8 Perkara Tentang Pengurusan Kewangan.

oleh Azizan Osman pada 27 April 2017

8 Perkara Tentang Pengurusan Kewangan - 000

Ramai orang boleh buat duit tapi ramai orang tak tahu bagaimana nak uruskan duit.  Ada orang yang jadi hamba duit, ada orang yang hidupnya huru hara kerana duit.  Duit tak bersalah, tapi kita yang tiada ilmu pengurusan duit yang menyebabkannya berlaku.

2 hari saja lagi para peserta yang telah mendaftar ke Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK) akan berhimpun di Ideal Convention Center (IDCC), Shah Alam.  Sepanjang program 3 hari ini, banyak perkara yang akan dipelajari termasuklah ilmu bagaimana nak buat RM1 juta yang pertama, dan bagaimana nak bina kewangan anda dan kenapa perlunya kita bina tahap kewangan yang lebih kukuh.

Kami nak kongsikan sedikit 8 perkara yang anda perlu tahu tentang pengurusan kewangan, yang InsyaAllah dapat membantu memberikan sedikit kesedaran kepada anda tentang pentingnya menguruskan duit dengan betul.

1. Ketahui Bagaimana Menguruskan Belanjawan.

8 Perkara Tentang Pengurusan Kewangan - 001B

Menjejaki perbelanjaan harian anda dengan teliti akan memberikan anda kesedaran dan kefahaman tentang berapa banyak wang yang masuk dan di mana ia akan keluar. Ini boleh membantu anda mengurangkan perbelanjaan yang membazirkan dan menambahkan lagi simpanan anda.

2. Jadi Seorang Penyimpan Yang Bijak.

8 Perkara Tentang Pengurusan Kewangan - 002B

Ramai orang hari ini tidak mempunyai simpanan yang cukup untuk menampung bil mereka selama enam bulan yang akan datang dan ramai yang tidak mempunyai simpanan langsung. Oleh itu, jadi seorang penyimpan yang bijak agar ia dapat membantu anda untuk mewujudkan simpanan yang kukuh dan bersedia dengan perancangan kewangan anda untuk waktu kecemasan.

3. Uruskan Pelan Caruman Anda.

8 Perkara Tentang Pengurusan Kewangan - 003B

Sebahagian besar daripada kita mempunyai pelan caruman persaraan, tetapi kita tidak memahami bagaimana untuk mengambil kesempatan daripada manfaat yang ditawarkan oleh pelan tersebut. Dengan ilmu kewangan, anda akan dapat memaksimakan keuntungan pelan caruman anda.

4. Elakkan Perangkap Hutang.

8 Perkara Tentang Pengurusan Kewangan - 004B

Hari ini, terdapat lebih banyak cara untuk seseorang masuk ke dalam perangkap hutang berbanding sebelum ini. Ramai di antara kita bermula dengan hutang sejurus kita keluar dari alam persekolahan dengan pinjaman pelajar, hutang kad kredit dan banyak lagi. Program pendidikan kewangan boleh mengajar anda bagaimana untuk mengesan perangkap hutang dan cara-cara terbaik untuk keluar dari apa-apa situasi dan jumlah hutang.

5. Ambil Langkah Kawalan Untuk Keselamatan Persaraan Anda.

8 Perkara Tentang Pengurusan Kewangan - 005B

Ramai orang hari ini tidak menabung untuk persaraan, tetapi ia masih belum terlambat. Anda boleh memikirkan cara terbaik untuk menyimpan untuk hari persaraan anda dengan membuat perancangan bagaimana untuk mencapai matlamat anda. Satu cara terbaik adalah dengan memperuntukkan 10 peratus daripada gaji anda untuk tabung persaraan.

6. Membina Ketenangan Fikiran.

8 Perkara Tentang Pengurusan Kewangan - 006B

Bagaimana anda rasa jika anda tidak perlu bimbang tentang isu-isu kewangan atau persaraan? Dengan jaminan kewangan, ia dapat melegakan salah satu isu yang paling tinggi membuat orang rasa stres atau tertekan dalam kehidupan dan dengan jaminan kewangan, ia juga dapat membantu membina keyakinan kita untuk masa depan.

7. Ketahui Faedah Melabur Dalam Jangka Panjang.

8 Perkara Tentang Pengurusan Kewangan - 007B

Resipi untuk berjaya adalah dengan melabur dalam syarikat-syarikat yang kukuh dan berpegang pada portfolio pelaburan itu untuk satu jangka waktu panjang. Pelabur Unggul Warren Buffet menasihati pelabur bagaimana pelaburan jangka panjang boleh memberi manfaat kepada portfolio mereka contohnya, jika seseorang telah melabur $30 dalam portfolio Nestle pada tahun 1929, pasti ia akan bernilai lebih daripada $5 juta hari ini. Jadi, buat pilihan yang bijak dan bertenang apabila pasaran jangka pendek melalui kemerosotan. Pelabur tidak semestinya hanya cuba melabur atau membeli semasa harga pasaran tinggi, apalagi menghadapi risiko menjual dengan pulangan yang rendah.

8. Anda Boleh Mendidik Anak Anda.

8 Perkara Tentang Pengurusan Kewangan - 008B

Salah satu perkara yang paling penting yang anda boleh lakukan adalah mendidik anak-anak anda bagaimana untuk menguruskan kewangan mereka dengan bijak demi masa depan mereka. Mulakan dengan mendidik mereka dari usia awal lagi bagaimana menjadi seorang penyimpan yang bijak!

