Kau Memang Plan Untuk Hidup Ditahap Kewangan “Cukup-Cukup Makan” Atau “Boleh Survive” Sahaja?

oleh Team Richworks pada 25 September 2018

Tipah bengang! Bukan Tipah tak bersyukur tapi bengang!
.
Gaji datang lagi! Tapi tak sampai beberapa hari lepas tolak hutang dan bayar komitmen bagai- Habis tinggal RM80 saja nak sampai hujung bulan depan… Sesak ni! Konon buat bisnes part time tapi ala-ala keluar masuk duit macam ada duit, tapi sebenarnya tak ada pun…. Duit gaji habis buat tanggung bisnes…
.
Kawan Tipah yang berniaga sepenuh masa, berniaga bertahun-tahun tapi masih buat bawah RM10,000 sebulan. RM10,000 sebulan? Mana ada? Sebenarnya RM5,000 pun tak sampai…. Kerja makan gaji mungkin boleh dapat lebih lagi…..
.
Ini dilema hidup “Tipah”…. ada anak 2 orang. Suami kerja atau bisnes juga tapi Tipah kena cari duit sendiri samada sebab nak tolong suami, Tipah nak ada duit sendiri untuk belanja diri dan mak ayah dia atau Tipah dah berpisah dengan suaminya…..
.
Inilah jenis-jenis masalah yang kami di Richworks terima mesej dan bantu selesaikan dengan bimbing mereka di IMKK sebelum-sebelum ini….. Dan ramai dari mereka mampu membina bisnes dan tahap kewangan yang lebih baik serta menjadi manusia yang lebih bermanfaat….
.
Kadang-kadang, bila kami dapat pula mesej dari mereka yang jenis nak ubah hidup dan tahap kewangan tapi kononnya sibuk sangat tak ada masa nak hadir kelas dan belajar ubah hidup, kami ada 2 perasaan:-

.
1/ Kesian! Sibuk sangat tapi tak berapa nak mendatangkan hasil tapi ulang buat benda yang sama setiap hari..
2/ Kesian! Sebab dia tidak tahu betapa IMKK telah bantu terlalu ramai bina kehidupan dan tahap kewangan yang mampu buat mereka selesaikan hutang dan upgrade kehidupan sehingga ada yang capai ratusan ribu ringgit hingga jutaan ringgit sebulan.
.
Kami bukan syarikat MLM atau skim cepat kaya!

Tapi kami ada formula langkah demi langkah untuk bantu dan bimbing seseorang itu untuk kenal dan kuasai potensi diri, bisnes dan tahap kewangan serta bagaimana mereka boleh capai impian-impian mereka walaupun mereka bermula dari kosong atau dah bankrap apatah lagi jika dah ada bisnes…..
.
Nak tahu 3 sebab kenapa ramai orang cakap dia sibuk untuk nak hadir belajar ilmu dalam IMKK yang dah terbukti bantu ramai ubah hidup, bisnes dan tahap kewangan?
.
1/ Mereka tidak rasa ubah hidup itu penting bagi mereka – Mereka cakap jer Nak Ubah Hidup- Tapi sebenarnya “Ubah Hidup” ini bukanlah keutamaan mereka. Manusia hanya akan buat benda yang dia rasa penting. Ada beza antara buat kerja untuk teruskan hidup dan buat tindakan luar biasa yang boleh ubah hidup. Kita akan beri masa buat benda yang penting bagi kita walaupun kadang-kadang kita sedar apa yang kita buat tu sama jer selama ni, tak ubah banyak benda dalam hidup kita. Hanya untuk survive.
.
2/ Mereka sendiri sangsi dengan potensi diri mereka yang sebenar. Jika mereka sangsi tentang program kami, kami dah ada terlalu banyak proven success anak didik kami yang jelas dan nyata tapi sebenarnya mereka sendiri sangsi dengan kemampuan diri mereka sendiri… Mereka tidak percaya yang hidup mereka mampu berubah selepas hadir kelas 3-hari sedangkan itulah yang berlaku kepada ramai yang bertindak selepas hadir IMKK. Apatah lagi IMKK 2-4 November 2018 ini bakal menyaksikan IMKK yang terakhir kami adakan sejak ia bermula pada tahun 2009 dan secara rasminya tahun 2010.
.
3/ Mereka memang selama ini suka hidup beralasan. Sebab tu lah ‘kejayaan’ pun beri alasan untuk hadir dalam hidup mereka. Ibarat rezeki dah depan mata pun akan lari bila mereka sendiri tidak mahu menyuapnya…..
.
Kisah hidup “Tipah” ini tidak akan berubah jika “Tipah” sendiri tidak nekad untuk merubah dengan ada bimbingan Mentor, Ilmu, Sistem, Strategi dan Formula yang terbukti berjaya….. Teruskanlah dengan cara Tipah. Lagipun kejayaan memang bukan untuk semua orang. Ia milik mereka yang nekad bertindak bermula dengan ilmu yang betul supaya tidak buang masa buat benda yang salah sama sampai bila-bila. Lagipun masa berjalan pantas, kos sara hidup makin meningkat, kalau tak ubah hadir belajar kali ini, bila lagi?

 

Makna Sebenar Hari Malaysia 16 September

oleh Team Richworks pada 12 July 2018


Kita baru sahaja menyambut Hari Kebangsaan pada tanggal 31 Ogos yang lalu. Sambutan di Putrajaya yang meriah dan bermakna itu ternyata memberikan seribu satu kemanisan kepada rakyat dalam memperingati kebebasan kita sebagai rakyat Malaysia.

Sambutan Hari Malaysia pula dipilih untuk dirayakan pada setiap 16 September untuk memperingati penubuhan persekutuan Malaysia di tarikh yang sama pada tahun 1963. Ia adalah tanda penyertaan bersama Tanah Melayu, Sabah, Sarawak dan Singapura untuk membentuk Malaysia.

Pada awalnya, Hari Malaysia adalah cuti am di negeri Sabah sempena hari keputeraan Yang Di-Pertua Negeri namun bermula pada 2010, Hari Malaysia menjadi hari cuti am di semua negeri. Tarikh terbentuknya Malaysia ini perlu lebih dihayati, dikenang dan dihargai bukan sahaja oleh rakyat Sabah dan Sarawak tetapi juga seluruh rakyat Malaysia.

Bagaimana Hari Malaysia ini ‘diwujudkan’? Pembentukan persekutuan baru ini dirancangkan berlaku pada 1 Jun 1963 namun ditangguhkan ke 31 Ogos 1963 bagi membolehkan ia disambut bersama-sama dengan sambutan hari kemerdekaan ke-6.

Beberapa isu yang wujud berkaitan dengan bantahan Indonesia dan Filipina dalam pembentukan Malaysia memperlambatkan pengisytiharan hingga ke 16 September pada tahun yang sama. Penangguhan itu juga dibuat bagi membolehkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu memperuntukkan masa membuat pungutan suara di Borneo Utara (kini Sabah) dan Sarawak.

Apa makna sebenar Hari Malaysia?
Mungkin ramai yang belum faham tentang kewujudan Hari Malaysia ini. Hari Malaysia bukan sekadar disambut secara gilang-gemilang saja. Perkara lebih utama yang perlu diberi perhatian adalah sejauh mana pengertian detik-detik bersejarah dapat dihayati rakyat yang terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat. Betul betul?

Jika kita benar- benar menghayati peristiwa pembentukan Malaysia dan bagaimana hari ini membawa makna yang besar kepada kita, Hari Malaysia pasti menjadi meriah dengan cara yang tersendiri.

Apa yang perlu kita ukur adalah daripada segi hati sanubari setiap daripada kita dan hayati serta mengerti bagaimana keputusan yang dibuat oleh generasi terdahulu melalui Suruhanjaya Cobbold 50 tahun lalu untuk menjadi sebahagian daripada penyatuan negara yang lebih besar adalah satu keputusan yang sangat tepat.

