Premier – sebuah ikatan yang rapat dan erat antara Mentor dan Mentee yang dipilih khas bagi setiap penggal. Namun bila saja mereka sudah termaktub dalam Premier, manfaat yang diperoleh bukan calang-calang. Networking pada skala berbeza, daya penyelesaian masalah pada tahap yang lebih hebat, dan pastinya pulangan yang lebih memberangsangkan.

Diselia dan diatur secara personal, Mentor memandu arah tuju perniagaan dan syarikat menteenya ibarat memacu kejayaan perniagaan sendiri. Tiada prejudis, tiada ‘aku untung-kau rugi’, dan tiada selindung. Segala peluang yang ada, seperti pelabur, lubuk pasaran, risiko, semuanya dihampar terang-terangan. Tinggal lagi mahu ikut dan nikmati keuntungan pecah siling atau tolak dan menanti waktu rugi.

Inner Circle Meeting kali ini lebih menumpukan pada cabaran menstabilkan dan mengembangkan lagi bisnes yang rata-rata semuanya sudah hampir pada tahap global atau sudah masuk pada fasa awal peringkat ini. Cabaran baru, fasa baru, fokus yang sama dengan matlamat yang lebih jauh kehadapan. Cabaran-cabaran ini tidak lagi berlegar pada lingkungan peribadi, staf dan persaingan industri sahaja, tapi menjangkau lebih lagi. Mereka harus tahu dimana mereka pada masa 10 tahun yang akan datang. Apakah kedudukan bisnes mereka 10 tahun ke hadapan? Apa cabaran yang perlu mereka lalui lagi 10 tahun ini? Mereka perlu bersedia dengan persoalan dan jawapannya sekali supaya langkah mereka sentiasa teratur dan tidak tersadung dengan ujian-ujian bisnes.

Kita ambil saja contoh 2 orang otai Premier yang masih gigih berguru walaupun jualan bulanan mereka sudah mencecah hingga RM 5 juta. Jika difikir-fikir, mereka sepatutnya sudah boleh duduk rehat di rumah tak perlu sibuk berguru. Tapi kenapa? Kerana mereka sudah berada pada level yang cabarannya bukan biasa-biasa. Mereka perlu pula mendidik tonggak utama bisnes mereka supaya misi mereka selaras, haluan mereka tetap seiring dan supaya key person mereka tidak berasa selesa pada tahap yang sama. Cabaran pengurusan manusia itulah yang paling kritikal dalam bisnes! Lagi-lagi bila berhadapan dengan tidak kurang dari 5000 stokis dan ejen seluruh Malaysia. Jika 1 orang punyai 10 ragam, apalagi keseluruhan team? Dan sudah pasti pula cabaran pengurusan manusia itu adalah cabang yang 100% berbeza dengan pengurusan syarikat. Jika dulu mereka hanya fokus mengurus syarikat, kini dengan rezeki yang bercambah, tanggungjawab mereka turut berubah dan bertambah.

Begitu terkesan dengan ombak cabaran yang sangat berbeza ini membuatkan ada antara Premier ini seakan mahu putus asa dan berhenti setakat ini sahaja. Namun setiapkali itulah Mentor mereka mengingatkan kembali apa matlamat asal utama perjuangan mereka dahulu. Mentor inilah yang membuatkan mereka kembali nampak poin-poin penting yang mereka harus terus kuasai dan takluki untuk kembangkan lagi empayar mereka. Jangan disangka orang berjaya ini kebal dari sebarang penyakit emosi dan serangan luar yang bertubi-tubi. Guru yang mereka ada itu ibarat pendinding dan penguat disebalik tabir perniagaan mereka. Jika mereka hanya bergerak sendiri, berfikir dan menguruskan semuanya sendiri, berapa lama agaknya mereka mampu bertahan? Jika tiada Mentor yang mampu untuk melihat the bigger picture, siapa yang mereka mahu harapkan untuk tegur dan beri nasihat?

Disebalik kuat dan gahnya sesebuah jenama dan perniagaan pasti ada Mentor dan penasihat khas dibelakangnya. Itulah apa yang ahli Premier dambakan selagi mereka bergelar Titanium Premier. Dan Dr Azizan Osman inilah yang paling setia memberikan tunjuk ajar pada mereka semua.