#TeamRichworks #ResultMatters

 

6 Harapan Pelanggan Kepada Anda.

oleh Azizan Osman pada 26 April 2017

6 Harapan Pelanggan Kepada Anda - 000

Ramai orang, selepas balik dari Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK) akan berkobar-kobar nak buat bisnes atau nak besarkan bisnes yang ada.  Kalau anda tak percaya, ramai sangat yang kata lepas balik dari IMKK, mereka dah dapat buat ‘extra income’ dengan bisnes yang baru mereka buka atau dah dapat tingkatkan jualan bisnes yang ada ke tahap lebih baik dari zaman sebelum hadir IMKK.

Jadi, kami nak bantu anda yang bakal hadir ke IMKK pada 29 April – 1 Mei ini untuk lebih tahu tentang pelanggan atau bakal pelanggan anda supaya anda dapat bina perhubungan yang lebih baik dengan mereka.

Tak susah pun, ada 6 perkara je yang anda perlu tahu.  Untuk anda yang baru nak daftar ke Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK) pada 29 April – 1 Mei ini, boleh layari www.azizanosman.com/imkk/april2017.

Jom berIMKK Sabtu ini!

1. Servis Terbaik.

6 Harapan Pelanggan Kepada Anda - 001B

Kalau nak tahu apa yang pelanggan kita suka, cuba letakkan diri kita sebagai pelanggan.  Apa yang kita suka dan apa yang kita tak suka?  InsyaAllah tak banyak sangat bezanya.  Ada orang kata mereka sukakan servis yang pantas, tapi apalah gunanya kalau servis cepat tapi semua pun salah, salah ambik order, salah kira harga, salah bungkus dan semua pun salah…

Kadang-kadang, memberikan servis terbaik adalah kunci menyebabkan pelanggan anda datang dan datang lagi.  Siap ajak orang lain pula untuk datang berurusan dengan anda.  Dalam zaman semua orang asyik nak hentam sesama sendiri, sedikit kebaikan dan perhatian yang peniaga beri, InsyaAllah dapat menyentuh hati pelanggan.

2. Sentuhan Peribadi.

6 Harapan Pelanggan Kepada Anda - 002B

Cara anda berkomunikasi, cara anda memberikan layanan kepada pelanggan dan sentuhan peribadi anda boleh menyebabkan pelanggan terpikat.  Zaman sekarang, ramai orang berniaga secara online.  Semua urusan pembelian dibuat melalui media sosial ataupun Whatssap.  Kadang-kadang, pelanggan rasa macam berjual-beli dengan robot!  Semua pun sangat mengikut skrip!

Apa kata, sekali sekala cubalah PM dan Whatssap pelanggan dengan cara biasa, berkomunikasi dan berhubung dengan mereka seolah-olah mereka ada di depan mata.  Tak salah kan…

Jika anda ada kedai, bagus juga jika anda dapat turun padang.  Bila tuan punya kedai sendiri yang bungkus barang dan ambil masa untuk berbual dan bantu pelanggan buat pilihan, ianya akan jadi sesuatu pengalaman yang baik untuk pelanggan.

3. Ingat Nama Mereka.

6 Harapan Pelanggan Kepada Anda - 003B

Sangat menyedihkan bila anda ada pelanggan tetap yang selalu datang ke kedai anda, tapi anda tak pernah ingat nama mereka!  Apa lagi nak ingat cerita mereka.  Yang lagi teruk, anda tak ingat barang apa yang mereka beli banyak-banyak dari anda.

Betul, anda ada ramai pelanggan.  Tapi anda tak perlu ingat semua, cuba ingat beberapa pelanggan yang anda rasa mampu memberi impak besar kepada perniagaan anda seperti pelanggan tetap, pelanggan yang selalu beli dalam kuantiti yang banyak dan pelanggan yang selalu datang bawa rakan-rakan yang berbeza, itu referral namanya.

Ini tak, anda lebih suka ingat pelanggan yang suka komplen supaya bila mereka datang lagi, anda dah tahu nak layan mereka macam mana.

4. Kejutan.

6 Harapan Pelanggan Kepada Anda - 004B

Sedikit kejutan dapat menceriakan hari seseorang.  Tak susah sebenarnya nak pikat hati pelanggan, sedikit kejutan dengan memberikan sedikit diskaun atau potongan harga atau hadiah kecil percuma dapat menggembirakan hati mereka.

Bagus jika peniaga pandai uruskan kos sebaiknya jika mahu tambahkan sedikit kejutan kepada pelanggan.  Apa yang menarik, kegembiraan hasil dari kejutan yang sikit ini akan buatkan mereka bercerita tentang anda kepada teman-teman mereka.

5. Cerita Anda.

6 Harapan Pelanggan Kepada Anda - 005B

Ramai peniaga tak suka bercerita perihal diri sendiri.  Mungkin atas alasan nak jaga status, atau nak jaga personaliti atau mungkin nak cipta sempadan antara peniaga dan pelanggan.

Tahu tak, ramai peniaga, kadang-kadang mereka suka cerita anda kerana mereka nak cari persamaan antara anda dan dirinya.    Kenapa buku motivasi laku keras? Kerana kisah-kisah dalam buku motivasi membuatkan pembaca relatekan diri mereka dengan penulisnya.  Begitu juga dengan pelanggan anda, kadang-kadang mereka beli kerana mereka sama rasa dengan anda.  Jadi, mulakan bercerita kisah anda kepada mereka samada di media sosial atau bila anda bertemu mereka.

6. Luangkan Masa.

6 Harapan Pelanggan Kepada Anda - 006B

Tugas peniaga sebenarnya bukan bungkus barang, bukan timbang barang, bukan memasak di dapur restoran, bukan lap meja dan sapu lantai, tapi tugas sebenarnya ialah untuk buat marketing dan tambah bilangan pelanggan.  Anda hanya perlu luangkan masa dengan pelanggan, dengar masalah mereka, cuba bantu mereka selesaikan masalah dengan produk dan perniagaan anda dan itulah sebenarnya tugas peniaga.

