Dari Banker, Kini Bergelar Founder Produk Kecantikan Sendiri

oleh Azizan Osman pada 01 July 2017

Sakit hati bila hari-hari menatap muka sendiri yang berjerawat adalah permulaan kariernya sebagai usahawan produk kecantikan. Siapa yang tak sakit jiwa raga bila aset sendiri tak nampak elok bila dipandang? Bagi wanita, itu ibaratnya macam “berat mata memandang, berat lagi bahu memikul” tahu? Berat bahu memikul rasa tidak selesa dan tidak yakin menghadapi masyarakat.

Tapi itulah, walaupun nak berniaga bukan susah tapi juga tak sesenang yang disangka. Setahun bertukar profession dari banker ke domestic engineer, atau bahasa kita – suri rumah tangga, beliau tekad untuk berniaga. Semua benda dilanggarnya. Jual apa? Semua pun jual. Tanpa ilmu atau apa-apa, beliau buat saja. Sampaikan jualan sebulan pun beliau tak rekod dan tak tahu, dek sebab tak ada langsung asas niaga. Tapi hari-hari masyuk katanya.

Orang kata circles of friends yang baik, bagus dan positif memang memberi impak yang sangat hebat dalam hidup kita. Hasil perkongsian cerita dan ilmu sahabat yang pernah menghadiri Progran Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK) pada beliau, hatinya terbuka untuk turut serta dalam lautan manusia menimba apa yang begitu sulit, rahsia dan istimewa dalam program ini. Maka pergilah Cik Puan Nursidayanti binti Mustari ini ke IMKK pertama beliau pada bulan Disember 2016 di The Klagan Regency Hotel, Kota Kinabalu Sabah.

Ternganga dengan soalan sahabat yang bertanyakan berapa hasil jualannya yang “nampak bagus dan maju” itu, beliau terus sign up di IMKK Borneo tahun lalu. Perniagaannya memang maju, kerana secara kasarnya beliau mampu untuk dapat purata lebih kurang RM20,000 sebulan sebelum menyertai IMKK. Cuma itulah, tak tahu dan tak ada ilmu, duitnya tak lekat di akaun. Berniaga kerana nak beli apa saja, maka ‘apa saja’ itulah yang didapatnya.

Pemilik Bell Beautyspells Solution ini, akhirnya lega hati dah nampak jelas jalan beliau melalui IMKK. Paling utama, sales figure dah dalam tangan, dah tahu kira, dah tahu adjust. Sebulan selepas IMKK berlalu, sales beliau meningkat 4 kali ganda. Dan daripada angka RM100,000 setahun, bertukar jadi RM100,000 sebulan sekarang.

Hasil perkongsiannya di IMKK, beliau temukan satu benda yang rupanya beliau tersorok jauh dan ‘terlupa’. Sesuatu yang menjadi antara punca utama berjaya atau gagalnya sesebuah perniagaan. Beliau temukan asas diri semula. Selama ini, hidup beliau hanya berkisar pada diri sendiri sedangkan ianya lebih dari itu. Hidup kita sebenarnya berkisar dengan keluarga, ibu bapa, pasangan, anak, sahabat. Semuanya mengenai tanggungjawab. Dan beliau yang mesra disapa Kak Belle ini menemukan kembali tanggungjawabnya yang telah beliau ‘ter-lupakan’; tanggungjawab sebagai seorang anak terhadap ibu bapa yang telah meninggal dunia. Mentoring di IMKK membuatkan beliau sedar, tanggungjawab sebagai anak takkan pernah terhapus sungguhpun ibu bapa telah meninggal dunia.

Formula MESTI yang dilontar oleh Dr Azizan Osman di IMKK waktu itu menjadi pegangan beliau sekarang. I – Intention yang baik dan betul perlu untuk setiap perkara yang kita lakukan. Diiringi dengan Mentoring, Elmu, Sistem, Tindakan yang hebat, semua pasti akan okay. Pesannya jangan pernah rasa atau putus harapan kerana selagi ada nyawa, harapan sentiasa berbunga. Dan lagi, doalah, mintalah apa saja pun kerana kuasa doa sangat besar dan hebat. Jika ada doanya, pasti Allah kabulkan. Ini benar-benar pengajaran yang dikutip dari IMKK yang beliau hadiri.

IMKK membuat beliau nampak apa yang selama ini beliau tak sedar, dan mengubah 360 darjah cara dan niat utama untuk beliau berniaga. Mentoring Dr Azizan Osman memang tersangat banyak tapi inilah antara yang mengesankan di jiwa Kak Belle.

Permulaan yang sangat singkat, IMKK Disember, MMM Januari dan kini beliau salah seorang anggota Titanium Circle Dr Azizan Osman. Katanya, tak kisah melabur untuk ilmu kerana ilmu itu pelaburan yang terbaik. Dengan asal-asalnya beliau terasa ‘mahal’ untuk melabur ke kelas-kelas ilmu begini, akhirnya beliau terjebak juga kerana penangan coaching dan mentoring Dr Azizan Osman yang sangat bernilai dan mengujakan. Bukan magis atau sihir, cuma ia adalah ilmu yang kita perlu ambil tindakan mengikut waktu dan perkadaran yang tepat untuk hasil yang hebat.

Tanpa mentoring dan coaching yang betul, mungkin beliau masih lagi melanggar dinding-dinding halangan dan kegagalan yang ada. Alhamdulillah kini sudah di landasan yang tepat dan bergerak laju menuju lebih banyak hentian kejayaan.