Anda mampu untuk jadi seperti mereka? Selama 3-5 tahun berguru dengan mentor yang sama, tapi setiap kali juga menyelesaikan situasi yang berbeza. Semakin rumit, kompleks dan berselirat! Tapi bila mereka konsisten, tekun, dan komited, hasilnya sangat mengagumkan. Persoalan anda mampu atau tidak itu hanya masa yang akan tentukan. Yang utama, anda mahu atau tidak untuk kaya dan berjaya seperti mereka? Jika mahu, bertindak sekarang dan kejar matlamat anda bersama kami hari ini.

 

Bisnes Tanpa Aliran Tunai Adalah Bisnes Yang Sedang Sakit Tenat!

oleh Team Richworks pada 19 March 2018

Anda ada bisnes. Anda mungkin buat dropship, agen, stokis atau anda ada kedai sendiri. Anda mungkin juga dah ada produk sendiri. Tahniah!

Soalan ini memang kami nak tanya tepat kepada anda. Serius cakap, adakah anda betul-betul tahu ke mana setiap sen duit bisnes anda pergi? Adakah anda tahu keluar masuk duit bisnes anda setiap hari? Adakah anda tahu dengan jelas, apa perbelanjaan keluar anda dan berapa jumlah duit masuk setiap hari?

Bagus kalau anda dah tahu, tapi masalah utama dalam bisnes ialah, ramai pemilik bisnes, tak kira berapa besar saiznya tak tahu dengan jelas aliran keluar masuk duit bisnes. Mereka tak sedar, ke mana duit bisnes yang masuk itu dibelanjakan. Tiada rekod yang bagus. Tiada persediaan untuk perbelanjaan setiap bulan.

Ramai peniaga yang risau kerana katanya bisnes tak buat duit. Ramai juga yang ketakutan sebab tak tahu macam mana nak bayar bil dan tanggung kos sebab kata mereka bisnes tak ada duit. Sebenarnya, jika anda terima sales setiap hari, memang bisnes ada buat duit, maslahnya anda tak tahu ke mana dibelanjakan duit sales setia hari.

Bila anda tak ada rekod berapa duit masuk dan berapa yang dibelanjakan, anda akan ada masalah untuk kawal perbelanjaan, dan untuk buat budget perbelanjaan. Akibatnya, ramai usahawan ada masalah nak bayar bil, nak bayar gaji pekerja, nak beli stok dan bayar supplier kerana, pada waktu sepatutnya mereka buat pembayaran dan perbelanjaan, duit bisnes mereka TAK ADA!

Peniaga yang tak tahu dengan jelas berapa duit masuk dan keluar dalam bisnes mereka akhirnya akan rasa penat berniaga sebab mereka tetap akan hadapi masalah duit tak cukup. Nak besarkan perniagaan dan tambah stok pun tak mampu sebab asyik tak cukup budget. Akibatnya, setiap masa anda terpaksa teruk-teruk buat sales tapi tak nampak hasilnya.

Jika anda tahu ilmu aliran tunai bisnes atau Cash Flow, anda akan tahu macam mana nak set target bisnes, berapa anda nak capai, kerana anda nampak jelas, apa yang anda nak buat dengan duit bisnes dan bila anda nak gunakannya.

Tonton sekejap perkongsian wanita ini, tentang apa masalah bisnesnya dan apa yang beliau boleh perbaiki selepas tahu ilmu urus cashflow.

Jika anda rasa PENTING untuk tahu ilmu urus aliran duit masuk dan keluar bisnes anda, jika anda rasa risau dan takut bisnes anda tak boleh berkembang dan seterusnya akan gagal kerana anda tak tahu urus aliran tunai bisnes anda, kami nak tawarkan anda satu sesi ilmu yang boleh bantu anda urus cashflow/aliran tunai dengan lebih baik.

Smart Cashflow Management – adalah program satu hari padat dengan ilmu pengurusan aliran tunai, yang akan disampaikan dalam bahasa yang mudah, dan anda tak perlu lulus cemerlang subjek akaun untuk memahaminya!