Begitu juga keputusan yang kita buat dalam hidup kita.

Adakah keputusan yang kita buat ini memberi satu perubahan besar kepada hidup kita? Bila kita tanya hati kecil kita, adakah keputusan yang kita buat dalam hidup kita ini tepat? Perkara ini yang perlu kita titik beratkan. Ia pasti akan memberi impak yang besar dalam hidup. Ingat! Jangan salah membuat keputusan.

Jika ada satu ketika anda rasa jatuh, kecewa dan tak pasti adakah ini jalan yang benar, cubalah untuk bangkit semula dan jangan mudah putus asa. Cari lubang-lubang peluang yang wujud untuk menjadikan hidup anda lebih bererti.

Seperti yang kami selalu war-warkan dalam program Intensif Magnet Kekayaan dan Kejayaan (IMKK) sebelum ini, 5 magnet yang perlu kita lihat adalah Kekayaan, Kejayaan, Kesihatan, Keberkatan dan juga Kebahagian. Perkara ini jika kita dapat menjaganya dengan baik, maka ia akan menimbulkan rasa kesyukuran dan memberi impak yang positif dalam hidup kita.

Jadi bagi meraikan rasa syukur dalam diri serta menghargai makna sebenar sambutan Hari Malaysia, ayuh sama-sama kita menyaksikan sambutan Hari Malaysia yang bakal disambut pada 16 September ini dengan penuh kegembiraan dan penuh kesyukuran.

Selamat Menyambut Hari Malaysia! #SayangiMalaysiaku.

 

Merdeka! Tapi Adakah Anda Masih Dibelenggu Oleh 3 Perkara Ini?

oleh Team Richworks pada 29 June 2018


Siaran Akhbar 1957: “MERDEKA! Tepat pada tengah malam, seluroh raayat bertempek ‘Malaya Sudah Merdeka!”

Tajuk utama akhbar Berita Harian bertarikh 31 Ogos 1957, selepas negara kita diisytiharkan sebagai sebuah negara merdeka ini pasti membuatkan rakyat mula tersenyum gembira mengingati sejarah bagaimana sebuah negara yang dulunya ditawan oleh negara Jepun akhirnya telah mencapai kemerdekaan.

Pengisytiharan yang disambut dengan laungan ‘Merdeka’ sebanyak 7 kali oleh Perdana Menteri Persekutuan Tanah Melayu yang pertama, Tunku Abdul Rahman di hadapan 20 ribu rakyat dan Raja-rajanya serta perwakilan dari 30 negara-negara Komanwel dan negara-negara asing lainnya ini terus diungkap pada setiap tanggal 31 Ogos!

Bendera Persekutuan Tanah Melayu telah dinaikkan dengan iringan Lagu Kebangsaan Negaraku yang buat pertama kalinya diperdengarkan secara rasmi dalam sebuah negara baru. Diikuti pula selepas itu dengan seruan azan oleh tokoh agama Islam iaitu Datuk Hassan Azhari sebagai simbolik lahirnya sebuah negara baru di mana Islam, merupakan agama rasmi Persekutuan Tanah Melayu dan tembakan meriam sebanyak seratus satu das.

Selepas 61 tahun merdeka, Malaysia boleh diukur dari kemajuan ekonominya, kemakmuran, dan juga keamanan negaranya. Kibaran bendera besar di Dataran Merdeka pada setiap pejabat dan bangunan pula dijadikan sebagai simbol tanda kemerdekaan negara kita. Senyum tawa serta kebebasan rakyat dalam melakukan pelbagai aktiviti ini adalah sebagai tanda kebebasan negara.

Tapi, bagaimana nak mengukur kemerdekaan peribadi setiap rakyatnya? Merdeka sesebuah negara tak bermakna peribadi rakyatnya turut merdeka. Lebih-lebih lagi ketika usia kemerdekaan negara kini telah melebihi 6 dekad. Ditambah pula dengan perubahan politik dan kepimpinan baru negara serta cabaran ekonomi dunia, adakah rakyat mampu merasai nikmat kemerdekaan secara peribadi?

Jika dulu, nenek moyang kita, dan perwira-perwira negara berjuang menentang musuh. Mereka bermula dari penentang, dari ideologi yang berbeza dengan apa yang kita pegang, supaya hidup anak bangsa dan cucu cicit mereka lebih aman, tenteram, terbela, bahagia dan dapat menikmati rasa merdekanya sesebuah negara. Mereka juga dapat merasai kebebasan dalam membuat keputusan, kebebasan bersuara, kebebasan bergerak ke mana sahaja tanpa ketakutan tapi kini perjuangan sebagai seorang rakyat sebuah negara merdeka sudah berbeza.

Sebagai seorang individu, ada 3 kemerdekaan yang kita mahu kejar, tapi masalahnya, ianya sangat sukar dan memerlukan pengorbanan. Apakah 3 kemerdekaan yang mahu dikejar itu?

  • Merdeka dari masalah kewangan dan beban hutang

Suka atau tidak, ramai rakyat di Malaysia, dibelenggu masalah kewangan dan hutang.  Sehingga Disember 2017, statistik menunjukkan lebih 30,000 rakyat Malaysia diisytihar muflis dan rata-ratanya terdiri dari kaum lelaki, berusia 30 hingga 45 tahun yang bekerja dalam sektor swasta. Dan, hanya 6% peratus dari rakyat Malaysia yang bekerja, mampu menyediakan tabung kecemasan berjumlah 6 bulan gaji sebagai persediaan untuk masa hadapan, manakala 68% peratus rakyat Malaysia yang lain hanya mampu menyimpan sebanyak RM50,000 sebagai bekalan hari tua.

Soalannya, apakah tindakan yang kita akan ambil untuk pastikan kita bebas kewangan dan merdeka dari beban hutang dan masalah kewangan yang membimbangkan ini? Jangan sibuk tanya dan tengok cara hidup orang lain, tengok akaun dan poket anda sendiri macam mana, dan mula fikirkan tindakan seterusnya.

Adakah anda hanya terus menantikan bulan jatuh ke riba atau pun anda bangun, dan mula mencari jalan penyelesaian.

  • Merdeka dari masalah kesibukan dan tidak cukup masa

Setiap hari di Kuala Lumpur, lebih dari 3 juta kenderaan keluar masuk setiap hari. Begitu juga di Pulau Pinang, lebih dari 2.5 juta kenderaan keluar masuk ke Bandaraya George Town setiap hari. Dengan bilangan rakyat Malaysia yang meningkat kepada 33 juta orang dan jumlah tenaga buruh yang mencecah lebih 15 juta orang ini, anda sendiri boleh bayangkan betapa sibuknya hidup rakyat Malaysia. Tak hairanlah jika jalan raya di Malaysia sentiasa sesak sehingga menyebabkan ramai dari mereka terpaksa meluangkan masa purata 4 jam sehari menempuh kesesakan jalan raya ini.

Mengikut kajian oleh satu badan insurans ternama, pekerja Malaysia bekerja 15 jam lebih lama dari rakyat negara lain di Asia.  Dan 53% peratus rakyat Malaysia menghadapi tekanan di tempat kerja, dan 56% peratus rakyat Malaysia yang bekerja pula, tidur kurang dari 7 jam sehari!

Ramai antara kita sebenarnya tak bebas untuk membuat keputusan dengan peruntukan masa 24 jam yang kita ada. Ini menyebabkan kita selalu saja rasa tidak cukup masa kerana kita lebih luangkan masa dengan perkara yang tidak produktif. Apa yang perlu dilakukan adalah, kita harus membantu diri sendiri untuk lebihkan masa dengan aktiviti yang lebih berfaedah. Anda boleh plan jadual seharian dengan apa aktiviti yang boleh dilakukan sehari. Begitu juga ketika hari-hari anda pergi berkerja.