Adakah anda juga mahukan pengalaman sebegini? Ikuti jejak langkah Puan Nursidayanti Binti Mustari dengan sertai kelas Business Growth Workshop kami sekarang. Up close and personal bersama Dr Azizan Osman memantau dan memperbaiki selok belok perusahaan anda demi peningkatan jualan dan keuntungan yang lebih tinggi. Temui matlamat sebenar anda berniaga dan luruskan kembali niat sebenar anda.

Business Growth Workshop bakal membantu anda untuk mengemudi perniagaan dengan lebih telus dan bersistem. Dengan kerangka asas perniagaan yang kukuh, InsyaAllah perniagaan anda mampu bertahan dan bergerak tanpa anda perlu bersusah payah. Mahu kejar peningkatan berkali ganda seperti Kak Belle?

Join kami di Business Growth Workshop hari ini!

Klik di sini www.businessgrowth.com.my/

 

Aidilfitri, Masanya Untuk Kita Memperbaiki Diri.

oleh Azizan Osman pada 22 June 2017

Kotaraya dah mula sepi.  Lebuhraya utama dah mula padat dengan kenderaan. Pasaraya  dan pasar semakin padat dengan jumlah manusia yang mahu membuat persiapan raya.

Ramadhan dah berlalu pergi.  Ramadhan, bagi sebahagian antara kita mungkin dah jadi satu bulan yang sangat bermakna sekiranya kita dah bersungguh-sungguh mengimarahkannya.  Sepanjang Ramadhan, mungkin ada antara kita dah mampu buat sedikit perubahan dalam diri sendiri.  Perubahan dari segi hati yang lebih khusyuk dan fokus, perasaan yang lebih banyak sabar serta redha, amal ibadat yang mungkin lebih banyak dan fizikal yang mungkin lebih susut!

Aidilfitri yang datang bakal menguji samada adakah kita mampu untuk meneruskan segala kebaikan yang kita dah lakukan sepanjang Ramadhan.  Adakah kita mampu bersabar dengan keadaan kesesakan di jalanraya, adakah kita mampu menahan nafsu untuk berbelanja, menahan marah dengan segala ujian, menahan segala fikiran negatif dan syak wasangka bila berjumpa kenalan dan saudara-mara.

Di hari yang mulia ini, bersama kita istiqamah dengan segala kebaikan yang telah kita usahakan selama sebulan Ramadhan.  Kenang kembali perasaan tenang dan rasa sempurna yang kita alami sepanjang Ramadhan dulu. Segala perkara baik yang kita praktikkan tidak harus terhenti bila Syawal menjelma.

Berhati-hati di jalan raya, bersabar dalam berbelanja.  Lebihkan sedekah, lebarkan senyuman. Luaskan salam, eratkan persaudaraan.

Selamat Hari Raya Aidilfitri.  Maaf Zahir Batin

 

Salam Kejayaan

Team Richworks


Jika anda berminat nak menangi hadiah tiket Super Supreme PERCUMA ke Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK) di Kota Kinabalu dan Shah Alam, jangan lupa sertai pertandingan Video Ucapan Raya.  Klik (LINK) untuk maklumat lanjut.

 

Kami Nak Bagi 100 Tiket Percuma ke IMKK. Hanya Untuk 100 Orang Terhebat!

oleh Azizan Osman pada 08 June 2017

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera,

Apa khabar semua?

Dah ramai orang tanya-tanya kami, “bila next IMKK?”

Rupanya Ramai yang macam tak sabar betul nak datang bawa rakan-rakan, kenalan, saudara-mara, rakan bisnes, stokis dan agen, orang yang penting bagi diri mereka untuk turut hadir ke Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK).

Kami nak beritahu anda, sempena Ramadhan dan juga sempena sambutan ulang tahun Richworks yang ke-9, kami nak berikan 100 tiket  ke program IMKK , PERCUMA kepada 100 orang pertama yang terawal mendaftar SEKARANG!

Sebelum tu baca ini dahulu,  FAKTA PENTING tentang tawaran 100 tiket ini:

  • Hanya untuk pakej VIP sahaja
  • Tidak boleh dipindah milik
  • Tidak boleh dijual
  • Tidak boleh upgrade ke pakej lain
  • Hanya sah untuk IMKK KL dan Borneo yang terdekat ini sahaja.
  • Hanya untuk anda yang menjadi 100 terawal mendaftar nama secara lengkap sahaja.

 

Apa lagi, rebut sekrang.  Layari www.azizanosman.com/imkk untuk mendaftar dan jika anda berjaya anda akan terima email khas dari kami.

Selamat mencuba!

Salam Kejayaan

Team Richworks

 

5 Idea Bisnes Berbeza Untuk Bulan Ramadhan.

oleh Azizan Osman pada 18 May 2017

POSTER 00

Ramadhan Tiba..Ramadhan Tiba!

InsyaAllah, kita bakal menyambut Ramadhan dalam tempoh lebih kurang seminggu lagi.  Mesti ada antara anda yang terfikir nak cari duit lebih untuk kegunaan musim raya nanti.  Mungkin ada antara anda yang dah terfikirkan banyak idea, tapi banyak idea orang lain pun dah mula guna.  Macam mana?

Jangan risau, kami nak bantu anda untuk berikan 5 idea bisnes untuk bulan Ramadhan yang agak berbeza.  Jom baca dan sharekan dengan kawan-kawan.  Mana tahu ada gunanya.

Jika anda nak lebih banyak ilmu percuma, layari www.mentorusahawan.com/webinar.  Atau PM Tepi jika anda nak tahu lebih lanjut.