 

10 Tahun Berniaga Dapat Penat Je! Wanita Ini Asyik Kena Perli Akibat Bisnes Tak Jadi Apa Sehingga Tak Mampu Nak Bayar Duit Rumah!

oleh Team Richworks pada 16 March 2018


Bila berbisnes bertahun-tahun dan tak jadi apa, tak ada hasil, tak untung dan tak buat duit, agak-agak anda apa akibatnya?

Sanggup ke hadap caci maki orang dan kata-kata perli sebab bisnes anda tak berjaya?

Sanggup ke tengok hutang yang semakin banyak, sampai pihak bank terpaksa hantar surat-surat merah dan surat amaran kepada anda?

Dan apa perasaan anda bila nama terpaksa diblacklist, pihak bank bersedia nak tarik balik rumah atau kereta kerana anda dah berbisnes bertahun-tahun tapi tak buat hasil langsung?

Anda mungkin rasa ini tak mungkin terjadi kepada anda, TAPI inilah hakikatnya!

Bila anda berbisnes dan tak buat duit, tak buat untung dan tak berikan hasil, anda akan ada potensi besar untuk hadapi krisis kewangan peribadi dan bisnes, dan ini adalah ketakutan sebenar seorang usahawan.

Kami nak ajak anda tonton video Puan Laili Raoh, pemilik iChantique yang berkongsi kisah dengan ada tentang apa yang terjadi kepada hidup beliau, walaupun dah 10 tahun berniaga, beliau masih lagi terpaksa hadap berbagai isu kewangan kerana berniaga tanpa ilmu.

Kami nak maklumkan kepada anda para peserta IMKK Mac 2018 bahawa kami akan adakan Sesi Open Day Richworks dan anda para peserta IMKK Mac menerima JEMPUTAN KHAS dari kami.

Sesi Open Day ini akan diadakan pada 19 Mac 2018 (ISNIN) bermula dari jam 9.00 pagi dan anda akan dapat sesi konsultansi bisnes percuma dari Team Richworks.

Pastikan anda hadir. Macam dah lama kami tak jumpa anda…
Dan kami yakin anda ada banyak perkara untuk tanya kami tentang perjalanan kejayaan anda selepas IMKK. Jadi, ambil peluang ini.

 

Risau Sebab Sales Tak Tinggi, Kenapa Sanggup Lepaskan Peluang Terakhir Ke MMM Coaching Bersama Dr Azizan Osman?

oleh Team Richworks pada 15 March 2018


Ada 5 perkara yang selalu dirisaukan oleh usahawan seperti anda.

  • Tak boleh nak buat sales yang sentiasa tinggi
  • Tak tahu macam mana lagi cara untuk capai target sales
  • Risau sebab stokis dan agen/dropship tak cukup ramai
  • Takut pelanggan lari kepada pesaing
  • Malu sebab bisnes tak naik-naik, dan tak berkembang.

Kalau dah risau, apa tindakan anda peru buat?  Risau, takut, bimbang semuanya akan wujud bila anda tak ada certainty dalam tindakan.  Certainty hanya akan timbul bila kita tahu dengan jelas, ada ilmu yang dah terbukti berhasil bila orang lain buat, dan bila kita nampak result dan hasilnya.

Jadi, kenapa anda tak nak ambil peluang untuk hadir ke sesi MMM Coaching terakhir anda bersama Dr Azizan Osman ini?  Kenapa anda nak terus berniaga dengan kerisauan?  Sedangkan anda dah ada peluang depan mata untuk anda hadir dan dapatkan ilmu?

Terima kasih untuk anda yang dah konfirmkan kehadiran.  Untuk anda yang belum, kami sarankan anda segera sahkan kehadiran kerana komitmen anda untuk hadir menentukan kejayaan anda selepas ini, InsyaAllah.

Sementara tu tonton sekejap video coaching ini.  Inspirasi untuk anda hadir.

 
Hak Cipta Terpelihara 2017 © Richworks International Sdn. Bhd.
Open Chat
1
Close chat
Hello! Thanks for visiting us. Please press Start button to chat with our support :)

Start