  • Merdeka dari masalah tidak bebas membuat pilihan

Malaysia adalah negara yang memberikan banyak pilihan kepada rakyatnya. Anda boleh pilih untuk berbelanja di gedung besar, kedai-kedai biasa atau pasar malam. Anda bebas untuk melancong di dalam negara atau ke luar negara. Anda bebas juga untuk memberikan keluarga anda pilihan sama ada untuk mendapatkan pendidikan, rawatan perubatan, pengangkutan, dan pelbagai lagi perkara terbaik yang anda mampu sediakan.

Pendek kata, tepuk dada tanya poket!

Tapi adakah sekarang kita bebas membuat pilihan? Adakah apa yang kita pilih menepati citarasa atau hanya mengikuti pilihan hati semata-mata? Atau adakah keputusan yang kita buat ini diambil berdasarkan kemampuan poket kita?

Sebagai contoh, pilihan nak bersedekah banyak atau sedikit, nak menderma dengan lebih kerap atau sekali sekala, pilihan untuk terus membantu bila ada yang memerlukan atau tengok saja kerana itu je yang kita mampu, itu juga pilihan yang kita perlu lakukan. Faham ke faham?

Negara mungkin dah merdeka dari penjajahan, tapi realitinya rakyat masih belum merdeka dari 3 rantai utama yang selalu melilit hidup kita – masalah kewangan, masalah tidak cukup masa, dan masalah tidak mampu membuat pilihan.

Dalam Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK), Dr Azizan Osman selalu menekankan kepentingan untuk bebas kewangan, bebas masa dan bebas membuat pilihan. Kerana bila kita miliki 3 kebebasan ini, kita mampu untuk menggunakan wang, masa dan membuat pilihan untuk menggunakannya untuk tujuan lebih baik di dunia dan akhirat.

Merdeka! Bukan setakat pada laungan tepat jam 12.00 tengah malam pada tanggal 31 Ogos 2018 sahaja. Merdeka adalah kemampuan kita untuk membuat pilihan yang terbaik dari segi kewangan dan baki masa yang kita ada tanpa perlu berfikir panjang dan buat kira-kira terutamanya apabila kita perlu buat keputusan tentang masa depan untuk diri sendiri, keluarga dan untuk bekalan berjumpa yang Maha Esa.

Ingin tahu tentang IMKK, sila layari www.imkk2018.com.

 

Nafas Baharu Malaysia Sambut Merdeka Ke-61

oleh Team Richworks pada 29 June 2018


Tanggal 31

Bulan lapan lima puluh tujuh

Merdeka! Merdeka!

Tetaplah merdeka

Ia pasti menjadi sejarah…

Bait-bait lirik yang dinyanyikan Allahyarham Sudirman ini sentiasa melekat di hati saya tatkala munculnya bulan kemerdekaan pada tarikh 31 Ogos setiap tahun. Nyanyian yang selalu didendangkan di corong-corong radio ini tetap menjadi yang pertama dialunkan untuk mengingati hari kemerdekaan biarpun banyak lagu-lagu patriotik lain yang didendangkan.

Seingat saya, lagu patriotik yang wujud sejak dari dulu hingga sekarang ini yang membuatkan kita bangga menjadi anak Malaysia. Merantau lah sejauh mana pun ke negara yang ada di seluruh dunia ini, Malaysia tetap menjadi yang pertama bertakhta di hati. Betul lah orang cakap, hujan panas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri.

Apa lagu-lagu patriotik yang bersemadi di hati anda? Standing In The Eyes Of The World nyanyian Ratu Rock Malaysia, Ella; Warisan nyanyian Allahyarham Sudirman; Negaraku – Faizal Tahir, Joe Flizzow, Atlimet dan SonaOne dan pelbagai lagi lagu patriotik yang dimainkan ternyata menyemarakkan lagi semangat kemerdekaan kita sebagai rakyat Malaysia. Dari lagu-lagu ini jugaklah, semangat kita berkobar-kobar untuk meraikan setiap kedatangan 31 Ogos setiap tahun. Betul betul?

Kibaran Jalur Gemilang jelas kelihatan di merata-rata tempat sekarang. Kita boleh lihat bendera Malaysia berkibar megah di rumah, bangunan, pejabat, kenderaan dan pelbagai lagi tempat yang boleh dijadikan tanda kemegahan jalur gemilang negara tercinta.

Cuba anda renungkan kembali, negara kita sudah mencapai kemerdekaan ke-61 tahun. Satu tempoh yang agak ‘tua’ untuk kita ingati perjuangan nenek moyang kita dahulu yang menyelamatkan Tanah Melayu ketika dijajah oleh penjajah. Kini, Malaysia bangkit! Tanda kebebasan kita dari cengkaman penjajah. Merdeka dari penjajah Portugis, Belanda, British, Jepun yang terakhir adalah British. Dan kerana inilah kita seharusnya bersemangat menghargai pejuang negara kita ni sampai bila-bila. Betul betul?

Malaysia semakin dikenali di mata dunia. Ya, ia adalah bumi bertuah. Sejak mencapai kemerdekaannya pada tahun 1957, tanah air kita ini semakin lama semakin terkenal dari segala aspek kehidupan. Dengan keharmonian pelbagai kaum dalam negara, saya pasti, kemerdekaan ke-61 yang bakal disambut pada tahun ini merupakan tahun yang istimewa.

Ditambah pula dengan tampuk pimpinan kerajaan baharu Pakatan Harapan, saya pasti Sambutan Hari Kebangsaan 2018 kali ini disambut dengan penuh bersejarah dan istimewa. Dengan tema ‘Sayangi Malaysiaku’, Putrajaya menjadi pilihan sebagai lokasi sambutan pada 31 Ogos nanti bagi meraikan kerajaan baharu pimpinan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri ke-7 ini di pusat pentadbiran kerajaan persekutuan.

Kerajaan pilihan rakyat ini akan memastikan kegemilangan baharu akan dilakar dan dikecapi oleh semua rakyat dari sekarang dan seterusnya pada masa hadapan. Kerajaan dah baharu. Anda pulak bagaimana? Adakah masih kekal di takuk lama? Atau masih tercari-cari apa benda yang perlu dilakukan dalam hidup? Fikir-fikirkan.

Apa erti merdeka kepada anda?

Anda jangan fikir setakat mengibarkan bendera Malaysia, lepak mamak ajak Ah Chong, ajak Ravi sembang-sembang minum kopi dah cukup merdeka dah. Kalau setakat sembang kencang kat kedai kopi tu baik kau duduk rumah bercucuk tanam. Dapat jugak hasilnya nanti.

Adakah kita masih sanggup biarkan hidup kita sama saja tahapnya dari dulu sampai bila-bila? Ini masa kita untuk memerdekakan diri kita daripada dibelenggu masalah hidup dan tahap hidup biasa-biasa bertukar kepada luar biasa.

Come on! Anda dah pun mencapai tahap kematangan tinggi dan mampu membuat sesuatu keputusan dalam hidup dengan penuh kebijaksanaan. Berfikir secara bebas. Berfikir secara waras. Buat keputusan yang mampu ubah hidup anda! Jangan sekadar yes yes yes di mulut jer. Bangkit dan lawan sikap malas anda tu. Fight for your life. Fight for your future.

Adakah anda sedar, sama ada anda sendiri ini betul-betul mencapai tahap kemerdekaan? Mari kita lihat 3 tanda-tanda jiwa dan fikiran anda dah mencapai kemerdekaan

  1. Pengalaman luas, mampu untuk maju ke hadapan malah dapat memandu yang lain ke arah kemajuan

Anda sedar hidup anda tak ke mana. Masih di takuk lama. Anda tak mahu berada di tahap yang sama sepanjang masa lalu anda bangkit dan mula bertindak untuk mengecapi impian yang hendak dicapai.