1. Perkhidmatan Pembimbing Tadarus.

POSTER 01

Dalam bulan puasa, ramai orang yang terbuka hatinya untuk mengaji dan membaca Al-Quran.  Tapi mengaji tanpa bimbingan  dan dengan bacaan tajwid yang salah maka akan kurang manfaatnya.  Dan selalunya, bila ada kumpulan yang khas untuk bertadarus sepanjang Ramadhan, ahli-ahlinya adalah akan lebih berdedikasi dan akan memberikan komitmen yang tinggi.

Jika anda, mahir dalam membaca Al-Quran, apa kata anda cuba tawarkan khidmat pembimbing  tadarus untuk sepanjang Ramadhan ini.  Anda boleh tawarkan servis ini dari rumah ke rumah, atau ke pejabat-pejabat dan anda bolehlah tentukan sedikit harga sebagai bayaran masa dan tambang perjalanan.

2. Perkhidmatan Pembelian Dan Penghantaran Makanan.

POSTER 02

Anda nampak ini remeh tapi sebenarnya ini ialah sesuatu yang boleh buat duit.  Berapa ramai dari manusia yang ada masalah malas dan tak suka nak bersesak-sesak di Bazar Ramadhan untuk membeli juadah berbuka?  Nak memasak, pasti tak sempat atau tak pandai.  Tapi tekak rasa nak makan macam-macam?  Bagusnya kalau ada orang tolong belikan dari mana-mana Bazar ramadhan.  Ayam percik, nasi kerabu, murtabak, cendol…

Jadi, apa kata anda berikan perkhidmatan seperti ini kepada orang ramai.  Mereka boleh order apa yang mereka mahu, dan anda belikan.  Anda mungkin boleh minta mereka bayar separuh dahulu dan selebihnya anda boleh  minta mereka bayar ketika penghantaran.

Apa yang ‘best’ lagi, anda mungkin tak perlu pun pergi membeli belah di bazar Ramadhan, anda mungkin boleh uruskan sahaja dan ada beberapa ‘runner’ lain yang boleh bantu anda.

3. Perkhidmatan Menjaga Anak Di Waktu Solat Terawih.

POSTER 03

Tahu tak, berapa ramai ibu-ibu yang nak sangat bertarawih di masjid tapi terpaksa lupakan hasrat mereka kerana ada anak-anak kecil yang tak boleh nak ditinggalkan?

Adalah amat menyeronokkan bagi ibu-ibu ini, jika di bulan Ramadhan yang mulia, mereka dapat pergi bersolat terawih walaupun mungkin tak mampu setiap hari, sebahagian pun dah mencukupi.

Di sinilah anda boleh menawarkan perkhidmatan anda, untuk memberikan perkhidmatan menjaga anak-anak bagi membantu ibu-ibu untuk menunaikan ibadat solat sunat terawih.  Anda mungkin tak perlu menjaga kanak-kanak tersebut, mungkin anda boleh uruskan orang lain menjaganya dan anda boleh monitor sahaja, jadi anda pun boleh bersolat terawih juga.

4. Perkhidmatan Menyediakan Juadah Sahur.

POSTER 04

Berapa ramai dari anda, bila bangun sahur, rasa macam tak lalu nak makan.  Lebih-lebih lagi jika lauk-pauknya lebihan berbuka tadi.

Ada yang sanggup tak bersahur hanya kerana tak berselera.  Nak keluar mencari kedai makan pagi-pagi macam ni, macam malas lah pulak.

Jadi, inilah peluang anda untuk menyediakan satu perkhidmatan penghantaran juadah sahur kepada mereka yang nak bersahur makanan panas yang menyelerakan tapi malas nak memasak atau nak bersiap untuk ke kedai.  Anda mungkin boleh sediakan mangkuk tingkat dan ambil order dari awal.  Anda juga mungkin boleh berikan menu untuk mereka pilih hari apa yang mereka mahu menggunakan servis anda.

Nak lagi mudah, anda tak perlu masak atau tak perlu hantar, tapi anda uruskan sahaja orang lain yang memasak dan orang lain yang menghantar.  Anda hanya jadi orang tengah dan cari pelanggan.

5. Perkhidmatan Mengambil Tempahan Pakaian Dari Rumah.

POSTER 05

Bila tiba hari raya, ramai orang yang ada masalah nak cari tukang jahit.  Ramai tukang jahit tak mahu terima lagi tempahan.  Tapi jika anda kenal beberapa jiran atau saudara mara yang boleh menjahit tapi tak pandai nak ambik tempahan, anda boleh bantu mereka cari duit tambahan untuk hari raya dan bantu pelanggan yang ‘last minute’ nak buat tempahan.

Anda tak perlu pandai menjahit tapi hanya perlu tahu sedikit marketing, dan khidmat pelanggan kerana andalah nanti yang kena berurusan dengan pelanggan, ambil ukurannya, dan berbincang tentang fesyen yang mereka mahu.  Kan senang?

Nampak?  Kami dah kongsikan 5 idea busines yang lain dari lain, yang anda boleh cuba gunakan di musim Ramadhan ini. InsyaAllah, kalau komited dan konsisten, perniagaan anda akan jadi besar.  Ramai orang mula berniaga pada musim Ramadhan, jadi ini masanya anda nak rebut peluang.

#TeamRichworks #ResultMatters

 

Apa Yang Istimewanya Selasa, 16 Mei 2017?

oleh Azizan Osman pada 13 May 2017

guru-16mei

Selamat Hari Guru!