Anda hanya akan berpeluang buat macam ini, bila anda dah ada bisnes yang bersistem.  Maksudnya, bisnes yang dah boleh bergerak tanpa anda perlu buat semua perkara.

Di Richworks, Dr Azizan selalu berpesan kepada anak didiknya, “bantu selesaikan masalah pelanggan dengan produk atau perniagaan anda.”  Dan kami juga membimbing usahawan untuk memiliki perniagaan yang lebih bersistematik, yang lebih terurus dengan setiap ilmu dari Program Richworks supaya lebih ramai peserta program boleh jadi usahawan yang mampu buat duit dari perniagaan dan ada masa untuk menikmatinya. Yang paling penting,  mampu beramal jariah dengan masa dan kemampuan yang ada.

#TeamRichworks #ResultMatters

 

9 Persediaan ke IMKK April 2017

oleh Azizan Osman pada 17 April 2017

000

Cop..cop…ada orang tanya IMKK ni apa?

Ok, untuk yang bertanya, IMKK ialah Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan yang akan berlangsung selama 3 hari bermula dari 29 April – 1 Mei di Ideal Convention Center (IDCC) Shah Alam, dan merupakan satu program yang telah membantu puluhan ribu peserta yang hadir untuk ketahui apa kunci kejayaan hidup yang selama ini tertanam dalam diri, apa tindakan yang patut diambil untuk berjaya dan banyak lagi perkara yang buatkan mereka yang pernah hadir capai kejayaan gila-gila selepas praktikkan semua ilmu yang diajar.

Dan…..

Ramai yang PM kami nak tanya macam-macam info.  Ada yang baru nak daftarkan ahli keluarga dan kenalan.

Ada yang panik sebab hotel dah penuh.

Ada juga yang tanya tentang suhu dewan, tandas kat mana, surau ada disediakan ke?  Dan macam-macam lagi.

Teruja betul semua bakal peserta IMKK April 2017.

Untuk kami bantu 5000 peserta yang bakal hadir ke Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK) April ini, kami nak kongsi dengan anda 9 persediaan yang anda patut tahu dan buat sebelum hadir ke IMKK.  ATAU PM KAMI SEGERA, jika anda ada kemusykilan tentang pendaftaran ke IMKK April 2017.

Rasa macam nak join?  Apa kata layari www.azizanosman.com/imkk/april2017

Jumpa anda di IMKK!

1. Pastikan Daftar Nama Anda & Nama Peserta.

001

Sila pastikan anda daftar nama anda dan nama peserta yang akan pergi bersama anda atau 2 nama peserta yang akan hadir ke IMKK April ini.  Kesilapan ramai peserta ialah, mereka tak masukkan nama peserta-peserta yang bakal hadir.  Jika anda beli tiket dan anda juga peserta, anda perlu juga masukkan nama anda dan peserta seorang lagi.  Jika anda beli tiket dan anda bukan peserta, anda perlu masukkan nama 2 orang yang bakal hadir nanti.

Bukan setakat nama tapi alamat email dan nombor telefon juga. Macam mana nak daftarkan nama peserta?  Kami ada hantar email khas untuk anda daftar peserta, jika tidak anda boleh call 1300 88 2424 atau email ke info@richworks.com.my  untuk kami bantu.

2. Terima Pra-Pakej.

002

Apa itu Pra Pakej?  Pra Pakej adalah maklumat lengkap tentang lokasi, kedai makan, hotel, dan banyak lagi maklumat tentang program IMKK ini.  Ini adalah seumpama senarai dan maklumat  persediaan yang anda perlu lakukan sebelum hadir ke IMKK.

Sebelum anda hadir ke IMKK anda perlu baca dulu Pra Pakej sebagai persediaan awal.  Jika anda tak dapat Pra Pakej ini, anda boleh PM kami sekarang untuk kami bantu.

Nak mudah, anda juga boleh sertai Facebook Group khas untuk IMKK April iaitu http://www.facebook.com/groups/IMKKApril2017 dan berikan nombor kad pengenalan anda untuk kami sahkan.

3. Pastikan Ada Boarding Pass.

003

Nak tahu, lebih dari 6000 orang akan hadir ke Program IMKK April kali ini.  Jadi untuk memudahkan anda dalam proses mendaftar masuk atau check-in, anda perlu print dan bawa Boarding Pass.  Macam nak naik kapal terbang tu!

Boarding Pass ini hanya untuk anda sendiri sahaja.  Anda tak boleh ‘check in’ kan untuk orang lain.  Alaaa…macam naik flight tu?  Mana boleh anda minta orang lain untuk tolong check in untuk anda kan?

Boarding pass ini adalah QR Code yang kami boleh scan masa nak check in kan anda nanti.

4. Check In Awal.

004

Macam nak naik kapal terbang, adalah sangat bagus jika kita check in awal.  Ini bagi mengelakkan sebarang kesulitan bila check in di saat akhir.  Lagipun, anda bayangkan, ada lebih 6000 orang yang akan hadir, jadi bagus untuk anda check in awal.

Kaunter check in akan dibuka sehari awal iaitu pada hari khamis 28 April 2017 dari pukul 2pm – 8pm.  Jadi, tak ada alasan untuk kita lewat-lewatkan check-in.

5. Sihat Dan Komited Nak Ubah Hidup.

005

Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK) mungkin akan jadi program pertama bagi anda yang akan berikan pengalaman paling berbeza, semangat berbeza, aura yang berbeza yang akan menjadikan anda sangat penuh bersemangat dan penuh keterujaan.

