Mencari Cahaya Atau Derita

oleh Team Richworks pada 10 October 2017

Ramai orang tidak perasan perkara ini.

Kunci keberkatan hidup. Bagi anak lelaki dengan mak ayah, bagi isteri ialah restu daripada suami. Dan kebahagiaan suami isteri membawa kepada keberkatan famili.

Dan yang paling besar yang perlu kita cari adalah keberkatan dari Allah SWT dan Rasulullah SAW.

Ramai tidak perasan formula simple ni tapi sangat luar biasa.

Bila hati kita tidak tenang, masalah datang bertubi-tubi dalam banyak aspek kehidupan tak kisahlah hidup berumah tangga ke single, Allah SWT beri “signal” dan ingatan kepada kita dalam banyak cara.

Kadang-kadang, Dia beri ingatan kepada kita berkali-kali tapi tidak sedar.  Ramai tidak sedar yang dia semakin jauh dari Tuhan. Ada Tuhan tetapi ‘touch and go’ bila perlu sahaja. Bukan jauh hanya dari segi konon aku solat (apatah lagi tidak), tapi jauh dari redha dan kasih sayang Dia.

Tanda-tanda Dia tidak gembira dengan kita? Dia beri kita hidup tidak tenang. Ada harta, ada duit tapi tidak tenang. Apatah lagi tidak ada semua tu, lagilah tidak tenang. Hidup sentiasa takut. Takut rugi, takut gagal serta hidup dalam ketakutan dan kerunsingan.

Dan hidup kita “kebocoran” juga bila kita hidup penuh kemarahan. Setiap hari kita marah orang. Allah SWT tengok, Allah SWT perhatikan dan ia juga menjadi tarikan lebih banyak perkara yang akan menaikkan kemarahan.

Saya cakap ini sebagai ingatan buat diri saya. Bila kita buat apa yang Allah SWT suka, Dia akan uji juga tapi ujian dalam kasih sayang. Tapi jika buat apa yang Dia tidak suka, Dia mungkin akan beri juga tapi dalam keadaan murka dan jadikan kita menderita, bukan di dunia tapi di sana. Sebab ‘tu kita sentiasa doa bila baca Al-Fatihah dalam solat. Minta Dia tetapkan diri kita sentiasa dalam petunjuknya dan jalanNya.

Dan jangan lupa juga bersedekah. Kalau boleh ada yang sedekah atau perkara baik yang kita buat, kita sembunyikan kerana ia akan buat Allah SWT dan Rasulullah SAW lebih sayang. Kata guru saya, “kadang-kadang “tabung” yang kita kurang isi bukanlah tabung masjid, tetapi tabung rohani kita.”

Kita mungkin bersedekah sebab nak orang nampak. Kita mungkin nak cerita semua kebaikan kita kepada seluruh dunia tetapi kita missed tentang betapa sakitnya “jiwa” kita bila ia tidak diisi dengan keikhlasan perhubungan denganNya tanpa diketahui sesiapa kecuali kita denganNya. Belajar agama nak orang nampak, mengaji nak orang dengar, sedekah nak dunia tahu. Jiwa dan rohani kita semakin sakit. Hidup dalam kebanggaan akan mengundang kemurkaan.

Buat Rasulullah SAW gembira bukan hanya dengan berselawat. Rasulullah SAW suka orang yang tenang, orang yang berbuat baik kepada orang lain, orang yang tidak marah. Jika Rasul SAW  suka, pasti Allah SWT akan suka kita. Itu kunci barokah! Wallahu A’lam.

#IngatanBuatDiri
#AzizanOsman
#ManusiaBiasa

Lagi mengenai artikel: Blog, Tip Motivasi dan Inspirasi, Tip Pemasaran Bisnes, Tip Perniagaan
 

Ruangan Komen

  • Percuma! Dapatkan 50 Idea Pemasaran Luarbiasa Disini

  • Maklumat Anda Selamat Bersama Kami.

  • Post Terkini
  • Sertai Alumni Dr. Azizan Osman (Facebook)
  • Kategori
Hak Cipta Terpelihara 2017 © Richworks International Sdn. Bhd.
Open Chat
1
Close chat
Hello! Thanks for visiting us. Please press Start button to chat with our support :)

Start