Cikgu, Ustaz, Teacher, Lao Shi, Madam, dan Sir. Macam-macam lagi gelaran untuk para pendidik yang digunakan. Kalau boleh disenaraikan, pasti berjela nama mereka yang telah begitu banyak menabur bakti, berkongsi ilmu dan nasihat sepanjang perjalanan hidup kita.

Guru tidak terhad pada mereka yang berada di institusi pendidikan sahaja. Guru adalah sesiapa yang bermurah hati memberikan segala apa yang mereka ketahui untuk dikongsi. Guru itu adalah universal. Anda punya kakak atau abang yang mengajar anda menunggang basikal? Anda punya rakan yang berkongsi ilmu matematik mudah? Anda punya mentor yang berkongsi tips kehidupan atau apa sahaja dengan anda? Atau mungkin anda punya ibu yang mengajar segala-galanya sejak dari anda buka mata sampai mereka tua?

Siapa pun mereka, yang baik mereka kongsikan, mereka layak menerima penghargaan ini. 16 Mei setiap tahun diabadikan untuk memperingati jasa-jasa mereka yang berkongsi ilmu dengan kita. Bukan hanya hari ini saja, tetapi lebih kepada untuk meraikan secara lebih global dan besar-besaran. Sebenarnya, setiap hari juga adalah hari guru. Jika anda tak tahu, gurulah yang bekerja non stop 365 hari selain daripada ibu!

Minda mereka ligat sahaja memikirkan apa lagi yang boleh mereka berikan pada anak didik mereka. Dan sebagaimana yang anda faham, minda bekerja 24 jam sehari! Wow. Sampai begitu sekali ke guru berkorban untuk kita? Meskipun mereka sedang bercuti, beriadah, atau apa sahajalah, minda dan ingatan mereka pasti ada terputar pada anak didik.

Pengorbanan waktu, tenaga dan usaha mereka janganlah disia-siakan. Ambillah setiap apa yang mereka kongsikan, sematkan dalam jiwa dan fikiran kita, serta jadikan amalan. Semoga apa yang mereka kongsikan itu menjadi pahala yang mengalir deras buat mereka sehingga hari akhirat.

Dan semoga kami juga, terus istiqamah untuk berkongsi ilmu- ilmu yang kami ada kepada anda semua. Diharapkan agar manfaatnya sentiasa diperturunkan antara generasi dan disebarkan pada setiap insan. InsyaAllah.

Sudahkah anda ucapkan Selamat Hari Guru pada guru-guru anda? Ambillah peluang dan ucapkanlah. Sungguh itu sahaja pun sudah boleh membuatkan hati mereka gembira dan rasa dihargai. Dan di sini, kami turut mengambil peluang untuk mengucapkan Selamat Hari Guru kepada semua guru di dunia dan semoga Tuhan merahmati anda!

 

8 Perkara Tentang Pengurusan Kewangan.

oleh Azizan Osman pada 27 April 2017

8 Perkara Tentang Pengurusan Kewangan - 000

Ramai orang boleh buat duit tapi ramai orang tak tahu bagaimana nak uruskan duit.  Ada orang yang jadi hamba duit, ada orang yang hidupnya huru hara kerana duit.  Duit tak bersalah, tapi kita yang tiada ilmu pengurusan duit yang menyebabkannya berlaku.

2 hari saja lagi para peserta yang telah mendaftar ke Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK) akan berhimpun di Ideal Convention Center (IDCC), Shah Alam.  Sepanjang program 3 hari ini, banyak perkara yang akan dipelajari termasuklah ilmu bagaimana nak buat RM1 juta yang pertama, dan bagaimana nak bina kewangan anda dan kenapa perlunya kita bina tahap kewangan yang lebih kukuh.

Kami nak kongsikan sedikit 8 perkara yang anda perlu tahu tentang pengurusan kewangan, yang InsyaAllah dapat membantu memberikan sedikit kesedaran kepada anda tentang pentingnya menguruskan duit dengan betul.

1. Ketahui Bagaimana Menguruskan Belanjawan.

8 Perkara Tentang Pengurusan Kewangan - 001B

Menjejaki perbelanjaan harian anda dengan teliti akan memberikan anda kesedaran dan kefahaman tentang berapa banyak wang yang masuk dan di mana ia akan keluar. Ini boleh membantu anda mengurangkan perbelanjaan yang membazirkan dan menambahkan lagi simpanan anda.

2. Jadi Seorang Penyimpan Yang Bijak.

8 Perkara Tentang Pengurusan Kewangan - 002B

Ramai orang hari ini tidak mempunyai simpanan yang cukup untuk menampung bil mereka selama enam bulan yang akan datang dan ramai yang tidak mempunyai simpanan langsung. Oleh itu, jadi seorang penyimpan yang bijak agar ia dapat membantu anda untuk mewujudkan simpanan yang kukuh dan bersedia dengan perancangan kewangan anda untuk waktu kecemasan.

3. Uruskan Pelan Caruman Anda.

8 Perkara Tentang Pengurusan Kewangan - 003B

Sebahagian besar daripada kita mempunyai pelan caruman persaraan, tetapi kita tidak memahami bagaimana untuk mengambil kesempatan daripada manfaat yang ditawarkan oleh pelan tersebut. Dengan ilmu kewangan, anda akan dapat memaksimakan keuntungan pelan caruman anda.

4. Elakkan Perangkap Hutang.

8 Perkara Tentang Pengurusan Kewangan - 004B

Hari ini, terdapat lebih banyak cara untuk seseorang masuk ke dalam perangkap hutang berbanding sebelum ini. Ramai di antara kita bermula dengan hutang sejurus kita keluar dari alam persekolahan dengan pinjaman pelajar, hutang kad kredit dan banyak lagi. Program pendidikan kewangan boleh mengajar anda bagaimana untuk mengesan perangkap hutang dan cara-cara terbaik untuk keluar dari apa-apa situasi dan jumlah hutang.