Dan, anda perlu komited untuk terus tekun belajar dan komited untuk sentiasa berada di dalam kelas dan sedut semua ilmu yang akan dikongsikan oleh Dr Azizan Osman.  Sekali anda keluar dewan, anda mungkin terlepas bahagian paling penting yang mungkin akan mengubah hidup anda.

Jadi, pastikan anda berada dalam keadaan sihat dan terus komited kerana mungkin inilah peluang anda untuk ubah dan perbaiki tahap hidup anda ke satu tahap yang jauh lebih baik.

6. Parking Betul-Betul!

006

Dalam keterujaan kita nak menuntut ilmu, janganlah sampai kita menyusahkan orang lain…betul kan. Jadi, kami  harap anda rancang perjalanan anda sebaiknya, gunakan ruang parking yang betul dan jangan halang kenderaan orang lain atau laluan keluar masuk.    Dan kami juga tak akan bertanggungjawab jika kenderaan anda disaman atau kena ‘clamp’.  Jadi jaga diri anda dan kenderaan anda sebaiknya.  Orang yang berjaya dunia akhirat tak akan buat perkara yang menyusahkan orang lain.

7. Bawa Alat Tulis Sendiri.

007

Orang yang serius nak berjaya akan sentiasa berada dalam keadaan bersedia.  Jadi, anda dah tahu anda nak menuntut ilmu, jadi apa kata anda bawa alat tulis anda sendiri semasa hari pendaftaran dan di sepanjang program.  Anda tak akan terpaksa meminjam dari orang lain atau tercari-cari alat tulis untuk anda catat nota dan sebagainya.

8. Fokus Sepanjang Program.

008

Kesilapan ramai orang yang tak berjaya setelah pergi mana-mana program pun ialah mereka tak fokus ketika belajar.  Mereka tidur, keluar masuk dewan, asyik nak ke tandas dan asyik makan.  Mana boleh macam tu…

Kalau nak berjaya, pastikan anda fokus sepanjang program.  Masuk awal, cari tempat duduk yang paling depan mengikut pakej anda dan cari kawan-kawan baru atau circle yang positif.  Buat semua benda dan aktiviti yang diminta buat dengan sesungguhnya.  Pasti IMKK ini kan jadi pengalaman terindah untuk anda semua.

9. Pastikan Hadir.

009

Kami tahu, tawaran ke IMKK ini sangat murah.  Dah lah harga terpaling murah, kami beri pula tawaran beli 1 tiket percuma 1 tiket.  Jadi, mungkin ada antara anda yang tak rasa penting untuk hadir.  Mungkin…

Sebenarnya, jika anda rasa dah bosan dengan hidup anda dan anda rasa anda perlu cari satu platform untuk perbaiki hidup anda yang dah ala-ala membosankan ini, IMKK lah platform terbaik.

Kami cakap berdasarkan pengalaman.  Ramai yang datang ke IMKK dan fokus serta komited sepanjang program, serta terus buat tindakan selepas hadir program, akan nampak perubahan dalam hidup mereka dalam tempoh 3-6 bulan.

Jadi, pastikan anda hadir, anda tak boleh sia-siakan peluang ini, anda tak layak nak tangguhkan kejayaan anda.  Dan dengan doa, ilmu, usaha dan tawakal, kita tengok apa hasilnya selepas 3-6 bulan nanti.  Insya Allah.

#TeamRichworks

#ResultMatters

 

Mahukah Anda Ubah, Perbaki Dan Tingkatkan 5 Jenis Kekayaan Dalam Hidup Anda?

oleh Azizan Osman pada 12 April 2017

5k-capai-imkk

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera,

Apa benda yang anda nak dalam hidup? Setuju tak kalau kami katakan semua orang dalam dunia ini mahukan 5K atau 5 jenis kekayaan. Apa benda 5K tu?

5K ialah Kekayaan, Kejayaan, Kebahagiaan, Kesihatan dan Keberkatan. Anda dah mungkin ada semuanya, tapi anda mungkin mahu tingkatkannnya lagi, nak lagi lebih dan banyak lagi. Tamak?  Tak! Dengan adanya 5K ini, banyak benda yang anda boleh buat sebagai sumbangan dan untuk jadi bekal di akhirat.

Semua orang mahukan 5 perkara ini, samada sedar atau tidak, inilah yang dicari dan diimpikan oleh semua. Betul kan…

Kesilapan ramai orang ialah mereka tak tahu apa yang mereka mahukan, apa impian mereka dan mereka tak tahu bagaimana nak capainya. Dan sebab tak tahu dan tak ada ilmu, mereka akan putus asa bila cita-cita mereka tak kesampaian. Yang lebih teruk lagi, mereka terus saja lupakan impian dan cita-cita dan mereka ‘terpaksa redha’ dengan apa yang ada dan terima saja.

Ini kepercayaan salah dan inilah yang akan anda pelajari di dalam Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK). Kami nak anda tonton perkongsian Puan Nafishah Mustafa ini, seorang bekas Koperal Detektif Jenayah dan bagaimana dia mula capai cita-cita dan impiannya hasil dari ilmu dan tindakan yang beliau lakukan. Alhamdulillah…

Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayan (IMKK) dah bantu ramai orang yang mula-mulanya hadir dengan kekeliruan dan hidup biasa-biasa dan selepas ada ilmu dan buat tindakan, mereka dah dapat capai cita-cita dan impian sendiri. Dalam program ini, anda akan lebih faham bagaimana nak capai 5K. Dr Azizan akan kupas satu persatu tentang 5K ini.

 

Zain Saidin Pernah Dapat Hanya RM3,000 Waktu Mula Berniaga

oleh Azizan Osman pada 28 Mac 2017

zain-saidin

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera,

Gelaran artis bukanlah tiket seseorang untuk memperolehi keuntungan yang banyak dalam sekelip mata. Elemen penting dalam perniagaan ni adalah, anda kena tahu apa produk perniagaan anda, tujuan anda berniaga, kenali pasaran perniagaan anda dan anda kena tahu cara nak pasarkan produk anda kepada pelanggan anda.