Berbekalkan pengalaman yang luas, anda mula cabar diri untuk melakukan sesuatu yang boleh meningkatkan taraf ekonomi hidup anda. Dengan erti kata lain, anda ingin capai kemerdekaan dalam diri sendiri dan juga memacu keluarga anda untuk sama-sama menggapai impian itu.

Adakah impian itu boleh dicapai? Ya boleh! Jika anda mampu bertindak cepat dan berada di landasan yang tepat.

  1. Membebaskan diri daripada cengkaman budaya yang boleh menghancurkan pembangunan insan dan negara

Anda tak hiraukan benda-benda negatif yang berlaku di sekeliling anda. Contohnya, geng keyboard warrior yang tak habis-habis mengecam dan menaip kata-kata yang boleh menghancurkan pembangunan diri anda dan juga negara. Asal ada jer isu yang timbul, geng ni mula ‘gatai tangan’ untuk menaip dan mengecam.

Anda adalah orang yang sentiasa maju ke hadapan dan membebaskan diri daripada dibelenggu dengan orang-orang yang hanya pandai bercakap, pandai condemn tapi tak sedar akan diri mereka yang tak pernah berubah untuk ke arah yang lebih baik.

  1. Memerdekakan keluarga dan rakan-rakan rapat ke arah yang lebih baik

Anda sentiasa berfikiran positif dan mengajak ahli keluarga dan rakan seperjuangan anda untuk berada dalam circle yang positif. Anda tak hiraukan anasir-anasir jahat yang ‘merasuk’ dan ‘menghasut’ anda ke arah yang tidak baik.

Anda sedar, dengan kemerdekaan yang wujud dalam diri, anda boleh mengajak mereka untuk berubah dan ubah kehidupan ke arah yang lebih baik. Anda menghayati makna merdeka itu dengan mengatakan ‘tidak’ kepada perkara-perkara yang tidak sihat dan negatif.

Anda juga tidak segan silu untuk mengajak orang ramai supaya memerdekakan keluarga masing-masing dengan mengejar impian dan memperoleh rezeki yang halal daripada perniagaan yang dijalankan.

Kemerdekaan pada setiap diri manusia adalah apabila mereka dipandu oleh akal yang sihat dan jiwa yang bersih. Kemerdekaan diri sebenar juga merujuk kepada diri yang bebas dari pengaruh-pengaruh sifat-sifat buruk yang sentiasa menarik manusia ke jurang kemusnahan.

Ayuh bangun! Dan sama-sama kita bangkit memerdekakan diri kita sendiri. Jangan dikenang peritiswa lama yang boleh membantutkan kemerdekaan dalam diri.

Anda perlu bersemangat melawan perkara-perkara yang boleh menjadikan diri anda penjajah! Teruskan hidup dengan mencari dan belajar benda baharu. Realisasikan impian anda. Anda mampu mengubahnya! Inilah nafas baharu mencapai kemerdekaan ke-61! Merdeka! Merdeka! Merdeka!

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan ke-61 Malaysia!

Sayangi Malaysiaku #kitapunya

 

Dari Meja Dr. Azizan Osman – Kunci Keberkatan Rezeki Adalah Melalui Silaturrahim

oleh Team Richworks pada 13 June 2018

The Power of Silaturrahim – satu perkara yang saya selalu tekankan kepada anak didik saya dalam hampir setiap program yang saya adakan ialah pentingnya menjaga Silaturrahim.  Sebesar manapun cita-cita dan impian, sebagus mana tindakan yang anda buat, selagi anda memutuskan atau tidak menjaga silaturrahim, susah untuk anda berjaya.  Kalau berjaya pun, macam ada banyak halangan yang anda akan tempuhi.

Hari raya adalah peluang terbaik untuk kita saling membina silaturrahim.  Bila Raya, adik beradik dan saudara mara akan balik kampung dan saling berkumpul. Inilah masanya untuk kita bertanya khabar dan bertukar cerita.

Satu perkara yang kita perlu ingat, ialah adab.  Adab dalam kunjung mengunjungi, adab dalam berkomunikasi dan adab dalam membina silaturrahim.  Ada orang bila dia berkunjung ke rumah sanak saudara atau berkumpul bersama keluarga, mereka kurang menjaga adab dalam tutur kata.  Mereka suka bercakap tentang perkara yang mudah dijadikan isu perbalahan seperti isu politik, dan suka bertentang pendapat.

Tak salah sebenarnya untuk berbual topik seperti itu, tapi janganlah sampai asyik kita saja yang nak menang. Hormati juga pendapat orang lain.

Paling saya sedih bila dengar cerita tentang hubungan yang tak berapa bagus antara ibu dan anak, ayah dan anak, adik beradik, kakak dan abang, suami dan isteri sedangkan inilah kunci kemurahan rezeki dan keberkatan dalam hidup.

Kepada yang bergelar isteri, kunci keberkatan anda adalah ada pada suami.  Untuk suami, kunci keberkatan anda adalah pada ibu dan ibu mertua. Tapi inilah yang payah untuk kita jaga.  Kadang-kadang, ketika mereka masih ada di depan mata, kita buat tak endah, kita jadi lebih pentingkan diri sendiri dan bila mereka dah tak ada baru lah kita nak merindu-rindu dan tercari-cari kasih sayang mereka.

Sebab itu saya tekankan perkara ini – The Power of Silaturrahim dalam Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK) kerana saya dah lalui semuanya, dan saya tahu betapa rugi dan tak berkatnya hidup jika kita tak menjaga silaturrahim.

Anda boleh juga tonton video raya hasil karya Team Richworks. Segalanya tentang silaturrahim.

Di kesempatan ini, saya dan Richworks ingin memohon ampun maaf atas kesilapan kami dan mengucapkan Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin.  Ambil kesempatan di cuti raya yang panjang ini untuk saling membina dan meneguhkan silaturrahim.

 

Salam Sayang,

Dr Azizan Osman

 

Reflection In Conjunction With The 10th Anniversary Of Richworks: Is It True That 90% Of Malaysians Have An Average Income Below RM5,000 A Month?

oleh Team Richworks pada 01 June 2018

1. This is something that I read a few days ago. I’m not sure about the accuracy of the statistics but basedon my experience in handling hundreds of thousands of participants and guiding them personally, and consequently this coincides with us celebrating our 10th year this June 2018, I’m almost sure these statistics are not something far from reality.

2. Looking at the changes around us from the political, economic, industrial, technological and social trends, everything changes quickly. In just 10 years, Richworks has become a pioneer in the coaching and training industry by triggering a successful revolution of entrepreneurs especially among the Malay community which is something we are truly proud of and grateful.Looking at the display of billboards of various products and services of Malay entrepreneurs who were either born from our programs or developed after attending our training and mentoring programs all these time gives me a great sense of happiness.

3. 10-years as Richworks. It’s like being born 10 years ago as a baby and we are now entering standard 4 of primary school. Alhamdulillah, it’s a beautiful uphill journey, winding at times but priceless.

4. We will not know the impact of what we do other than when we receive feedback from others. This week alone, I received 3 feedback from “strangers” who took me by surprise but with great happiness in my heart.

5. Imagine someone newly appointed as the Minister in the new government of Malaysia inviting me to his office on Monday to be involved as his think-tank group to discuss and suggests how I can assist local entrepreneurs to increase their income and boost the economy of a core industry in Malaysia.

6. This invitation is surprisingly unexpected, but it is gratifying and I’m very appreciative because the new government is very concerned about the development of the entrepreneurial industry in Malaysia. Since long before, we have always supported any government initiatives and efforts that are in line with our mission to spearhead entrepreneurship, education and wealth creation to ensure that the economic progression of my community and the nation can be achieved.