5. Ambil Langkah Kawalan Untuk Keselamatan Persaraan Anda.

8 Perkara Tentang Pengurusan Kewangan - 005B

Ramai orang hari ini tidak menabung untuk persaraan, tetapi ia masih belum terlambat. Anda boleh memikirkan cara terbaik untuk menyimpan untuk hari persaraan anda dengan membuat perancangan bagaimana untuk mencapai matlamat anda. Satu cara terbaik adalah dengan memperuntukkan 10 peratus daripada gaji anda untuk tabung persaraan.

6. Membina Ketenangan Fikiran.

8 Perkara Tentang Pengurusan Kewangan - 006B

Bagaimana anda rasa jika anda tidak perlu bimbang tentang isu-isu kewangan atau persaraan? Dengan jaminan kewangan, ia dapat melegakan salah satu isu yang paling tinggi membuat orang rasa stres atau tertekan dalam kehidupan dan dengan jaminan kewangan, ia juga dapat membantu membina keyakinan kita untuk masa depan.

7. Ketahui Faedah Melabur Dalam Jangka Panjang.

8 Perkara Tentang Pengurusan Kewangan - 007B

Resipi untuk berjaya adalah dengan melabur dalam syarikat-syarikat yang kukuh dan berpegang pada portfolio pelaburan itu untuk satu jangka waktu panjang. Pelabur Unggul Warren Buffet menasihati pelabur bagaimana pelaburan jangka panjang boleh memberi manfaat kepada portfolio mereka contohnya, jika seseorang telah melabur $30 dalam portfolio Nestle pada tahun 1929, pasti ia akan bernilai lebih daripada $5 juta hari ini. Jadi, buat pilihan yang bijak dan bertenang apabila pasaran jangka pendek melalui kemerosotan. Pelabur tidak semestinya hanya cuba melabur atau membeli semasa harga pasaran tinggi, apalagi menghadapi risiko menjual dengan pulangan yang rendah.

8. Anda Boleh Mendidik Anak Anda.

8 Perkara Tentang Pengurusan Kewangan - 008B

Salah satu perkara yang paling penting yang anda boleh lakukan adalah mendidik anak-anak anda bagaimana untuk menguruskan kewangan mereka dengan bijak demi masa depan mereka. Mulakan dengan mendidik mereka dari usia awal lagi bagaimana menjadi seorang penyimpan yang bijak!

#TeamRichworks #ResultMatters

 

Teringin Gila Nak Kaya, Tapi Ada Saja Yang Menyekatnya! Jom Kita Robohkan Benteng Sekatan Anda!

oleh Azizan Osman pada 27 April 2017

man-person-wall-sitting

Telan air liur bila tengok orang kiri happy. Telan lagi bila tengok orang kanan asyik kipas duit sendiri. Orang belakang, depan, asyik-asyik kita nampak travel sana, shopping sini. Ish, mereka ni cop duitkah?

“Aku pun nak juga berduit, berbahagia dengan keluarga, bercuti dalam dan luar negara, ada masa dengan diri sendiri, dan Pencipta.

Sana sini pergi program buat duit. Tarik duit lah, duit tingkat-tingkat lah, macam tu juga aku ni. Tak kaya-kaya. Kadang rasa macam makin kayap je.”

Sekejap! Formula nak bahagia, kaya, berjaya, sihat dan berkat ada dalam diri anda saja sebenarnya! Ya. Dalam diri sahaja. Tinggal lagi untuk anda kenali dan fokuskan. Ramai saja yang tahu kewujudan aura kekayaan mereka, cuma mereka tak tahu bagaimana nak guna.

Minda anda ada programnya tersendiri. Anda perlu sentiasa yakin dan positif anda mampu dan anda boleh kawal minda dan diri anda. Itu kuncinya. KAWALAN penuh atas setiap apa yang anda fikir, cakap, rasa dan buat.

Ibaratkan anda memandu kereta. Walau berjenama apa sekalipun, jika anda memandu tanpa kawalan, atau memandu di bawah pengaruh alkohol, bukan kelaut ke pemanduan anda?

Tapi tapi tapi. Persoalannya, anda tahu atau tidak cara sebenar untuk MENGAWAL minda dan fikiran anda? Anda sepatutnya jadi TUAN. Bukan cuma alat kawalan.

Kenali, hayati dan dalami Rahsia Kuasa Minda Jutawan anda di Menara PGRM, Cheras, Kuala Lumpur  pada  18 – 21 Mei 2017 ini. Minda dan diri anda, di bawah kawalan anda, bukan orang lain. Tahap kehidupan anda sentiasa berada di tangan anda sendiri. Anda nak kaya berjaya dan bahagia, anda boleh tentukan dan capai dengan usaha dan tindakan yang betul dan konsisten, InsyaAllah.

Terokai Rahsia Kuasa Minda Jutawan anda bersama kami!

 

6 Harapan Pelanggan Kepada Anda.

oleh Azizan Osman pada 26 April 2017

6 Harapan Pelanggan Kepada Anda - 000

Ramai orang, selepas balik dari Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK) akan berkobar-kobar nak buat bisnes atau nak besarkan bisnes yang ada.  Kalau anda tak percaya, ramai sangat yang kata lepas balik dari IMKK, mereka dah dapat buat ‘extra income’ dengan bisnes yang baru mereka buka atau dah dapat tingkatkan jualan bisnes yang ada ke tahap lebih baik dari zaman sebelum hadir IMKK.