Menurut selebriti yang terkenal dengan watak Sir Henry Middleton dalam siri Oh My English, Zain Saidin yang juga pemilik jenama kasut terkenal ZapatoS, dulu beliau banyak berniaga kecil-kecilan dengan rakan. Tapi beliau berniaga dengan tiada struktur dan tak ada apa-apa. Teknik marketing yang beliau guna pun, hanya post gambar di Instagram. Beliau juga pernah tak cukup staff, masa, stress dan selalu ada pertelingkahan dengan rakan bisnes.

 

Itu semua cerita dulu. Kisah sebelum beliau hadir ke Program Millionaire Marketing Mastery (MMM). Apabila dah ada ilmu di program MMM ni, beliau mula praktik apa yang beliau belajar dengan cipta akaun Facebook, buat website, dan ‘hire photographer’ untuk ambil gambar produknya. Kalau dulu, beliau hanya ambil gambar dengan guna smartphone sahaja. Itu antara perubahan yang berlaku setelah beliau hadir ke Program Millionaire Marketing Mastery.

Menurut Zain lagi, waktu mula berniaga dulu, beliau pernah dapat RM3,000 sebulan hasil dari jualan kasut ZapatoSnya. Tapi ia semakin meningkat dan pernah mencecah RM100 ribu sebulan. Untuk setiap apa yang anda buat, tak kiralah siapa anda, ia mesti bermula dari bawah. Bermula dengan ilmu dan tunjuk ajar seorang mentor yang pernah melalui jatuh bangun dalam perniagaan. Seorang mentor yang telah melahirkan ramai ‘proven results’ dalam kerjaya perniagaan.

Kini, Zain Saidin semakin yakin dan tak perlu risau lagi, kerana segala apa yang beliau lakukan, Tuhan yang akan tentukan. Ini kerana, beliau telah berusaha sedaya yang termampu dah telah gunakan ilmu yang beliau telah belajar di program MMM.

Bagi anda yang bercita-cita nak jadi usahawan yang berjaya, nak bina kewangan yang kukuh, dan nak ada peningkatan dalam bisnes, jom daftar ke Program Millionaire Marketing Mastery (MMM). Anda akan peroleh lebih 200 teknik marketing secara ‘live’ dari Dr Azizan Osman yang anda boleh gunakannya dalam bisnes anda.

Anda boleh pilih nak hadir pada:

  • Ideal Convention Centre (IDCC), Shah Alam pada 31 Mac – 2 April 2017
  • Likas Square Apartment Hotel, Kota Kinabalu, Sabah pada 6 – 8 April 2017.

Layari www.marketingmastery.com.my untuk mendaftar TAPI, jika anda rasa nak tahu lebih lanjut atau nak bercakap tentang bisnes, anda boleh hubungi 016-2103090 / 016-2614226.

 

10 Perkara Yang Anda Perlu Tahu Tentang Mobile Commerce

oleh Azizan Osman pada 15 Mac 2017

17310234_1817166624975791_8827426980224694162_o

#Tips4marketing

Pernah tak anda beli gajdet atau pakaian dengan menggunakan aplikasi seperti Lazada atau Amazon.com? Bila anda beli, anda bayar terus menggunakan account merchants seperti online banking, PAY PAL, atau VISA. Dan anda perlu tunggu je barangan tersebut sampai ke tangan anda mengikut tempoh penghantaran yang telah ditetapkan.

Mobile commerce ni sangat sesuai digunakan bagi orang yang bekerja dan tak ada masa nak keluar untuk shopping. Betul ke betul? Bagi anda yang belum tahu apa tu mobile commerce, baca selanjutnya di sini…

1. Maksud Mobile Commerce?

Mobile commerce ni adalah perdagangan mudah alih yang menggunakan smartphone, tablet, laptop, atau PDA. Tak kira di mana anda berada, anda masih lagi dapat menggunakan alatan tersebut untuk membuat transaksi perniagaan online yang melibatkan aktiviti jual beli dengan menggunakan sistem mobile commerce.

Mobile commerce adalah gabungan dari perdagangan elektronik (e-dagang) dengan mobile computing. Ia juga membuka peluang untuk memberi layanan baru bagi customer yang sedia ada, dan untuk menarik customer baru.

2. Akses Pembelian Yang Mudah

Apabila anda menggunakan mobile commerce ni, anda dah tak perlu fikirkan masa yang sesuai untuk keluar rumah, bersesak atas jalan raya, nak fikirkan tol dan minyak, dan tak perlu nak fikir banyak kali untuk buat satu-satu keputusan. Ini kerana, anda buka je website yang anda mahukan, pilih barang yang anda nak ke dalam shopping carts dan terus buat pembayaran secara online dengan menggunakan banking account yang anda ada. Senang ke senang?

3. Sediakan Semua Dalam Satu Website

Kalau anda nak menarik pelanggan berurusan dengan anda, anda juga boleh sediakan website yang menyediakan pelbagai produk yang boleh memenuhi permintaan pelanggan anda. Contohnya anda bina website perniagaan untuk pakaian lelaki dan wanita. Anda bukan sahaja boleh jual pakaian, tapi boleh jual pakaian kanak-kanak, kasut, aksesori seperti beg, tali pinggan, tali leher, jam dan sebagainya. Jadi, pelanggan dah tak perlu nak buka website lain lagi untuk dapatkan produk yang mereka mahukan kerana anda sudah menyediakan semuanya di website anda.