7. We have been involved in several programs organized by government agencies in the past. And I was informed by a significant member who was involved with these government agencies regarding entrepreneurship, where they have always made me and Richworks as an example because of our success in producing tens of thousands of successful Malay entrepreneurs without relying on subsidies or loans in starting a business. Alhamdulillah, the results I have seen today, the government have been more aggressive in helping entrepreneurs by providing loans and capitals, however, without real-business and proven-success strategies, funding will only impair the entrepreneur itself. It’s like giving our children money from childhood till adulthood and they can borrow money from us whenever they want, but we do not give them the real-business and marketing knowledge to actually survive and thrive in their businesses.

8. The approach should be through the application of entrepreneurial thinking and seeding of the entrepreneurship culture through education platforms which is important to help increase the interest of entrepreneurs and to assist them in facing the challenges of building a business consistently for the long term until they are able to expand globally. I always teach my community to be self-reliant in business and not dependent on government’s assistance to provide capital or funds. Why? Because they are ENTREPRENEURS.They should be taught and guided to build their businesses and to increase their sales with various strategies without the mentality to seek for subsidies at least till they become a growing business.

9. When the YB Minister invited me to his office to ask about how I could help the entrepreneurs, the first thing I wanted to know was – Why me? And his response is something unexpected and it’s something I would have asked had he not mentioned it to me. He talked about a member of his family who was my protégé. He saw how this person started his crackers (keropok) business from zero by attending Richworks’ programs 5-6 years ago and then applying the business knowledge learnt till today, and now he has a factory and a cracker making machine with beautiful packaging distributed not only in Malaysia but for the export market as well. He witnessed how a friend he knew succeeded in changing his life from nothing in the past few years, but he was eventually able to provide a new home for his family and his business kept expanding. These are the testimonies shared by the YB Minister.

10. The second response I got from another “stranger”. He is a successful lawyer but never attended any of our programs. With a serious look straight into my eyes he explained the impact of Richworks and how I have contributed over the past 10 years to become a leading company in guiding hundreds of thousands of people to start upgrading their lives by building businesses. He mentioned prior to the presence of Richworks, not many Malay small entrepreneurs were able to become big and successful and not many Malays were in business compared to now because they did not belief they could afford to build successful businesses. There were people who said, “The Malays cannot do business unlike the Chinese!”, “The Malays have no ‘business-blood’!”, “The Malays can only be subordinates to other races or are only eligible to work for the government!”And all these words today have been proven wrong!

11. When I heard the feedback, my heart grew grateful. Apparently, there are people who noticed our struggles in upholding the economic power of our own community and nation. It seems our efforts at Richworks to open the eyes of our people on how to build businesses by sharing hundreds of free videos (our videos have been viewed by over 40 million viewers to date) or through our 3-day high impact training and coaching programs such as Intensive Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK). IMKK is a Richworks’ flagship program that has been held since 2010 and has been attended by almost 100,000 participants and is always attended by thousands of participants at time, to master and unlock their potentials in creating wealth and business. And the program is only held one or twice a year for 3 days from morning till night.

12. The last response I got this week is during the holiday on Wesak Day. This feedback I gathered from my observation. Coincidentally, on that day I brought my wife and children to buy some clothes for Hari Raya and my wife took me to a shop in Bandar Baru Bangi. I agreed and this was my first time in the business area. What surprised me was that the whole area was crowded with people since early morning to shop probably for Hari Raya. But what made me proud was when I looked at the rows of shops and brands in the area, majority are owned by my student entrepreneurs whom I have taught in my classes or coached in my Titanium Circle mentoring program.

Receiving all these positive feedback from people who have never been to our programs and seeing the impact of Richworks on entrepreneurs with the grace of Allah swt during this week as we celebrate our 10th Anniversary is truly a blessing and a happy one. And I’m grateful to have been chosen by Allah swt throughout this journey and I’m encouraged to do our best and strive for what we have been advocating all these while that is to guide more Malaysians to improve their economy and finances and to help build more successful businesses. Insha Allah apart from this, we pray that Richworks will start to expand across Asia and tothe rest of the world.
How can we help more people? 3 things we outlined as important goals for Richworks until 2020.

  1. Provide more free mentoring and training videos that specifically helps and answers questions about how to improve finances and business.
  2. We will invest in the latest digital technology and launch online trainings through RichworksAcademy.com where it is a platform for you to learn anywhere in the world as long as you have access to the Internet as easy as from your palm.
  3. Provide more live seminars or online entrepreneurial coaching programs by entrepreneurs and industry millionaires especially among our students who have been nurtured from our programs so that you can be guided by real industry players all under one umbrella, Richworks International. This will speed up your business success story.

And in conjunction with the 10th Anniversary of Richworks this week, we want to give you an opportunity or anyone who wants to be guided in developing your self-potential, money and business to a higher level.

If you know anyone who really wants to change theirlives for the betterment of their families, finances and business, you want to make sure they do not miss this offer.

In conjunction with the 10th Anniversary of Richworks too, we would like to give-away10,000 General seat tickets(for the back-most seats in the hall) to attend the IMKK program on 2-4 November 2018for *Free.(Free without the fee of RM997:You only need to pay RM97/per person for the cost of the workbook.)

This offer is supposed to be launched on June 2, 2018 during the 10th Anniversary of Richworks, but we have decided to open this offer now while it is still available. This offer will be closed at any time.

Act now by visiting www.IMKK2018.com while tickets are still available.

We thank you for your prayers, support, criticisms and feedback. Please pray that we can continue to provide guidance to many more Malaysians and help more people across Asia moving forward, Insha Allah.

Please pray for my good health and well-being too.
Best wishes,
Dr Hj Azizan Osman

Founder & Executive Chairman

Richworks International Sdn Bhd

 

Sempena Ulangtahun Richworks yang ke-10: Benarkah 90% Rakyat Malaysia Berpendapatan di bawah Paras RM5,000 Sebulan?

oleh Team Richworks pada 01 June 2018


1. 
Ini sesuatu yang saya terbaca beberapa hari lepas. Saya pun tak pasti ketepatan statistik ini tapi mengikut pengalaman saya mengendalikan beratus ribu peserta melatih dan membimbing mereka personally genap 10-tahun pada bulan Jun 2018 ini, saya hampir pasti ianya statistik yang tidak jauh dari kenyataan.

2. Melihat perubahan demi perubahan di sekeliling kita dari persada politik, ekonomi, trend industri, teknologi dan sosial semuanya berubah dengan pantas. Dah 10-tahun Richworks menjadi perintis dan pencetus revolusi kejayaan usahawan terutamanya di kalangan bangsa Melayu adalah sesuatu yang kami banggakan dan syukuri. Meninjau deretan-deretan billboard jenama-jenama produk atau perkhidmatan keluaran usahawan-usahawan Melayu yang samada lahir suci dari program-program kami atau melonjak naik selepas hadir ke mana-mana program latihan dan mentoring kami selama ini adalah perasaan bahagia yang sukar dibayangkan.

3. 10-tahun Richworks. Ia umpama lahir 10 tahun lalu sebagai bayi dan kini memasuki tahun 4 sekolah rendah. Alhamdulillah, ia sebuah perjalanan turun naik yang indah, berliku tetapi priceless.

4. Kita tidak akan tahu impak atau kesannya apa yang kita lakukan selain daripada selepas menerima maklumbalas dari orang lain. Minggu ini sahaja, 3 maklumbalas yang saya dapat dari “strangers” yang agak terkesan di hati saya.

5. Bayangkan seseorang yang baru dilantik menjadi Menteri di dalam kerajaan baru Malaysia mengundang saya ke pejabat beliau pada hari Isnin lepas untuk meminta saya terlibat di dalam kumpulan yang bakal berbincang dan memberikan cadangan tentang bagaimana saya boleh bantu usahawan-usahawan kecil dan sederhana untuk meningkatkan pendapatan mereka serta melonjakkan ekonomi industri keusahawanan di Malaysia.