Jadi, kami nak bantu anda yang bakal hadir ke IMKK pada 29 April – 1 Mei ini untuk lebih tahu tentang pelanggan atau bakal pelanggan anda supaya anda dapat bina perhubungan yang lebih baik dengan mereka.

Tak susah pun, ada 6 perkara je yang anda perlu tahu.  Untuk anda yang baru nak daftar ke Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK) pada 29 April – 1 Mei ini, boleh layari www.azizanosman.com/imkk/april2017.

Jom berIMKK Sabtu ini!

1. Servis Terbaik.

6 Harapan Pelanggan Kepada Anda - 001B

Kalau nak tahu apa yang pelanggan kita suka, cuba letakkan diri kita sebagai pelanggan.  Apa yang kita suka dan apa yang kita tak suka?  InsyaAllah tak banyak sangat bezanya.  Ada orang kata mereka sukakan servis yang pantas, tapi apalah gunanya kalau servis cepat tapi semua pun salah, salah ambik order, salah kira harga, salah bungkus dan semua pun salah…

Kadang-kadang, memberikan servis terbaik adalah kunci menyebabkan pelanggan anda datang dan datang lagi.  Siap ajak orang lain pula untuk datang berurusan dengan anda.  Dalam zaman semua orang asyik nak hentam sesama sendiri, sedikit kebaikan dan perhatian yang peniaga beri, InsyaAllah dapat menyentuh hati pelanggan.

2. Sentuhan Peribadi.

6 Harapan Pelanggan Kepada Anda - 002B

Cara anda berkomunikasi, cara anda memberikan layanan kepada pelanggan dan sentuhan peribadi anda boleh menyebabkan pelanggan terpikat.  Zaman sekarang, ramai orang berniaga secara online.  Semua urusan pembelian dibuat melalui media sosial ataupun Whatssap.  Kadang-kadang, pelanggan rasa macam berjual-beli dengan robot!  Semua pun sangat mengikut skrip!

Apa kata, sekali sekala cubalah PM dan Whatssap pelanggan dengan cara biasa, berkomunikasi dan berhubung dengan mereka seolah-olah mereka ada di depan mata.  Tak salah kan…

Jika anda ada kedai, bagus juga jika anda dapat turun padang.  Bila tuan punya kedai sendiri yang bungkus barang dan ambil masa untuk berbual dan bantu pelanggan buat pilihan, ianya akan jadi sesuatu pengalaman yang baik untuk pelanggan.

3. Ingat Nama Mereka.

6 Harapan Pelanggan Kepada Anda - 003B

Sangat menyedihkan bila anda ada pelanggan tetap yang selalu datang ke kedai anda, tapi anda tak pernah ingat nama mereka!  Apa lagi nak ingat cerita mereka.  Yang lagi teruk, anda tak ingat barang apa yang mereka beli banyak-banyak dari anda.

Betul, anda ada ramai pelanggan.  Tapi anda tak perlu ingat semua, cuba ingat beberapa pelanggan yang anda rasa mampu memberi impak besar kepada perniagaan anda seperti pelanggan tetap, pelanggan yang selalu beli dalam kuantiti yang banyak dan pelanggan yang selalu datang bawa rakan-rakan yang berbeza, itu referral namanya.

Ini tak, anda lebih suka ingat pelanggan yang suka komplen supaya bila mereka datang lagi, anda dah tahu nak layan mereka macam mana.

4. Kejutan.

6 Harapan Pelanggan Kepada Anda - 004B

Sedikit kejutan dapat menceriakan hari seseorang.  Tak susah sebenarnya nak pikat hati pelanggan, sedikit kejutan dengan memberikan sedikit diskaun atau potongan harga atau hadiah kecil percuma dapat menggembirakan hati mereka.

Bagus jika peniaga pandai uruskan kos sebaiknya jika mahu tambahkan sedikit kejutan kepada pelanggan.  Apa yang menarik, kegembiraan hasil dari kejutan yang sikit ini akan buatkan mereka bercerita tentang anda kepada teman-teman mereka.

5. Cerita Anda.

6 Harapan Pelanggan Kepada Anda - 005B

Ramai peniaga tak suka bercerita perihal diri sendiri.  Mungkin atas alasan nak jaga status, atau nak jaga personaliti atau mungkin nak cipta sempadan antara peniaga dan pelanggan.

Tahu tak, ramai peniaga, kadang-kadang mereka suka cerita anda kerana mereka nak cari persamaan antara anda dan dirinya.    Kenapa buku motivasi laku keras? Kerana kisah-kisah dalam buku motivasi membuatkan pembaca relatekan diri mereka dengan penulisnya.  Begitu juga dengan pelanggan anda, kadang-kadang mereka beli kerana mereka sama rasa dengan anda.  Jadi, mulakan bercerita kisah anda kepada mereka samada di media sosial atau bila anda bertemu mereka.

6. Luangkan Masa.

6 Harapan Pelanggan Kepada Anda - 006B

Tugas peniaga sebenarnya bukan bungkus barang, bukan timbang barang, bukan memasak di dapur restoran, bukan lap meja dan sapu lantai, tapi tugas sebenarnya ialah untuk buat marketing dan tambah bilangan pelanggan.  Anda hanya perlu luangkan masa dengan pelanggan, dengar masalah mereka, cuba bantu mereka selesaikan masalah dengan produk dan perniagaan anda dan itulah sebenarnya tugas peniaga.

Anda hanya akan berpeluang buat macam ini, bila anda dah ada bisnes yang bersistem.  Maksudnya, bisnes yang dah boleh bergerak tanpa anda perlu buat semua perkara.