4. Menarik Pelanggan Baru

Antara salah satu kelebihan mobile commerce ni, ia dapat menarik pelanggan baru dengan sistem jual beli yang mudah dan efektif. Sebuah website tidak hanya bergantung pada pelanggan semasa, tetapi mereka harus menarik seberapa ramai pelanggan baru untuk berkunjung dan membeli produk mereka. Pelanggan akan cari produk yang mereka mahukan dengan hanya mengGoogle di website tak kiralah guna smartphone atau tablet. Sekiranya bisnes anda dengan menggunakan mobile commerce ni dapat menarik perhatian pelanggan baru, semakin tinggi peluang anda untuk mendapat lebih banyak peluang dalam perniagaan.

5. Bina Saluran Pemasaran Yang Baru

Berniaga dengan menggunakan mobile commerce ni juga dapat mewujudkan saluran pemasaran yang baru. Contohnya, pernah tak time anda main game, tiba-tiba keluar pop up iklan yang meminta anda install aplikasi tersebut? Sebelum anda nak install, anda akan buka dulu link tersebut untuk tahu kandungannya, betul ke betul? Sekiranya anda berkenan dengan apa yang ditawarkan, anda akan install dan gunanya untuk kehidupan anda.

6. Membantu Jualan Runcit Anda

Lagi bagus kalau anda ada kedai yang menyimpan semua produk perniagaan online anda. Ini kerana, mobile commerce boleh membantu jualan anda di kedai. Cuba anda fikir, apa akan jadi bila kedai anda ada semua produk yang anda pamerkan di website anda? Lagi mudah untuk pekerja anda mengira stok produk dan mengemaskini maklumat secara manual. Antara sebab pelanggan suka membeli secara online kerana, mereka akan perolehi apa yang mereka perlukan. Dan jika mereka rasa tak puas hati dengan pembelian online, mereka boleh datang sendiri ke kedai anda untuk dapatkannya secara terus tanpa perlu tunggu posmen datang ke rumah.

7. Kembangkan Pasaran Bisnes

Perasan tak, pengguna sekarang lebih cenderung untuk membuat pembelian dengan menggunakan smartphone. Bila anda buka smartphone, anda boleh buat pembelian secara terus. Boleh dikatakan setiap hari, pasti ada bakal pelanggan yang melawat website untuk meninjau produk yang ditawarkan oleh peniaga. Mereka juga berkemungkinan akan menjadi pelanggan anda yang baru. Bila mereka dah buat pembelian dengan anda dan berpuas hati dengan servis yang anda bekalkan, pasti mereka akan rekomen kepada orang-orang yang terdekat dengan mereka.

8. Bisnes Yang Menguntungkan

Sebuah syarikat yang melakukan perniagaan menggunakan internet akan mengurangkan bayaran tambahan kerana kos tersebut tidak digunakan untuk kos bangunan dan perkhidmatan pelanggan. Jika nak dibandingkan dengan jenis perniagaan tradisonal, perniagaan mudah alih ini merupakan salah satu perniagaan yang mendatangkan keuntungan yang besar kepada syarikat dan perniagaan.

9. Hanya Memerlukan Data Internet

Berniaga dengan menggunakan mobile commerce, smartphone anda hanya perlu disambungkan dengan data internet atau Wi-Fi supaya anda boleh buat pembelian secara online. Apabila ia sudah disambungkan dengan data internet, anda juga boleh buat pembelian dengan peniaga di luar negara. Anda tidak perlu log masuk ke website peniaga tersebut kerana anda sudah install aplikasi tersebut di telefon anda. Jadi anda hanya menggunakan internet untuk melayari dan memilih perkhidmatan yang sedia ada.

10. Kemudahan Pembayaran

Bila anda menggunakan mobile commerce, bayaran boleh dipindahkan lebih mudah dan lebih selamat berbanding urusan jual beli biasa. Ini kerana, anda tak perlu lagi pergi ke bank untuk mengeluarkan duit dengan tujuan nak membeli-belah. Disebabkan perkembangan teknologi yang cepat, mobile commerce juga menyokong hampir semua kaedah pembayaran yang popular untuk pelanggan dan untuk membayar bil-bil secara elektronik. Ia juga dapat menyelesaikan urus niaga yang rumit.

#TeamRichworks

 

Gong Xi Fa Cai

oleh Azizan Osman pada 31 Januari 2017

gong-xi

Gōng Xǐ Fā Cái pada semua yang menyambut Tahun Baru Cina! Semoga anda dilimpahi kekayaan dan kejayaan yang banyak Tahun Baru ini!

 Wah kehangatan dan kemeriahan Tahun Baru Cina sudah terasa! Sana sini buah limau. Meh kita share sikit kenapa buah limau atau tangerine jadi trademark Chinese New Year?

 Nak tahu tak persamaan kata atau bunyi antara limau mandarin – jú zi (jú disebut seperti bunyi jí yang membawa maksud tuah). Ini lah sebenarnya yang jadikan buah limau ni sangat sinonim dengan Tahun Baru Cina, semenjak zaman dahulu lagi.

 Juga warnanya yang terang (jingga terang) menyamai warna duit emas zaman dulu-dulu! Dulu kan guna emas, tembaga, syiling untuk duit. Kertas ada, tapi kalau kita tengok cerita-cerita Cina tu kan duit emas lagi bernilai? Lagi pula,vibrant colour tu disamakan sebagai membawa rezeki! Ha begitu lah symbolism warna limau dengan duit.

 Eh, dah jadi macam kaunter informasi pula. Taklah, cuma nak berkongsi sejarah je sedikit sebanyak. Limau juga selalu dihadiahkan pada jiran, teman, keluarga dan tetamu sebagai simbolik ‘semoga anda juga kaya dan berjaya’! Wah kena juga ya tagline kami ni? Baiklah, walau sedikit je info ni, moga ia jadi asbab untuk anda, anak murid dan peserta program Richworks yang menyambut Tahun Baru Cina ni! Dan selamat bercuti rehat untuk warga yang berlainan bangsa juga.