6. Undangan ini bukanlah sesuatu yang saya jangkakan, tapi ia satu usaha yang sangat saya hargai kerana kerajaan baru sangat prihatin tentang pembangunan industri keusahawanan di Malaysia. Dari dulu hingga sekarang, kami sentiasa menyokong sebarang inisiatif dan usaha kerajaan yang sejajar dengan misi kami untuk menerajui bidang keusahawanan, pendidikan dan wealth creation bagi memastikan penguasaan ekonomi rakyat dan bangsa saya dapat dicapai.

7. Kami pernah terlibat dalam beberapa program yang dianjurkan oleh agensi kerajaan sebelum ini. Dan saya pernah dimaklumkan oleh orang penting di dalam ahli mesyuarat yang melibatkan agensi-agensi kerajaan berkaitan keusahawanan di mana mereka selalu menjadikan saya dan Richworks sebagai contoh kerana hasil kejayaan kami di dalam melahirkan berpuluh ribu usahawan Melayu yang berjaya tanpa bergantung kepada subsidi dan pinjaman pada awal memulakan bisnes. Alhamdulillah hasilnya saya lihat, mereka lebih bergiat berusaha untuk membantu usahawan dengan segala jenis pinjaman yang ada, cuma bagi saya, suntikan pinjaman dan modal tanpa disertai dengan ilmu bisnes yang benar-benar proven success hanya akan merosakkan usahawan itu sendiri. Ibarat kita beri anak kita duit sejak kecil sehingga dia dewasa dan mereka boleh pinjam duit dari kita bila-bila mereka nak, tetapi kita tidak berikan mereka the real business & marketing knowledge untuk mereka bina bisnes mereka dengan sebenar.

8. Pendekatan melalui penerapan pemikiran keusahawanan dan penyemaian budaya keusahawanan menerusi platform pendidikan adalah penting untuk tingkatkan minat usahawan dan untuk bantu mereka dalam menghadapi cabaran membina perniagaan secara konsisten untuk jangka masa panjang hingga mereka berpotensi menjejaki ke tahap global. Saya sentiasa mengajar bangsa saya untuk independent berniaga serta tidak bergantung dengan bantuan kerajaan untuk memberi modal dan dana. Kenapa? Mereka USAHA-WAN. Mereka sepatutnya diajar dan dibimbing untuk membina bisnes mereka dan tingkatkan jualan mereka dengan pelbagai strategi dengan meletakkan mentaliti bagaimana membinanya tanpa perlukan pinjaman dan subsidi sehinggalah pada tahap growing nanti.

9. Apabila YB Menteri mengundang saya ke pejabatnya untuk bertanya tentang bagaimana saya boleh bantu lebih ramai usahawan dan peniaga, perkara pertama yang saya ingin tahu ialah – Kenapa saya? Dan maklumbalas beliau merupakan sesuatu yang di luar jangkaan dan ia sesuatu yang saya ingin bertanya jika bukan YB Menteri tersebut yang menyatakan terlebih dahulu. Beliau menyebut tentang seseorang ahli keluarga beliau yang merupakan anak didik saya. Beliau melihat bagaimana orang ini memulakan bisnes dari kosong membuat keropok menguli dengan tangan sambil menghadiri program-program Richworks 5-6 tahun lepas secara taksubnya belajar dan kemudian mengaplikasikan ilmu-ilmu bisnes yang dipelajari sehingga hari ini, dan kini mampu memiliki kilang dan mesin pembuatan keropok dengan packaging yang cantik serta diedarkan bukan hanya di Malaysia tetapi sehingga pasaran eksport. Menyaksikan pula di hadapan mata bagaimana seorang rakan yang beliau kenali berjaya merubah kehidupan keluarga yang asalnya susah, tiada apa-apa dan bisnes tidak tentu hala sehingga dalam tempoh beberapa tahun ini mampu menyediakan rumah baru untuk keluarga mereka serta bisnes melonjak berkali-ganda. Itu semua merupakan testimoni di hadapan mata, sebut YB Menteri.

10. Maklumbalas kedua saya dapat daripada seorang lagi “stranger”. Beliau seorang peguam yang berjaya tetapi tidak pernah hadir ke mana-mana program kami. Tetapi beliau menyebut dengan wajah serius melihat mata saya tentang apakah impak yang Richworks dan saya berikan sejak 10 tahun lepas menjadi syarikat yang terlibat secara besar-besaran di dalam membimbing beratus ribu orang kita untuk mula berfikir dan bertindak untuk upgrade kehidupan dan kewangan dengan memulakan perniagaan. Beliau menyebut tentang dahulu pada era sebelum ada Richworks, tidak ramai usahawan kecil Melayu yang mampu menjadi besar dan berjaya dan tidak ramai orang Melayu yang berniaga dibandingkan dengan sekarang kerana dahulu ramai orang Melayu tidak percaya yang mereka mampu berniaga dan boleh berjaya dalam perniagaan. Sehingga ada kata-kata yang menyebut, “Orang Melayu tidak boleh berniaga tak macam orang Cina!”, “Orang Melayu tidak ada darah bisnes!”, “Orang Melayu hanya boleh jadi kuli dan makan gaji dengan bangsa lain atau layak kerja kerajaan sahaja!” Dan semua kata-kata ini hari ini ternyata salah!

11. Ketika saya mendengar maklumbalas tersebut, hati saya kembang dan bersyukur. Rupanya ada juga orang nampak sedikit sebanyak perjuangan kami selama ini di dalam memartabatkan kekuatan ekonomi bangsa kami sendiri. Rupanya usaha kami di Richworks untuk membuka mata orang kita bagaimana untuk berniaga dengan berkongsi beratus video-video percuma (video-video kami telah ditonton sebanyak 40 juta views sehingga kini) atau melalui program-program latihan dan bimbingan berimpak tinggi 3-hari seperti Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK). IMKK merupakan sebuah program flagship Richworks yang telah diadakan sejak tahun 2010 dan telah dihadiri oleh hampir 100,000 orang peserta serta sentiasa penuh dengan beribu orang peserta yang hadir untuk mereka kenali, kuasai dan tingkatkan potensi diri, wang dan bisnes. Dan program ini hanya diadakan dalam setahun 1 atau 2 kali untuk 3-hari dari pagi hingga ke malam.

12. Maklumbalas terakhir yang saya dapat minggu ini adalah pada hari cuti – Hari Wesak. Maklumbalas ini saya dapat dari hasil pemerhatian saya. Kebetulan pada hari tersebut saya membawa isteri dan anak-anak saya untuk membeli sedikit pakaian untuk Hari Raya dan isteri saya mengajak saya ke sebuah kedai di kawasan Bandar Baru Bangi. Saya pun bersetuju dan ini merupakan pertama kali saya ke kawasan perniagaan tersebut. Apa yang memeranjatkan saya ialah seluruh kawasan bisnes ini sesak dengan manusia pada awal pagi kedai dibuka lagi ialah mungkin ini peluang mereka membeli pakaian untuk Hari Raya. Tetapi apa yang membanggakan ialah bila saya melihat deretan jenama-jenama kedai di kawasan tersebut yang majoritinya adalah kedai milik usahawan-usahawan anak didik saya yang pernah saya jumpa di dalam kelas-kelas saya atau di bawah mentoring usahawan Titanium Circle saya.

Mendapat maklumbalas yang positif dari orang lain yang tidak pernah hadir ke program kami serta melihat impak hasil usaha Richworks dengan izin Allah swt selama ini pada minggu kami menyambut Ulangtahun ke-10 hari ini adalah sesuatu yang membahagiakan. Dan saya rasa bersyukur kerana dipilih Allah swt melalui perjalanan ini dan didorongkan untuk lakukan usaha serta perjuangkan apa yang kami perjuangkan iaitu untuk membimbing lebih ramai anak bangsa serta rakyat Malaysia untuk memperbaiki tahap ekonomi dan kewangan keluarga mereka serta membantu lebih ramai membina bisnes yang lebih berjaya Insha Allah selain daripada mengembangkan Richworks di persada Asia dan dunia selepas ini.