Di Richworks, Dr Azizan selalu berpesan kepada anak didiknya, “bantu selesaikan masalah pelanggan dengan produk atau perniagaan anda.”  Dan kami juga membimbing usahawan untuk memiliki perniagaan yang lebih bersistematik, yang lebih terurus dengan setiap ilmu dari Program Richworks supaya lebih ramai peserta program boleh jadi usahawan yang mampu buat duit dari perniagaan dan ada masa untuk menikmatinya. Yang paling penting,  mampu beramal jariah dengan masa dan kemampuan yang ada.

#TeamRichworks #ResultMatters

 

9 Persediaan ke IMKK April 2017

oleh Azizan Osman pada 17 April 2017

000

Cop..cop…ada orang tanya IMKK ni apa?

Ok, untuk yang bertanya, IMKK ialah Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan yang akan berlangsung selama 3 hari bermula dari 29 April – 1 Mei di Ideal Convention Center (IDCC) Shah Alam, dan merupakan satu program yang telah membantu puluhan ribu peserta yang hadir untuk ketahui apa kunci kejayaan hidup yang selama ini tertanam dalam diri, apa tindakan yang patut diambil untuk berjaya dan banyak lagi perkara yang buatkan mereka yang pernah hadir capai kejayaan gila-gila selepas praktikkan semua ilmu yang diajar.

Dan…..

Ramai yang PM kami nak tanya macam-macam info.  Ada yang baru nak daftarkan ahli keluarga dan kenalan.

Ada yang panik sebab hotel dah penuh.

Ada juga yang tanya tentang suhu dewan, tandas kat mana, surau ada disediakan ke?  Dan macam-macam lagi.

Teruja betul semua bakal peserta IMKK April 2017.

Untuk kami bantu 5000 peserta yang bakal hadir ke Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK) April ini, kami nak kongsi dengan anda 9 persediaan yang anda patut tahu dan buat sebelum hadir ke IMKK.  ATAU PM KAMI SEGERA, jika anda ada kemusykilan tentang pendaftaran ke IMKK April 2017.

Rasa macam nak join?  Apa kata layari www.azizanosman.com/imkk/april2017

Jumpa anda di IMKK!

1. Pastikan Daftar Nama Anda & Nama Peserta.

001

Sila pastikan anda daftar nama anda dan nama peserta yang akan pergi bersama anda atau 2 nama peserta yang akan hadir ke IMKK April ini.  Kesilapan ramai peserta ialah, mereka tak masukkan nama peserta-peserta yang bakal hadir.  Jika anda beli tiket dan anda juga peserta, anda perlu juga masukkan nama anda dan peserta seorang lagi.  Jika anda beli tiket dan anda bukan peserta, anda perlu masukkan nama 2 orang yang bakal hadir nanti.

Bukan setakat nama tapi alamat email dan nombor telefon juga. Macam mana nak daftarkan nama peserta?  Kami ada hantar email khas untuk anda daftar peserta, jika tidak anda boleh call 1300 88 2424 atau email ke info@richworks.com.my  untuk kami bantu.

2. Terima Pra-Pakej.

002

Apa itu Pra Pakej?  Pra Pakej adalah maklumat lengkap tentang lokasi, kedai makan, hotel, dan banyak lagi maklumat tentang program IMKK ini.  Ini adalah seumpama senarai dan maklumat  persediaan yang anda perlu lakukan sebelum hadir ke IMKK.

Sebelum anda hadir ke IMKK anda perlu baca dulu Pra Pakej sebagai persediaan awal.  Jika anda tak dapat Pra Pakej ini, anda boleh PM kami sekarang untuk kami bantu.

Nak mudah, anda juga boleh sertai Facebook Group khas untuk IMKK April iaitu http://www.facebook.com/groups/IMKKApril2017 dan berikan nombor kad pengenalan anda untuk kami sahkan.

3. Pastikan Ada Boarding Pass.

003

Nak tahu, lebih dari 6000 orang akan hadir ke Program IMKK April kali ini.  Jadi untuk memudahkan anda dalam proses mendaftar masuk atau check-in, anda perlu print dan bawa Boarding Pass.  Macam nak naik kapal terbang tu!

Boarding Pass ini hanya untuk anda sendiri sahaja.  Anda tak boleh ‘check in’ kan untuk orang lain.  Alaaa…macam naik flight tu?  Mana boleh anda minta orang lain untuk tolong check in untuk anda kan?

Boarding pass ini adalah QR Code yang kami boleh scan masa nak check in kan anda nanti.

4. Check In Awal.

004

Macam nak naik kapal terbang, adalah sangat bagus jika kita check in awal.  Ini bagi mengelakkan sebarang kesulitan bila check in di saat akhir.  Lagipun, anda bayangkan, ada lebih 6000 orang yang akan hadir, jadi bagus untuk anda check in awal.

Kaunter check in akan dibuka sehari awal iaitu pada hari khamis 28 April 2017 dari pukul 2pm – 8pm.  Jadi, tak ada alasan untuk kita lewat-lewatkan check-in.

5. Sihat Dan Komited Nak Ubah Hidup.

005

Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK) mungkin akan jadi program pertama bagi anda yang akan berikan pengalaman paling berbeza, semangat berbeza, aura yang berbeza yang akan menjadikan anda sangat penuh bersemangat dan penuh keterujaan.

Dan, anda perlu komited untuk terus tekun belajar dan komited untuk sentiasa berada di dalam kelas dan sedut semua ilmu yang akan dikongsikan oleh Dr Azizan Osman.  Sekali anda keluar dewan, anda mungkin terlepas bahagian paling penting yang mungkin akan mengubah hidup anda.