 Apa-apa pun, sempena Tahun Baru Cina ini, kami di Richworks Group of Companies dengan besar hatinya mendoakan agar kekayaan dan kejayaan anda semua terus bertambah dan berkembang saban tahun!

 

 

Status Artis Tak Bermakna Jual Apa Pun Akan Laris. Zain Saidin, Belajar Sesuatu Yang Besar Dari IMKK.

oleh Azizan Osman pada 24 Januari 2017

zain-saidin-belajar-sesuatu-dari-imkk

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera,

Artis, apa sahaja yang dipegang pasti akan laku. Betul ke?

Ini kisah Zain Saidin, pelakon terkenal yang juga kini pemilik butik kasut Zapatos by Zain Saidin yang terletak di USJ Taipan, Subang Jaya.

Zain, seperti orang lain juga berimpian nak buat sesuatu yang lebih baik dalam hidupnya.  Beliau tahu berniaga itu dapat berikan beliau sesuatu.  Dan, sebagai selebriti beliau yakin, apa sahaja yang beliau jual pasti akan laris.

Rupa-rupanya tidak.  Berniaga tidak cukup dengan menggunakan status selebriti.  Status artis tak janjikan perniagaannya laris.  Lalu, atas desakan isteri tercinta- Che Ta, Zain hadir ke Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK).

Sebenarnya, ini bukan saja berlaku kat Zain Saidin.  Ini berlaku kepada ramai peserta yang hadir ke IMKK.  Datang dengan rasa ‘aku dah tahu semua,’ tapi bila dah masuk kelas baru tahu…kita ni kerdil sahaja, ada banyak lagi ilmu yang kita tak tahu.

Zain mula belajar banyak perkara di IMKK. Dari situ, beliau mula hadir ke Program Richworks yang lain dan turut menyertai kumpulan khas yang digelar Titanium.  Menurut Zain, dia mula belajar untuk buang ego di IMKK, untuk rendahkan hati dan lebih kan sujud kepada Allah.  Kini, sales kasut Zapatosnya pun dah kian meningkat.  Kerjaya sebagai selebriti masih terus berjalan.  Kan best?

Anda tonton sendiri perkongsian dari Zain Saidin.

Apa Program IMKK ni?  Kelas agama ke?

IMKK bukan kelas agama, bukan juga kursus motivasi dan bukan juga kursus kahwin!  IMKK juga bukan kelas ajaran sesat.

Ia hanyalah sebuah program yang dah bantu ramai orang untuk lebih kenali kemampuan diri sendiri, kenali apa lagi kejayaan yang kita boleh capai dan cipta.  IMKK adalah program yang beri peluang untuk kita sedar siapa kita sebenarnya.

Ramai orang nakkan kekayaan, kejayaan, kebahagiaan, kesihatan dan keberkatan, tapi tak tahu macam mana nak dapatkan semuanya.  Di IMKK, Dr Azizan Osman akan berkongsi ilmu dan pengalaman serta formula yang dah bantu ramai peserta program Richworks mencapai kesemuanya, InsyaAllah.

Kebanyakan orang nak ubah tahap kewangan dan kebahagiaan diri sendiri dan keluarga ‘kan?  Tapi berapa ramai yang tahu bagaimana nak dapatkannya?  Kalau ada orang yang dah capai, adakah dia sudi kongsikan dan bantu kita untuk juga berjaya tingkatkan tahap kebahagiaan dan kewangan?

mmm-likas-content-v2

Betul kan…ramai orang sibuk membina kejayaan sendiri sehingga tak ada masa nak bantu orang lain untuk sama-sama berjaya.

Dan kerana itulah Dr Azizan Osman bersama Richworks dah adakan Program IMKK ini semenjak tahun 2010.  Kerana, Dr Azizan sendiri pernah berusaha nak tahu bagaimana orang boleh berjaya, dan bila beliau tanya kepada 3 jutawan yang beliau jumpa, semuanya tak ada masa dan tak mahu berkongsi ilmu dengan beliau.  Saat itu beliau berazam, bila dah berjaya nanti, beliau mahu kongsikan ilmu kejayaan beliau dengan orang lain supaya lebih ramai orang akan berjaya.

Tahniah untuk anda yang membaca email ini sehingga habis.

Tiket ke Program IMKK dengan harga tawaran istimewa RM197/tiket masih berbaki beberapa puluh keping lagi.  Harga asalnya ialah RM997/tiket, rugi jika tak ambil peluang ini sekarang.

Layari www.azizanosman.com/imkk. Ops! lupa. Beli sekarang dan dapatkan 1 lagi tiket PERCUMA so, boleh pergi IMKK dengan orang tersayang. Anda pasti sukakannya nanti.

Kami nak tutup dah tawaran ini bila-bila masa.  So, jangan lepaskannya.

 

Bagaimana Anda Nak jadikan Tahun 2017 Lebih ‘Best’ ?

oleh Azizan Osman pada 13 Januari 2017

Anda nak tak jadikan tahun 2017 lebih baik? Tahun di mana anda boleh ubah dan perbaiki tahap kebahagiaan dan kewangan hidup anda? Tahun kejayaan anda, dan anda boleh raikannya bersama keluarga dan orang yang anda sayang?

Tapi, macam mana? Dah banyak tahun mencuba tapi tak berhasil. Dah nak ‘give-up’ pun ada.

Betul, ramai yang rasa seperti itu, tapi semuanya sebab anda tak tahu lagi apa sebenarnya kuasa dan kemampuan diri dan bagaimana nak gunakannya untuk ubah tahap kebahagiaan dan kewangan ke arah lebih baik.