Bagaimana kami dapat membantu lebih ramai orang? 3 perkara yang kami gariskan sebagai halatuju penting di dalam Richworks sehingga 2020. 

  1. Memberikan lebih banyak video-video bimbingan dan latihan secara percuma yang khususnya membantu dan menjawab persoalan-persoalan tentang bagaimana untuk tingkatkan tahap kewangan dan bisnes.
  2. Kami melabur dalam teknologi digital terkini dan telah melancarkan portal latihan dan bimbingan dalam talian melalui RichworksAcademy.com di mana ia merupakan platform untuk anda belajar di mana sahaja di dunia asalkan anda ada akses kepada Internet semudah di tapak tangan anda.
  3. Menyediakan lebih banyak program-program bimbingan keusahawanan secara live seminar atau dalam talian yang akan dibimbing oleh usahawan dan jutawan-jutawan industri terutamanya dari kalangan anak didik kami yang terhasil dari program-program kami selama ini supaya anda dapat dibimbing oleh the real industry player semuanya di bawah satu payung iaitu Richworks International. Ini akan mempercepatkan proses bimbingan kejayaan perniagaan anda.

Dan sempena ulangtahun Richworks yang ke-10 minggu ini, kami ingin memberikan peluang kepada anda atau sesiapa yang ingin dibimbing di dalam melonjakkan potensi diri, wang dan bisnes anda ke tahap yang lebih tinggi.

Jika anda kenal sesiapa yang benar-benar mahu merubah nasib keluarga, kewangan dan bisnes, anda mahu pastikan mereka tidak terlepas tawaran ini.

SempenaUlangtahun Richworks yang ke-10, kami mahu berikan 10,000 tiket seat Generalyang paling belakang ditawarkan untuk anda hadir ke program IMKK pada 2-4 November 2018 nanti. Ia *Percuma (Percuma tanpa yuran RM997:Anda hanya perlu bayar RM97/seorang untuk kos workbook.)

Tawaran ini sepatutnya dilancarkan pada 2 Jun 2018 pada hari Majlis Ulangtahun Richworks International yang ke-10 tahun, tetapi kami telah membuat keputusan untuk membuka tawaran ini sekarang dan selagi masih ada. Tawaran ini akan ditutup pada bila-bila masa.

Nak? Bertindak sekarang dengan layari www.IMKK2018.com. Selagi tiket masih ada.

Terima kasih di atas setiap doa, sokongan, kritikan dan maklumbalas anda selama ini. Doakan kami dapat terus memberikan bimbingan kepada ramai rakyat Malaysia dan dapat membantu lebih ramai di seluruh Asia selepas ini Insha Allah.

Doakan saya sihat walafiat juga ya.

Salam sayang,

 

Dr Hj Azizan Osman

Founder & Executive Chairman 

Richworks International Sdn Bhd

 

Apa itu Zero Kos Marketing?

oleh Team Richworks pada 27 April 2018


Adakah anda teringin untuk hadir ke kelas pemasaran yang menawarkan pelbagai manfaat dan ilmu pemasaran terkini dan berkesan tapi anda kurang ada masa yang sesuai? Mungkin anda risaukan cuti yang tak lulus, anak dan keluarga yang ditinggalkan, atau kos-kos sampingan yang bakal anda hadapi jika anda mahu hadir ke kelas?

Tak perlu susah-susah lagi fikir bila agaknya anda boleh dapat ilmu pemasaran yang boom!

Apa itu Zero Kos Marketing? Ianya adalah sebuah buku yang ditulis oleh Dr Azizan Osman yang paling terkini dan berkesan pada masa ini. Ianya cost-savvy untuk anda! Anda tak perlu keluar rumah untuk belajar teknik dan taktik pemasaran Dr Azizan Osman. Anda tak perlu risaukan bilik hotel mana yang mahu anda tempah, atau lot parking mana yang perlu anda terjah di awal pagi untuk ke kelas. Dan anda boleh jadi pakar pemasaran bidang anda dalam masa yang singkat!

Bagaimana Zero Kos Marketing memungkinkan ini semua berlaku? Zero Kos Marketing atau ZKM adalah buku yang diterbitkan khas untuk anda dari Richworks dan Dr Azizan Osman supaya anda lebih selesa dalam menuntut ilmu pemasaran beliau ini!

Apa yang bakal anda perolehi dari buku Zero Kos Marketing? Pelbagai teknik pemasaran terkini yang sesuai dengan era hari ini yang mana hampir kesemuanya memerlukan anda, gajet dan internet bersahabat baik. Kuasai pelanggan hanya di hujung jari anda, lancarkan strategi pemasaran bisnes anda secara PERCUMA, dan dapatkan hasil jualan yang menguntungkan tanpa perlu kos kewangan yang melambung tinggi! Segala teknik pemasaran percuma yang perlu anda manfaatkan dalam bisnes akan dibongkar dalam buku Zero Kos Marketing ini.

Ia memang zero-kos!

Teruja untuk dapatkan buku Zero Kos Marketing? Kini, tiada lagi alasan untuk anda tidak berjaya dalam pemasaran bisnes anda. Dapatkan buku Zero Kos Marketing hari ini!

 

Apa Akibat Tak Bayar Cukai Pendapatan?

oleh Team Richworks pada 13 April 2018

Setiap tahun, bulan April adalah bulan yang penting. Kenapa? Bukan sebab April ni birthday korang tapi April ialah bulan untuk korang declare cukai pendapatan individu korang.

Tak kira anda kerja atau bisnes, mesti buat ni. Tapi korang tahu ke apa benda ni..?

Korang mesti tertanya-tanya, mengapa perlu patuh kepada undang-undang melibatkan Lembaga Hasil Dalam Negeri? Apa pentingnya?

Ni kami nak bagitau sikit, kalau korang tak jaga bab cukai pendapatan akibatnya…

  1. Akan kena denda dan ini melibatkan kebocoran cashflow atau poket korang
  2. Disekat daripada terbang atau travel ke luar negara, ini akan beri kesan besar kepada reputasi dan menyusahkan anda sendiri
  3. Pegawai dari Lembaga akan datang visit ke pejabat anda dan anda perlu spend time untuk entertain pegawai mereka (kena menjawab le…)
  4. Berisiko dikenakan tindakan mahkamah dan kesalahan samada didenda akan dipenjara!

Jadi disebabkan itu, kami di Richworks mahu share tentang ilmu asas melibatkan CUKAI PENDAPATAN. Supaya anda boleh elak situasi di atas daripada berlaku.

Sebab tu kami adakan Smart Income Tax Talk yang diadakan buat kali pertama hanya nak bantu korang declare cukai pendapatan individu sebelum tarikh tutup pada 30 April 2018 ini..

Sesi khas ini akan dijalankan oleh Tuan Nasrul Hadi, Akauntan Bertauliah – Malaysia Institute of Accountants (MIA). Di mana beliau akan share ilmu teknikal ini menggunakan bahasa yang lebih mudah difahami.

Objektif sesi ini adalah untuk pastikan korang dapat ilmu untuk patuh kepada cukai pendapatan. Takdelah asyik tak tahu apa-apa tentang cukai.

Selain itu, beliau akan share pelbagai manfaat yang anda akan raih jika patuh kepada undang-undang melibatkan CUKAI PENDAPATAN. Bayar cukai pun ada manfaat tau..

Amacam? Apa korang rasa?
InsyaAllah, bila ada ilmu ni korang takkan takut kat cukai lagi.

 

9 Persediaan ke IMKK MAC 2018

oleh Team Richworks pada 06 February 2018

Cop..cop…ada orang tanya IMKK ni apa?