Jadi, pastikan anda berada dalam keadaan sihat dan terus komited kerana mungkin inilah peluang anda untuk ubah dan perbaiki tahap hidup anda ke satu tahap yang jauh lebih baik.

6. Parking Betul-Betul!

006

Dalam keterujaan kita nak menuntut ilmu, janganlah sampai kita menyusahkan orang lain…betul kan. Jadi, kami  harap anda rancang perjalanan anda sebaiknya, gunakan ruang parking yang betul dan jangan halang kenderaan orang lain atau laluan keluar masuk.    Dan kami juga tak akan bertanggungjawab jika kenderaan anda disaman atau kena ‘clamp’.  Jadi jaga diri anda dan kenderaan anda sebaiknya.  Orang yang berjaya dunia akhirat tak akan buat perkara yang menyusahkan orang lain.

7. Bawa Alat Tulis Sendiri.

007

Orang yang serius nak berjaya akan sentiasa berada dalam keadaan bersedia.  Jadi, anda dah tahu anda nak menuntut ilmu, jadi apa kata anda bawa alat tulis anda sendiri semasa hari pendaftaran dan di sepanjang program.  Anda tak akan terpaksa meminjam dari orang lain atau tercari-cari alat tulis untuk anda catat nota dan sebagainya.

8. Fokus Sepanjang Program.

008

Kesilapan ramai orang yang tak berjaya setelah pergi mana-mana program pun ialah mereka tak fokus ketika belajar.  Mereka tidur, keluar masuk dewan, asyik nak ke tandas dan asyik makan.  Mana boleh macam tu…

Kalau nak berjaya, pastikan anda fokus sepanjang program.  Masuk awal, cari tempat duduk yang paling depan mengikut pakej anda dan cari kawan-kawan baru atau circle yang positif.  Buat semua benda dan aktiviti yang diminta buat dengan sesungguhnya.  Pasti IMKK ini kan jadi pengalaman terindah untuk anda semua.

9. Pastikan Hadir.

009

Kami tahu, tawaran ke IMKK ini sangat murah.  Dah lah harga terpaling murah, kami beri pula tawaran beli 1 tiket percuma 1 tiket.  Jadi, mungkin ada antara anda yang tak rasa penting untuk hadir.  Mungkin…

Sebenarnya, jika anda rasa dah bosan dengan hidup anda dan anda rasa anda perlu cari satu platform untuk perbaiki hidup anda yang dah ala-ala membosankan ini, IMKK lah platform terbaik.

Kami cakap berdasarkan pengalaman.  Ramai yang datang ke IMKK dan fokus serta komited sepanjang program, serta terus buat tindakan selepas hadir program, akan nampak perubahan dalam hidup mereka dalam tempoh 3-6 bulan.

Jadi, pastikan anda hadir, anda tak boleh sia-siakan peluang ini, anda tak layak nak tangguhkan kejayaan anda.  Dan dengan doa, ilmu, usaha dan tawakal, kita tengok apa hasilnya selepas 3-6 bulan nanti.  Insya Allah.

#TeamRichworks

#ResultMatters

 

Mahukah Anda Ubah, Perbaki Dan Tingkatkan 5 Jenis Kekayaan Dalam Hidup Anda?

oleh Azizan Osman pada 12 April 2017

5k-capai-imkk

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera,

Apa benda yang anda nak dalam hidup? Setuju tak kalau kami katakan semua orang dalam dunia ini mahukan 5K atau 5 jenis kekayaan. Apa benda 5K tu?

5K ialah Kekayaan, Kejayaan, Kebahagiaan, Kesihatan dan Keberkatan. Anda dah mungkin ada semuanya, tapi anda mungkin mahu tingkatkannnya lagi, nak lagi lebih dan banyak lagi. Tamak?  Tak! Dengan adanya 5K ini, banyak benda yang anda boleh buat sebagai sumbangan dan untuk jadi bekal di akhirat.

Semua orang mahukan 5 perkara ini, samada sedar atau tidak, inilah yang dicari dan diimpikan oleh semua. Betul kan…

Kesilapan ramai orang ialah mereka tak tahu apa yang mereka mahukan, apa impian mereka dan mereka tak tahu bagaimana nak capainya. Dan sebab tak tahu dan tak ada ilmu, mereka akan putus asa bila cita-cita mereka tak kesampaian. Yang lebih teruk lagi, mereka terus saja lupakan impian dan cita-cita dan mereka ‘terpaksa redha’ dengan apa yang ada dan terima saja.

Ini kepercayaan salah dan inilah yang akan anda pelajari di dalam Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK). Kami nak anda tonton perkongsian Puan Nafishah Mustafa ini, seorang bekas Koperal Detektif Jenayah dan bagaimana dia mula capai cita-cita dan impiannya hasil dari ilmu dan tindakan yang beliau lakukan. Alhamdulillah…

Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayan (IMKK) dah bantu ramai orang yang mula-mulanya hadir dengan kekeliruan dan hidup biasa-biasa dan selepas ada ilmu dan buat tindakan, mereka dah dapat capai cita-cita dan impian sendiri. Dalam program ini, anda akan lebih faham bagaimana nak capai 5K. Dr Azizan akan kupas satu persatu tentang 5K ini.

 
Hak Cipta Terpelihara 2016 © Richworks International Sdn. Bhd.
Open Chat
1
Close chat
Hello! Thanks for visiting us. Please press Start button to chat with our support :)

Start