Semua orang ada kemampuan diri yang hebat, cuma kita tak tahu bagaimana nak keluarkannya dan kita asyik biarkan diri tenggelam dengan perkara negatif di sekeliling kita.

Anda tonton video ini sekrang untuk lebih faham.

 

Jika anda dah lama tunggu untuk hadir ke Program IMKK, jika anda teringin dan hadir sekali lagi dan mungkin kali ini nak bawa orang tersayang dan orang yang penting dalam hidup anda, anda perlu rebut tawaran Tiket Percuma ke Program IMKK KL pada 24-26 Februari di Menara PGRM, Cheras Kuala Lumpur atau Program IMKK Borneo pada 3-5 Mac di The Klagan Regency Hotel, 1 Borneo Kota Kinabalu.

Untuk merebut peluang yang sangat istimewa ini, anda perlu mendaftarkan nama anda di azizanosman.com/imkk/ dan nantikan email pelancaran Tawaran Istimewa dari kami pada 16 Januari 2017 (Isnin) pukul 12.00 tengahari.

Ini tawaran istimewa, jangan lepaskannya.

 

Team Richworks

 

 

 

 

Beretika

oleh Azizan Osman pada 30 Disember 2016

beretika-header

#Tips4marketing

Apa pandangan anda bila anda lihat orang-orang tak beretika disekeliling anda? Mesti rasa macam nak bagi nasihat je kan? Sebelum anda bagi nasihat pada orang lain, anda sendiri dah beretika ke belum? Anda tahu, bila anda sedang berkerja tak kira lah berniaga ke, kerja makan gaji ke atau kerja sendirian berhad ke, anda mesti beretika.

Etika ini penting sebab anda sedang berurusan dengan seseorang terutama dalam bidang perniagaan. Tidak kiralah mereka adalah supplier, client atau pekerja anda sendiri. Ada etika yang perlu anda turuti.

1 Etika jumpa client

Ketika berurusan dengan client, anda harus membuat mereka selesa ketika bersama anda. Ketika mula-mula berjumpa, mestilah akan ada perasaan janggal. Anda harus atasi dengan memulakan perbualan yang ringan seperti tanya khabar mereka, bila mereka sampai dan selainnya. Selepas itu, barulah anda mulakan tujuan anda. Untuk elakkan berasa tidak selesa, anda boleh adakan pertemuan yang tidak formal seperti di restoran.

2 Etika jumpa supplier

Supplier adalah orang penting yang membekalkan bekalan asas produk anda. Jika anda bijak berurusan dengan mereka, banyak manfaat yang anda akan dapat seperti harga bekalan yang murah dan mendapat penajaan. Ketika anda ada appointment dengan supplier, buat persediaan dengan sampai awal. Berikan senyuman anda yang paling manis dan buang rasa malu dan janggal. Anggap mereka kawan anda yang sudah lama tak berjumpa.

3 Etika berpakaian

Ramai peniaga yang memandang remeh hal pakaian. Mereka pakai ikut suka hati je, asal selesa. Anda juga harus fikir keselesaan orang yang berurusan dengan anda. Tengok gaya pemakaian mereka ketika berjumpa dengan anda. Adakah ia menggambarkan kerjaya mereka seorang usahawan yang berjaya? Elakkan dari memakai sandal dan baju t-shirt ketika berurusan dalam hal bisnes. Anda tahu, apa yang anda cakap, buat, rasa, fikir adalah menggambarkan diri anda sendiri?

4 Etika jawab panggilan

Panggilan telefon memainkan peranan yang penting dalam operasi harian. Kerja anda lagi cepat, mudah dan jelas dengan hanya satu panggilan telefon. Anda boleh sampaikan tujuan dan hajat secara jelas dan mudah difahami. Bila seseorang call anda, SILA jawab dengan pantas, JANGAN biarkan ia berdering terlalu lama. Jika anda tak dapat jawab panggilan tersebut, ambil nota atau pass pada pihak yang berkenaan, faham faham?

5 Etika balas emel, PM atau Whassap

Ini merupakan satu lagi masalah bila anda berniaga dan dah terima banyak order sampai tak menang tangan. Kadang-kadang sampai tak sempat nak balas Whassap, PM dan emel pelanggan, betu? Siapa yang pernah terjadi pada dia, say I! Macam mana sibuk pun anda, permintaan pelanggan harus diutamakan. Apa akan jadi jika pelanggan boikot anda hanya kerana anda lambat response? Jika anda tak dapat nak balas, gajikan pekerja yang boleh membantu anda, boleh?

Semoga dengan perkongsian etika-etika ini, ia boleh memantapkan lagi bisnes anda. Lagi bagus jika anda praktikkan dalam perniagaan anda bagi membaiki mana-mana yang patut. Sekiranya anda rasa perkongsian ini terlalu sedikit, apa kata anda hadir ke Program Millionaire Marketing Mastery (MMM).

Jangan risau, ada lebih 200 teknik pemasaran yang akan anda belajar secara live dari Dr Azizan Osman. Jangan sampai anda tak tahu nak pilih yang mana, betul?

Untuk perolehi teknik-teknik pemasaran ini, anda boleh mendaftar dan hadir ke Program Millionaire Marketing Mastery (MMM) Borneo, akan datang .

Layari www.marketingmastery.com.my/borneo atau PM kami segera. Anda juga boleh hubungi/whatssap kami di 016-210 3090 / 016-261 4439, untuk maklumat lanjut

#TeamAzizan

 
Hak Cipta Terpelihara 2016 © Richworks International Sdn. Bhd.
Open Chat
1
Close chat
Hello! Thanks for visiting us. Please press Start button to chat with our support :)

Start