Ok, untuk yang bertanya, IMKK ialah Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan yang akan berlangsung selama 3 hari bermula dari 2-4 Mac 2018 di Ideal Convention Center (IDCC) Shah Alam, dan merupakan satu program yang telah membantu puluhan ribu peserta yang hadir untuk ketahui apa kunci kejayaan hidup yang selama ini tertanam dalam diri, apa tindakan yang patut diambil untuk berjaya dan banyak lagi perkara yang buatkan mereka yang pernah hadir capai kejayaan gila-gila selepas praktikkan semua ilmu yang diajar.

Dan…..

Ramai yang PM kami nak tanya macam-macam info.  Ada yang baru nak daftarkan ahli keluarga dan kenalan.

Ada yang panik sebab hotel dah penuh.

Ada juga yang tanya tentang suhu dewan, tandas kat mana, surau ada disediakan ke?  Dan macam-macam lagi.

Teruja betul semua bakal peserta IMKK Mac 2018.

Untuk kami bantu 9000 peserta yang bakal hadir ke Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK) Oktober ini, kami nak kongsi dengan anda 9 persediaan yang anda patut tahu dan buat sebelum hadir ke IMKK.  ATAU PM KAMI SEGERA, jika anda ada kemusykilan tentang pendaftaran ke IMKK Mac 2018.

Jumpa anda di IMKK!

1. Pastikan Daftar Nama Anda & Nama Peserta.

Sila pastikan anda daftar nama anda dan nama peserta yang akan pergi bersama anda atau nama peserta yang akan hadir ke IMKK Mac ini.  Kesilapan ramai peserta ialah, mereka tak masukkan nama peserta-peserta yang bakal hadir.  Jika anda beli tiket dan anda juga peserta, anda perlu juga masukkan nama anda dan peserta seorang lagi.  Jika anda beli tiket dan anda bukan peserta, anda perlu masukkan nama orang yang bakal hadir nanti.

Bukan setakat nama tapi alamat email dan nombor telefon juga. Macam mana nak daftarkan nama peserta?  Kami ada hantar email khas untuk anda daftar peserta, jika tidak anda boleh call 1300 88 2424 atau email ke info@richworks.com.my  untuk kami bantu.

2. Terima Pra-Pakej.

Apa itu Pra Pakej?  Pra Pakej adalah maklumat lengkap tentang lokasi, kedai makan, hotel, dan banyak lagi maklumat tentang program IMKK ini.  Ini adalah seumpama senarai dan maklumat  persediaan yang anda perlu lakukan sebelum hadir ke IMKK.

Sebelum anda hadir ke IMKK anda perlu baca dulu Pra Pakej sebagai persediaan awal.  Jika anda tak dapat Pra Pakej ini, anda boleh PM kami sekarang untuk kami bantu.

3. Pastikan Ada Boarding Pass.

Nak tahu, lebih dari 9000 orang akan hadir ke Program IMKK Mac 2018 kali ini.  Jadi untuk memudahkan anda dalam proses mendaftar masuk atau check-in, anda perlu print dan bawa Boarding Pass.  Macam nak naik kapal terbang tu!

Boarding Pass ini hanya untuk anda sendiri sahaja.  Anda tak boleh ‘check in’ kan untuk orang lain.  Alaaa…macam naik flight tu?  Mana boleh anda minta orang lain untuk tolong check in untuk anda kan?

Boarding pass ini adalah QR Code yang kami boleh scan masa nak check-in kan anda nanti.

4. Check In Awal.

Macam nak naik kapal terbang, adalah sangat bagus jika kita check in awal.  Ini bagi mengelakkan sebarang kesulitan bila check in di saat akhir.  Lagipun, anda bayangkan, ada lebih 9000 orang yang akan hadir, jadi bagus untuk anda check in awal.

Kaunter check in akan dibuka sehari awal iaitu pada hari 1 Mac 2018 dari pukul 2pm – 8pm.  Jadi, tak ada alasan untuk kita lewat-lewatkan check-in.

5. Sihat Dan Komited Nak Ubah Hidup.

Program Intensif Magnet Kekayaan & Kejayaan (IMKK) mungkin akan jadi program pertama bagi anda yang akan berikan pengalaman paling berbeza, semangat berbeza, aura yang berbeza yang akan menjadikan anda sangat penuh bersemangat dan penuh keterujaan.

Dan, anda perlu komited untuk terus tekun belajar dan komited untuk sentiasa berada di dalam kelas dan sedut semua ilmu yang akan dikongsikan oleh Dr Azizan Osman.  Sekali anda keluar dewan, anda mungkin terlepas bahagian paling penting yang mungkin akan mengubah hidup anda.

Jadi, pastikan anda berada dalam keadaan sihat dan terus komited kerana mungkin inilah peluang anda untuk ubah dan perbaiki tahap hidup anda ke satu tahap yang jauh lebih baik.

6. Parking Betul-Betul!

Dalam keterujaan kita nak menuntut ilmu, janganlah sampai kita menyusahkan orang lain…betul kan. Jadi, kami  harap anda rancang perjalanan anda sebaiknya, gunakan ruang parking yang betul dan jangan halang kenderaan orang lain atau laluan keluar masuk.    Dan kami juga tak akan bertanggungjawab jika kenderaan anda disaman atau kena ‘clamp’.  Jadi jaga diri anda dan kenderaan anda sebaiknya.  Orang yang berjaya dunia akhirat tak akan buat perkara yang menyusahkan orang lain.

7. Bawa Alat Tulis Sendiri.

Orang yang serius nak berjaya akan sentiasa berada dalam keadaan bersedia.  Jadi, anda dah tahu anda nak menuntut ilmu,  apa kata anda bawa alat tulis anda sendiri semasa hari pendaftaran dan di sepanjang program.  Anda tak akan terpaksa meminjam dari orang lain atau tercari-cari alat tulis untuk anda catat nota dan sebagainya. Pastikan bawa alatulis semasa mendaftar.

8. Fokus Sepanjang Program.

Kesilapan ramai orang yang tak berjaya setelah pergi mana-mana program pun ialah mereka tak fokus ketika belajar.  Mereka tidur, keluar masuk dewan, asyik nak ke tandas dan asyik makan.  Mana boleh macam tu…

Kalau nak berjaya, pastikan anda fokus sepanjang program.  Masuk awal, cari tempat duduk yang paling depan mengikut pakej anda dan cari kawan-kawan baru atau circle yang positif.  Buat semua benda dan aktiviti yang diminta buat dengan sesungguhnya.  Pasti IMKK ini kan jadi pengalaman terindah untuk anda semua.

9. Pastikan Hadir.

Kami tahu, tawaran ke IMKK ini sangat murah.  Dah lah harga terpaling murah, kami beri pula tawaran tiket percuma.  Jadi, mungkin ada antara anda yang tak rasa penting untuk hadir.  Mungkin…

Sebenarnya, jika anda rasa dah bosan dengan hidup anda dan anda rasa anda perlu cari satu platform untuk perbaiki hidup anda yang dah ala-ala membosankan dan membengangkan anda ini, IMKK lah platform terbaik.

Kami cakap berdasarkan pengalaman.  Ramai yang datang ke IMKK dan fokus serta komited sepanjang program, serta terus buat tindakan selepas hadir program, akan nampak perubahan dalam hidup mereka dalam tempoh 3-6 bulan.

Jadi, pastikan anda hadir, anda tak boleh sia-siakan peluang ini, anda tak layak nak tangguhkan kejayaan anda.  Dan dengan doa, ilmu, usaha dan tawakal, kita tengok apa hasilnya selepas 3-6 bulan nanti.  Insya Allah.

#TeamRichworks

#ResultMatters

 
Hak Cipta Terpelihara 2017 © Richworks International Sdn. Bhd.
Open Chat
1
Close chat
Hello! Thanks for visiting us. Please press Start button to chat with our support :)

Start